|
Csépe Valéria: A nyelv agyi reprezentációjának fejlődési változásai és zavarai
A kognitív fejlődés pszichológiai modelljei, még a
legnagyobb hatásúak is, évtizedekig egyfajta statikus szemlélet
fogságában éltek, leírták és elemezték, hogy miként is változnak,
alakulnak a megismerési funkciók a különböző életkorokban. Az egyre
jobban terjedő fejlődési görbék alkalmazása sem változtatott a lényegen,
a kognitív teljesítmény életkor szerinti sorba rendezése ugyanis nem
alkalmas a változás mélyebb mechanizmusainak feltárására. Az utóbbi évek
jelentős változása a fejlődés dinamikus folyamatainak, a változások
létrejöttéért felelős mechanizmusoknak feltárására irányuló empirikus
kutatások és az ezekre épülő elméletek megjelenése.
A megismerési funkciók fejlődési változásainak
dinamikus modelljét úgy alakíthatjuk ki, ha számos tudományterület
empirikus bizonyítékaira alapozunk. Az integrálandó ismeretek a tipikus
és atipikus fejlődést meghatározó mechanizmusokra vonatkozóan a modern
képalkotó, valamint elektrofiziológiai módszereket alkalmazó
idegtudományi, a kognitív pszichológiai és neuropszichológiai, továbbá a
neuronális hálózatok kutatási területeiről származnak. E területek
eltérő hangsúllyal foglalkoznak a fejlődés két meghatározó
mechanizmusával, a fejlődési tanulással és a reprezentációs
változásokkal. Témánk, a nyelvi fejlődés és nyelvfejlődési zavarok
szempontjából mindkét változási mechanizmus lényeges, jelen tanulmányban
azonban főként a reprezentáció változásának lehetséges mechanizmusaival
foglalkozunk. Mivel a különböző tudományterületeken a reprezentáció
értelmezésének számos ellentmondásával találkozhatunk, jelezzük, hogy
jelen tanulmányban a reprezentáció fogalmát a kognitív idegtudományban
általánosan használt értelemben használjuk. Eszerint a reprezentáció az
agy olyan aktivitási mintázata, amely megfelel a külső környezet
különböző aspektusainak.
A nyelvi fejlődés során bekövetkező reprezentációs
változások modelljeit jelentősen befolyásolták a nyelvészet olyan
nagyhatású elméletei, mint Noam Chomsky Minimalista Program-ja, vagy
Steven Pinