|
A fejlődési zavarok vizsgálata és a megismeréstudomány
A viselkedéstől a génekig
Lukács Ágnes – Pléh Csaba
Mi a gondolkodás, és hogyan valósítja ezt meg az elme és az agy? Az
emberek intelligens rendszerek, vagyis tanulnak, emlékeznek,
gondolkodnak, beszélnek és látnak. Mi az mindebből, amire egy számítógép
is képes, és mennyiben használ más mechanizmusokat, mint az ember? Mi
kellene ahhoz, hogy egy számítógép pontosan ugyanúgy lásson, beszéljen
és gondolkodjon, mint mi? Milyen szerepe van a megismerő folyamatokban
az agy különböző területeinek és folyamatainak? Miért van az, hogy az
olyan betegségek, mint a skizofrénia, az Alzheimer-kór, a Down-szindróma
vagy az autizmus megzavarják ezeket a folyamatokat? Ilyen kérdésekkel
foglalkozik a kognitív tudomány, amely az 1950-es évek végén indult
útjára.
A megismerő képességek vizsgálata az utóbbi három évtized egyik
sikerágazata lett a különböző formális tudományok és empirikus
törekvések találkozása révén. A megismerő folyamatok tudományos,
pozitivista vizsgálatába és modellálásába a pszichológia mellé
bekapcsolódott a nyelvészet, a mesterségesintelligencia-kutatás, a
filozófia, a logika és az idegtudomány is. A kognitív tudomány kiinduló
tézise, hogy a viselkedés a mögöttes megismerő folyamatok működésének
függvénye (ilyen a tanulás, észlelés, gondolkodás, emlékezés,
tudásreprezentáció, figyelem, nyelv, érzelem és minden olyan
mechanizmus, ami az elme funkciója), ezért a vizsgálat tárgyát ezek a
viselkedést eredményező mechanizmusok képezik – bár ezekhez a kulcsot
természetesen a viselkedés adja meg. Úgy tekintenek az elmére, az agy
hardverén futó szoftverre, hogy belső mentális állapotokkal (szándékok,
vágyak és vélekedések) rendelkezik, amelyeket az információfeldolgozás
terminusaiban lehet megérteni. A megismerés-tudományt tehát alapjában
véve olyan jelenségek és folyamatok érdeklik, amelyeket a hétköznapi
életben észre sem veszünk. Működésük annyira természetes és automatikus,
hogy csak kivételes körülmények között figyelünk fel a bonyolultságukra:
például ha látjuk, hogy egy gyerek hogyan tanul meg beszélni, vagy ha az
emlékezetünk kudarcot vall, és elfelejtünk elmenni a megbeszélt
találkozóra.
A kognitív tudomány élénk érdeklődése a patológiás folyamatok iránt több
mozzanatban rejlik:
1. A kóros folyamatok segítenek megérteni, milyen tekintetben egészleges
és miben részekre bomlott a megismerés. Vizsgálatuk választ adhat arra a
kérdésre, hogy vannak-e sajátosan egyetlen működést érintő kiesések.
2. A kóros folyamatok betekintést engednek az agy és a megismerési
folyamatok kapcsolatába.
3. A zavarok korán jelentkező fejlődési formái tisztázhatják a gének
szerepét az idegrendszer és a megismerési folyamatok fejlődési
mechanizmusaiban.
Mivel a kognitív pszichológia többször átalakult, és ezek a gyökeres
forradalmak mindig az elme felépítésére vonatkozó elképzeléseinket
változtatják meg, a fejlődési zavarok lehetséges értelmezései is
változnak. Írásunk éppen azt mutatja be, hogy ezekben a különböző
keretekben hogyan vizsgálják a fejlődési zavarokat, melyek a főbb
kutatási módszerek, amelyek révén összetettebb kép rajzolódhat ki a
különböző zavarok lehetséges okairól. A tárgyalt fogalmakat,
értelmezéseket a Williams-szindróma részletes bemutatásával
illusztráljuk.
Fejlődési zavarok vizsgálata egykor...
A megismerő funkciók fejlődési zavarainak vizsgálata sokáig kiesett az
elméleti pszichológia és ezen belül a kognitív pszichológiai vizsgálatok
hatóköréből. A fejlődési zavarral élők vizsgálatának elsődleges célja –
a diagnózison túl – a rehabilitáció lehetséges útjainak gyógypedagógiai
szempontú feltérképezése és a fogyatékosság okának genetikai vagy orvosi
azonosítása volt. A korábbi vizsgálatok nem helyeztek elég nagy
hangsúlyt annak kiderítésére, hogy specifikus zavarokhoz jellegzetes
képességmintázat tartozik-e. Pedig az értelmi fogyatékosság nagyon
különböző eredetű és képességmintázatokat takaró szindrómákat foglalhat
magában. Ennek ellenére a mentális retardációval kapcsolatban sokáig az
egyetlen érdekes mutató a retardáció mértékét jelző
intelligenciahányados volt, a nyelvi és nem nyelvi képességek esetleges
megkülönböztetésével. Ugyanez volt érvényes a különböző fejlődési
zavarokhoz tartozó jellegzetes fenotípusok azonosítására is. A
szakemberek ugyan észrevették, hogy különbségek lehetnek az értelmi
fogyatékossággal élő gyerekek között attól függően, hogy a
Down-szindróma velejárójaként, magzati alkoholszindróma
következményeként vagy más okból alakult-e ki az értelmi fogyatékosság.
Ezek a különbségek azonban nem voltak elég érdekesek ahhoz, hogy valaki
felhívja rájuk a figyelmet. A genetikusok pedig könnyebben megfogható
fenotípusos jegyekre, fizikai vonásokra, orvosi problémákra figyeltek
inkább, míg a megismerés területéről legfeljebb az általános
kategóriának tekintett értelmi fogyatékosság genetikai
meghatározottságát vették számításba.
A korábbi kutatások a klasszikus neuropszichológia módszertanát
alkalmazva intelligenciateszteket és olyan tesztcsomagokat használtak,
amelyeket eredetileg egy adott agyterülethez kapcsolódó funkció
működésének felmérésére dolgoztak ki. Ezek a tesztek általában nem
voltak elég specifikusak, nem a kognitív pszichológia modelljei alapján
dolgozták ki őket, és nem mindig volt meghatározható, hogy amit mértek,
az milyen megismerő funkcióval volt kapcsolatban. A megismerő képességek
ilyen átfogó, kissé „felszínes” vizsgálata természetesen nem sok
magyarázóerővel kecsegtet. Igaz, ez a korábbi, gyakorlatorientált
vizsgálatoknak nem is volt célja.
...és most
Az utóbbi két évtizedben azonban a megismerés-tudomány megélénkült
érdeklődéssel fordult a fejlődési zavarok felé. Ennek az az oka, hogy a
kutatásban érintett tudományterületeken olyan technológiai, módszertani
és elméleti előrelépések történtek, amelyek új távlatokat nyitottak meg,
és ennek köszönhetően ezek a tudományterületek kezdtek odafigyelni
egymás eredményeire, sőt integrált kutatási programok keretében
összedolgoztak. Az egyik fontos mérföldkő a genetika fejlődése:
elkészült az ember genetikai állományának gyakorlatilag teljes térképe.
Az idegrendszer szerkezetének és működésének vizsgálatát pedig új agyi
képalkotó eljárások tették lehetővé a korábbinál sokkal nagyobb
részletességgel és pontossággal.
A kognitív pszichológia és még inkább a fiatalabb kognitív idegtudomány
végső célként annak megértését tűzi ki, hogy a gének és a környezeti
hatások hogyan befolyásolják az agy bizonyos területeinek és
szerkezeteinek kialakulását, a különböző mechanizmusainak működését, és
hogy ezek a funkciók és struktúrák hogyan hozhatók közvetlen kapcsolatba
olyan megismerő folyamatokkal, mint a térlátás vagy a nyelv. Emiatt
különösen nagy figyelmet kap a képességek egy-egy gyereken belüli
mintázatának vizsgálata. Központi kérdés lett az is, hogy a különböző
szindrómákhoz kapcsolhatók-e jellegzetes fenotípusok. A kognitív
pszichológia fogalmi keretei és a specifikus funkciók vizsgálatára
fókuszáló kísérleti módszertana nagyon hasznosnak bizonyult a fejlődési
zavarok vizsgálatában.
Ezt az átalakulást jól példázzák a Down-szindrómával kapcsolatban
végzett kognitív pszichológiai motivációjú kutatások, amelyek több
mítoszt is eloszlattak ezzel a tünetegyüttessel kapcsolatban (ezek az
értelmi fogyatékosság más típusaira is érvényesek voltak). Az általános
nézettel szemben, miszerint az értelmi fogyatékosság ugyanolyan szintje
jellemző minden Down-szindrómával élő személyre, a valóságban nagyon
nagy egyéni különbségek lehetnek az értelmi fogyatékosság súlyosságában
és a specifikus képességek sérülésének mértékében is. A másik téves
elképzelés szerint a Down-szindrómára globális retardáció jellemző,
vagyis minden képesség azonos mértékben marad el a tipikustól:
ugyanolyan gyengék a nyelvhasználat, a számolás, a téri és nyelvi
emlékezet területén, mint a problémamegoldásban vagy a tájékozódásban. A
valóságban azonban sok más tünetegyütteshez hasonlóan a Down-szindrómát
is egyenetlen képességprofil jellemzi: a téri-vizuális emlékezetük
például jobb, mint a nyelvi, és a nyelvi képességeik az általános
értelmi képességek mögött maradnak.
A genetikai szinten világosan azonosítható fejlődési zavarok fogalma azt
a téves elképzelést alakíthatja ki bennünk, hogy ilyen esetekben mindig
változatlan formában jelentkezik a genetikai sérülés. Másrészt azt is
gondolhatnánk, hogy van a szindrómához kapcsolódóan olyan
viselkedésmintázat, amely közvetlen kapcsolatba hozható a genetikai
sérüléssel, amely tehát a sérüléssel rendelkező egyedeknél (és csak
náluk) figyelhető meg mindig változatlan formában. Ezek nem feltétlenül
felelnek meg a valóságnak. A Williams-szindrómában például nagy egyéni
változatosságot mutat az, hogy a 7. kromoszóma hosszú karjából mekkora
darab törik le, hány gén esik ki. A Williams-szindróma kialakulásához
egy kritikus génszakasznak bele kell esnie a törölt szakaszba, de ezzel
együtt nagy az egyéni változatosság. A viselkedés szintjén megmutatkozó
változatosság pedig minden tünetegyüttesnél nagy.
A kognitív pszichológiai vizsgálatok nem állnak meg a viselkedéses
fenotípus részletes leírásánál (ami a fenti változatosság miatt
egyébként is bajos lehet). Az egyes zavarokat nem egy tünethalmazzal
próbálják definiálni, hanem a megismerési folyamatok különböző szintjén
próbálják megragadni a mintázatot.
Mindezeknek köszönhetően a fejlődési zavarok vizsgálata új perspektívát
nyitott a kognitív pszichológia fejlődése számára is. A genetikai
eredetű rendellenességek vizsgálatának köszönhetően ma egészen másképp
képzeljük el azt, hogy egy ilyen fejlődési zavar vagy bizonyos gének
hogyan hathatnak az idegrendszer fejlődésére és szerveződésére, a
megismerő funkciókra és a viselkedésre. E zavarok vizsgálata világított
rá arra, hogy másképp kell gondolkodnunk a genetikai eredetű fejlődési
zavarokról, mint a felnőttkori szerzett zavarokról.
Fejlődési zavarok vs. felnőttkori agysérülések
A fejlődési zavarok vizsgálata két okból is érdekes a kognitív tudomány
számára. Egyrészt a „természet kísérleteiként” betekintést engednek
magába a megzavart fejlődésbe. Ha azonosítani tudjuk a sérült
mechanizmusokat, megtudhatjuk, hogyan működik az elme rendszere egyes
funkciók hiányosságaival, és esetleg azt is, hogy milyen alternatív
útvonalakat talál megoldásként. Ezért a fejlődési zavarokban
megfigyelhető mintázat részletes leírása és a mögöttes mechanizmusok
feltárása – a tudományos érdekességen túl – a hatékony fejlesztés és
terápia alapja. A megismerő funkciók zavarainak vizsgálatától a kutatók
másrészt azt várják, hogy a normális fejlődésről és az elme
felépítéséről is elárul valamit: mennyiben támaszkodnak a különböző
funkciók egymásra, melyek azok a képességek, amelyek valóban függetlenek
egymástól. Sérülhet-e például úgy a nyelv, hogy mellette a gondolkodási
folyamatok a szokásos módon működnek. A megismerő funkciók idegi
alapjaira vonatkozó tudásunk jelentős része is e funkciók zavarainak
vizsgálatából származik.
A sérült mechanizmusok bizonyos fejlődési zavarok esetén úgy
változtatják meg a központi idegrendszer működését, hogy nem általános
kognitív deficitet, hanem valamilyen specifikus deficitet eredményeznek,
például csak az olvasási vagy a számolási képességeket érintik. Olyan
tünetegyüttesek kerültek a figyelem középpontjába, mint az autizmus, a
diszlexia, a nyelvi funkciók speciális zavara (specific language
impairment, SLI), a Down-szindróma és a Williams-szindróma. Ezek persze
csak a legtöbbet vizsgált zavarok, rengeteg mást is felsorolhatnánk, a
diszkalkuliától kezdve a fejlődési agnóziákon keresztül a hidrokefáliáig.
Már ezek a fejlődési zavarok is nagyon heterogének etiológiájuk és a
viselkedéses megnyilvánulásaik tekintetében: a Down-szindróma és a
Williams-szindróma esetén a zavar kiindulópontja egy jól lokalizálható
genetikai mutáció, míg az autizmus, diszlexia és speciális nyelvi zavar
esetén is beszélnek ugyan genetikai komponensről, itt azonban az okok
sokkal nehezebben azonosíthatók.
Az érdeklődés közös gyökere a megismerő képességek jellegzetes mintázata
az egyes zavarokon belül. A kognitív pszichológia eleinte olyan
zavarokra állított fel modelleket, amelyekben úgy tűnt, hogy egyetlen
specifikus funkció sérült, illetve amelyekben esetleg több különböző
viselkedéses deficitet egyetlen funkció kiesésével lehetett magyarázni.
A diszlexiában az olvasási képesség, a speciális nyelvi zavarban a
nyelvtan, az autizmusban pedig – az egyik magyarázat szerint – az a
képesség szenved csorbát, hogy másoknak mentális állapotokat, vágyakat
és hiedelmeket lehessen tulajdonítani.
A specifikus funkciókieséseket mutató fejlődési zavarok vizsgálatai a
felnőttkori, úgynevezett szerzett – általában agyvérzésből vagy
balesetből adódó – agysérülés következtében előálló zavarok kognitív
modelljeiből indulnak ki. A közös értelmezés gyökere, hogy ha a felnőtt
sérüléshez tartozó, illetve a fejlődési zavarban megfigyelt
viselkedésmintázat hasonló, akkor mindkét esetben ugyanolyan
mechanizmusok magyarázzák az atipikus viselkedést. Ebben a
megközelítésben a fejlődési zavarok szelektív sérüléseket
eredményezhetnek: a megismerés specifikus területei „kieshetnek” vagy
gyengébb működést mutathatnak, miközben a rendszer többi része
normálisan fejlődik. Ez a nézet azt az elképzelést igyekszik alkalmazni
(és alátámasztani), hogy az elme szerveződése egymástól független
modulokból áll. Vagyis, az ún. kettős disszociáció logikája szerint, ha
egy tünetegyüttesnél (vagy egy betegnél) A képesség ép és B képesség
sérült, míg egy másik szindrómában (betegnél) a fordított mintázattal
találkozunk, vagyis B képesség ép és A sérült, akkor elmondhatjuk, hogy
a két képesség hátterében két független, az adott képességre
specializálódott modul áll (l. az 1. táblázatot). Ez alapján amellett
lehet érvelni, hogy a rövid távú emlékezet vagy – a kognitív
pszichológia mai felfogása szerint – a munkamemória két egymástól
független alrendszerre bomlik: egy téri és egy nyelvi információ rövid
idejű megtartását és manipulálását szolgáló komponensre.
1. táblázat: Példa a kettős disszociációs logikára: a speciális
nyelvi zavar és Williams-szindróma egy lehetséges szembeállítása
|
Speciális nyelvi zavar
|
Williams-szindróma
|
Téri rövid távú emlékezet
|
Normális
|
Sérült
|
Nyelvi rövid távú emlékezet
|
Sérült
|
Normális
|
Ha ezt az
érvelésmenetet genetikai eredetű zavarokra alkalmazzuk, és elfogadjuk
azt a feltételezést, hogy az egyes modulok genetikailag meghatározottak,
akkor a sérült gének közvetlenül a sérült moduloknak feleltethetők meg,
amiből az következik, hogy az ilyen elszigetelt deficitek mellett a
többi modul normálisan fejlődhet. Ezzel a nézettel száll szembe a
fejlődési perspektívát hangsúlyozó konstruktivista megközelítés, amely
azt hangsúlyozza, hogy a fejlődési zavarok esetében a „hardver
károsodása” általában a tanulási folyamatokat megelőzően történik,
másfelől éppen ezeket a tanulási folyamatokat is érintheti. Erre utal az
az – egyébként nehezen megmagyarázható – megfigyelés is, hogy a korai
agysérülés után, például koragyermekkori afázia esetén az agy –
plaszticitásának köszönhetően – képes újraszerveződni, helyrehozni a
sérülést, míg az egyébként nyílt agyi elváltozást nem mutató fejlődési
zavaroknál ez nem történik meg.
A fejlődési zavarokat nem lehet tehát pusztán a felnőtt agysérülések
statikus modelljeivel értelmezni. Annál is inkább, hiszen egyrészt a
gyengébb képességek, de még az esetleg normális teljesítmény mögött is a
tipikustól eltérő mechanizmusok működhetnek, másrészt kicsi a
valószínűsége, hogy egy ilyen korai sérülés nagyon szelektív
gondolkodási zavarokat eredményezzen. Egy genetikai eredetű sérülés
várhatóan megváltoztatja a fejlődés menetét, és bizonyos területeken
erősebb, máshol enyhébb lesz a hatása.
A kutatások ezért nem korlátozódnak a sérült és ép képességek
azonosítására, hanem az ezek mögött működő folyamatokat is
feltérképezik, és azt is vizsgálják, hogy a kezdeti állapot apró
eltérései hogyan vezethetnek területspecifikus mintázatokhoz. Az
agyfejlődés időzítése és mintázata is genetikailag meghatározott, egy
genetikai sérülés mindkettőt érintheti. Így előfordulhat, hogy egy zavar
csak az időzítést érinti, és a képességek mintázata a mögöttes
mintázatokkal együtt egy lassabb fejlődésből fakadó és egy adott szinten
túllépni képtelen általános elmaradást eredményez (ez a Down-szindróma
régebbi értelmezésének felelne meg), míg a feltűnően egyenetlen
képességprofilt mutató Williams-szindrómában a mintázat és az időzítés
is sérülne.
Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy míg a felnőtt kognitív
neuropszichológia célja, hogy agysérült betegeknél a sérült és ép
kognitív képességek mintázatát bizonyos komponensek elszigetelt
sérülésével magyarázza a normális megismerés valamilyen modelljében,
illetve hogy az agysérülteknél megfigyelhető mintázatok alapján a
normális mechanizmusokra vonjon le következtetéseket, addig a fejlődési
zavarok esetében – az említett tényezők miatt – más megközelítések
szükségesek.
Williams-szindróma
A Williams-szindróma példáját választottuk a fejlődési zavarok kognitív
pszichológiai, illetve idegtudományi érdekességének illusztrálására.
Először is azért, mert az elmúlt öt évben saját vizsgálatainkat a
nyelvi, emlékezeti és vizuális funkciók területén főként ezzel a
csoporttal folytattuk. Másrészt ez az a szindróma, amelyet a világosan
azonosítható genetikai sérülés és a jellegzetes viselkedéses profil
miatt a genetika, a neuroanatómia, a fiziológia és a viselkedés szintjén
is a legrészletesebben vizsgáltak, és próbálták az egyes eredményeket
összekapcsolni egymással.
A Williams-szindróma egy ritka (kb. 15-20 ezer élve születésből egy
csecsemőt érintő) genetikai rendellenesség, amely egy véletlen
mutációnak köszönhetően alakul ki: a 7. kromoszóma hosszú karjából
letörik egy darab. A szindrómához jellegzetes arcberendezés,
szívpanaszok, ízületi bántalmak, gyermekkori emésztési problémák,
hiperérzékeny hallás, jellegzetes, aggódó és túlzottan barátságos
személyiség és értelmi fogyatékosság tartozik. A megismerő képességek is
nagyon jellegzetes mintázatot mutatnak. Az értelmi fogyatékosságnak
megfelelően a problémamegoldás és tervezés súlyos zavart szenved, nem
képesek végiggondolni és sorba rendezni a feladat megoldásához szükséges
lépéseket olyan játékoknál, mint a várépítés vagy főzőcskézés. Nem
tudják, mi a teendő, ha nincsen náluk a lakáskulcs vagy ha nem érik el a
polcon a zabpelyhet, és rendkívül nehezen tanulják meg bekötni a
cipőfűzőjüket. Nagyfokú elmaradást mutatnak a téri emlékezeti, tanulási
és konstrukciós képességeik: új környéken egyedül képtelenek
tájékozódni, a gyakran bejárt rövid útvonalakat is nehezen tanulják meg,
rosszul rajzolnak és egyszerű mintázatokat sem tudnak pontosan
lemásolni. Emellett a nyelvi képességeik a többi képességhez és más
értelmi fogyatékos csoportok nyelvi képességeihez mérten viszonylag jók:
szívesen és javarészt jól formált mondatokban társalognak.
A Williams-szindróma először abban a megközelítésben keltette fel a
kutatók érdeklődését, amely a megismerés különböző funkcióit egymástól
elszigetelt modulok működéseként képzeli el, és a fejlődési zavarokat is
a szelektíven sérült és szelektíven érintetlen képességek terminusaiban
írja le. Így lett a Williams-szindrómás mintázat a nyelvnek a megismerés
többi részétől, vagyis a gondolkodástól való függetlensége mellett szóló
érv: ha ebben a tünetegyüttesben a megismerő képességek általában
gyengék, a nyelvi képességek ehhez képest jók, akkor a nyelv nem épülhet
más megismerő képességekre. Nemcsak a nyelv érintetlenségét emelhetjük
azonban ki. A súlyos téri deficittel szemben az arcok felismerésének
képessége is az erősségek közé tartozik, és néhányan idesorolják a
társas megismeréshez, a kapcsolatok kialakításához és az emberi
interakciók lefolytatásához tartozó képességek területét is.
A Williams-szindrómát a disszociációs logika alkalmazásával gyakran
szembeállítják más fejlődési zavarokkal, az adott megismerő funkció
elszigeteltsége mellett érvelve. Szembeállítható például a
Down-szindrómával több szempontból is. Az értelmi fogyatékosság
általános szintje mindkét szindrómában enyhe-középsúlyos, a
Williams-szindrómában a nyelvi képességek viszonylag jók, a
Down-szindrómában a nyelvi képességek általában gyengék. Ez erősíti az
előbbi állítást, miszerint a nyelv nem épülhet más megismerő
képességekre, ha ez utóbbiak egyezése esetén ilyen nagy nyelvi
képességbeli különbségek lehetnek. A másik szembeállítás a rövid távú
emlékezeti képességekre vonatkozik: a Williams-szindrómások a téri
információ rövid távú megtartásának képességében súlyos sérülést
mutatnak, és sokkal jobbak a nyelvi jellegű információ rövid idejű
megőrzésében, míg Down-szindrómában éppen a fordított mintázattal
találkozunk. Mindez – a korábban említett példához hasonlóan – amellett
szól, hogy külön alrendszerek szolgálják a téri és nyelvi információ
rövid távú megőrzését és manipulálását, nem pedig egy egységes rövid
távú emlékezeti rendszer felel mindenfajta információ kezeléséért.
Sőt, a nyelvre vonatkozó disszociációs logika egy másik szembeállítással
még tovább megy annál az egyszerű állításnál, hogy a nyelv független a
gondolkodástól. A nyelven belül is legalább két rendszer elkülönülése
mellett érvel: a fejünkben lévő mentális nyelvtan, azaz a szabályok
rendszere, és a mentális szótár, ahol fel vannak sorolva a fejünkben a
szavak, az összes hozzájuk tartozó információval (hangalak, jelentés,
kategória stb.), függetlenségét hirdeti. A Williams-szindrómában – az
ismétléses megjegyzés elvén működő deklaratív emlékezet általános
deficitjének köszönhetően – az alapvetően ilyen funkciókra épülő szótár
sérült, a külön mechanizmusokkal operáló nyelvtan érintetlen, a
specifikus nyelvi zavarban pedig, ahol a megismerő képességek általában
épek, és csak a nyelvi fejlődés szenved sérülést, a nyelvtan az, ami
deficitet mutat a mentális lexikon épsége mellett.
Az autizmussal szembeállítva is érdekes kontrasztot találunk. Az
autizmus talán legismertebb viselkedéses vonása a szociális képességek
zavara, ezek a képességek Williams-szindrómában viszonylag jónak tűnnek,
egyes magyarázatok szerint az első esetben sérült, a második esetben
pedig ép a „társas modul”. Bár a részletesebb vizsgálatok alapján nem
tűnik tarthatónak ez az egyszerű szembeállítás, a képességek közötti
eltérések nyilvánvalóak. Ezt a kisagynak a két fejlődési zavarban
megfigyelhető eltérő neuroanatómiájával szokták összefüggésbe hozni.
Érdekes módon itt nem azt látjuk, hogy egy adott képesség, mondjuk, a
szociális megismerés az egyik tünetegyüttesben sérült, a másikban pedig
ép maradt. Williams-szindrómában ugyanis bizonyos társas képességek
mintha „túlműködnének”: gyakran hiperszociábilisnek nevezik őket, mivel
idegenekhez is kritikátlanul barátságosan közelednek. Ha valóban ugyanaz
a képesség áll a viselkedések hátterében, akkor az autizmus esetén
láthatjuk, hogy mi történik, ha ez nem – vagy nem elég jól – működik, a
tipikus fejlődésben megfigyelhetjük a normális működést, a
Williams-szindrómában pedig tetten érhetjük, miben nyilvánul meg a
túlzott működés vagy a szabályozás, illetve gátlás hiánya.
A Williams-szindrómában az agy szerkezetét és működését is vizsgálják,
hogy kiderítsék, milyen ennek a szokatlan tünetegyüttesnek a neurális
háttere, továbbá hogy összekapcsolják a viselkedéses jellemzőkkel. A
Williams-szindróma (és természetesen a többi fejlődési zavar is) így a
vizsgált megismerő képességek, például a nyelvi vagy a téri képességek
fejlődésének modellje lesz. A Williams-szindrómások agya mutat egy
általános méretbeli csökkenést a tipikus fejlődésű átlagos agymérethez
képest (annak 80%-a), a redukció azonban nem egyformán érinti az agy
különböző részeit. A legnagyobb relatív térfogatcsökkenést az
okcipito-parietális régió mutatja, amelyet a tipikus agyműködésben is a
téri képességekhez kötnek. A frontális és limbikus területek is
kisebbek, de más területekhez képest normális méretűek. A kisagy más
területekhez képest nagy, a szürkeállomány kevesebb. Itt sem
alkalmazható azonban egyszerűen az az érvelés, hogy amelyik terület
kisebb, az rosszabbul működik, amelyik viszonylag nagyobb, az jobban
vagy normálisan, mert a finomabb vizsgálatok szerint több agyterületen
is az idegsejtek rendellenes rétegződése, orientációja, sűrűsége és
mérete figyelhető meg.
Árnyaltabb vizsgálati eredmények
A fejlődési mozzanatot és a genetika sokkal közvetettebb és
probabilisztikusabb dinamikáját hangsúlyozó megközelítés a
Williams-szindrómával kapcsolatban is érdekes tanulságokkal szolgált.
Számos vizsgálat, köztük a saját vizsgálataink is kimutatták, hogy a
korábban szelektíven épnek nyilvánított nyelvi vagy akár még a szűkebb
értelmezésben vett nyelvtani képességek sem érintetlenek. Más
vizsgálatok pedig arra utalnak, hogy még azokon a területeken is, ahol
viszonylag jó teljesítménnyel találkozunk a viselkedés szintjén (a nyelv
és az arcfeldolgozás), a normális teljesítmény hátterében a tipikustól
eltérő kognitív folyamatok húzódhatnak meg.
Az egyik vizsgálatban egy Williams-szindrómás és egy kontrollcsoport
teljesítményét hasonlították össze egy arcfelismerési teszten. Bár a két
csoport ugyanolyan pontszámokat ért el, más stratégiát alkalmaztak: a
normális kontrollcsoport elsősorban holisztikusan, az arc elemeinek
konfigurációira építve, míg a Williams-szindrómás csoport vonásról
vonásra dolgozta fel az arcokat. Vagyis nem mondhatjuk, hogy a
Williams-szindrómában érintetlenül kialakult az arcfeldolgozó modul:
kialakult, de eltérő fejlődési útvonalat követve a végeredmény is egy
atipikus mechanizmussal operáló modul lett. Hasonló képet mutatnak a
Williams-szindrómás nyelvelsajátítás vizsgálatai is. Ezzel a két
képességgel kapcsolatban az agyi kiváltott válaszok mintázata is eltér a
normálistól. Saját vizsgálatainkban a kutatás finom részleteitől itt
most eltekintve, a következőket találjuk:
– Számos eredetileg minőséginek hirdetett eltérés valójában „csupán”
fejlődési elmaradás. Sokan azt állították például, hogy a téri
kifejezések (pl. a -ban, -ról ragok, az alatt, közül névutók)
szelektíven sérülnek Williams-szindrómában. Saját vizsgálataink ezt
cáfolják. Valóban problémás terület ezeknek a használata, de nem a
nyelven belüli deficit következménye, hanem egyszerűen a téri sérülés
visszatükröződése a hibás nyelvhasználatban, amely egyébként ugyanolyan
mintázatot mutat, mint a tipikus fejlődés egy korábbi szakaszban, 3-5
éves gyerekeknél. Ugyanez igaz a mentális nyelvtan és a lexikon
viszonyára és korábban feltételezett disszociációjára.
– Ugyanakkor bizonyos elmaradások és lassúságok, például a szókincs
fejlődésében, általános minőségi eltérést sugallnak. A kritikus
fejlődési ablakok meglétének következtében a lassabb fejlődés elvezethet
oda, hogy a kritikus ablak bezárulásának idejére sem alakul ki egy
stabil teljesítmény, s így az elmaradás egy adott területen véglegessé
válhat.
– Kutatásaink kiderítették, hogy a Williams-szindrómás csoporton belül
is nagy egyéni eltérések vannak. Ez önmagában fontos adat, hiszen arra
utal, hogy egy adott genetikai kondíción belül is jellegzetes egyéni
fejlődési utak vannak. Az átlagpopulációhoz hasonlóan itt is nagyok az
egyéni különbségek, például a rövid távú információ megtartásáért
felelős munkaemlékezet kapacitásában, és nem minden
Williams-szindrómásra jellemző a téri és a nyelvi képességek éles
kontrasztja: vannak, akiknek a jó nyelvi képességek mellett nem annyira
gyengék a téri képességei, és vannak olyanok is, akiknél a nyelvi
teljesítmény a térihez hasonlóan alacsony.
– Végül léteznek olyan átfogó, architekturális moduláló tényezők,
amelyek számos területen befolyásolják a fejlődést, és éppen az ilyen
csoportok vizsgálata világíthat rá arra, hogy milyen fontos szerepük
lehet ezeknek a tipikus fejlődésben is. Ezek közé tartozik a
munkaemlékezeti terjedelem, melynek a Williams-szindrómás csoportban
jellegzetes pozitív hatása van a verbális területen, s jellegzetes
negatív a téri teljesítményekben.
Genetikailag determinált?
Az egyik legizgalmasabb kutatási terület a genetika és a kognitív
funkciók összekapcsolására irányuló vizsgálat. A kutatások arra
irányulnak – és ez tette vonzóvá a Williams-szindróma elemzését is –,
hogy az 1. ábrának megfelelő oksági viszonyt lehessen felállítani a
génektől az idegrendszeren keresztül a megismerésig.

1. ábra: A gén-agy-viselkedés oksági lánc
megtalálásának reménye
A
Williams-szindróma a valóságban azonban megkérdőjelezi az 1 gén–1 agyi
tulajdonság–1 viselkedési jegy modellt. A szindróma mintegy 24 gén
deléciójának (kiesésének) következtében alakul ki. A hiányzó gének közé
tartozik az elasztin gén (ELN), amely elsősorban az érrendszeri
rendellenességek kialakulásában játszik szerepet. Az agyfejlődésben is
kifejeződő deletált gének a következők: a LIM-kináz1 (LIMK1) gén, amely
hozzájárul a szinaptikus szabályozás és a dendrit-tüskék fejlődéséhez,
és amelyről úgy gondolják, hogy hiánya feltehetően a téri deficitekért
felelős, bár bizonyos esetekben e gén deléciója mellett normális téri
megismerő képességeket találunk. A gének hatásainak vizsgálatában
szintén nagy szerepet játszó állatmodellek is támogatják ezt a
feltételezést: azok az ún. knock-out egerek, amelyeknél a LIMK1 gént
kikapcsolták, gyengén teljesítenek a téri tanulási feladatokban,
ugyanakkor gerincproblémáik is vannak. Nem állíthatunk fel tehát ez
alapján sem közvetlen gén-megismerő funkció-megfeleléseket, hiszen egy
gén kikapcsolása a téri tanulás nehézségén kívül más problémát is
eredményezett, illetve más gének kikapcsolása is vezethet téri
zavarokhoz. A Williams-szindrómás delécióban érintett még az RFC2 és a
syntaxin1A (STX1A), amelyek arra hatnak, hogy a különböző vegyületek
hogyan szabadulnak fel az agyban, és az úgynevezett frizzled gén (FZD3),
amely azt befolyásolja, hogy a sejtek hogyan jeleznek egymásnak a
fejlődés során. A klasszikus Williams-szindrómás tüneteket mutató
személyek mindegyike az összes fenti gén szempontjából hemizigóta, azaz
egyetlen génje van ezekből a génekből, amelyekből normálisan kettővel
kellene rendelkeznie. Találtak azonban három olyan személyt is, akiknél
az ELN és LIMK1 gének hiányoztak, ketten közülük az RFC2 és egyikük az
STX1A szempontjából is hemizigóta volt, de mindhárom személynél
hiányzott a Williams-szindrómára jellemző arcdiszmorfológia és értelmi
fogyatékosság, és nem jelentkeztek náluk téri problémák sem.
A genetikai eredetű zavarok vizsgálata arra tanít bennünket, hogy bár
ezekben az esetekben a gén vagy gének sérülése okozza a deficitet, nem
mondhatjuk, hogy az adott gén kódolja az adott viselkedést. Az új
megközelítések azért ígérnek sokat, mert a genetikai, neurális és
kognitív szintek mintázatait próbálják összekapcsolni, és bár még hosszú
út áll előttük, már idáig is izgalmas felfedezéseket hoztak. Ráadásul
közelebb visznek ahhoz a végső célhoz, hogy meg tudjuk magyarázni, a
gének és a környezeti hatások hogyan befolyásolják az agy egyes
területeinek kialakulását, továbbá, hogy ezek hogyan kapcsolhatók
közvetlenül az egyes megismerő funkciókhoz. A fogyatékosságok kutatása
ebben az értelemben konkrét adatokat szolgáltat arra, mennyire bonyolult
és sokrétű folyamat a megismerő funkciók egyedfejlődési kibontakozása, s
milyen komplexen kapcsolódhat a megismerő rendszer evolúciós
kibontakozáshoz.
Javasolt olvasmányok
Pinker, S.: Hogyan működik az elme? Budapest, Osiris, 2001. A kognitív
tudomány szempontjainak átfogó bemutatása, mely az idegrendszeri, az
evolúciós biológiai és a patológiai értelmezés relevanciáját egyaránt
érzékelteti.
Dehaene, S.: A számérzék. Budapest, Osiris, 2003. A számokkal
kapcsolatos képességrendszer bemutatása, mely jól írja le, mit is kell
értenünk a moduláris gondolkodáson.
Sacks, O. Antropológus a Marson. Budapest, Osiris, 1999. Számos
felnőttkori funkciókiesés érzékletes esettanulmánya, amelyek a parciális
zavarok mellett a teljes személyiség komplexitását is bemutatják.cikkszöveg

|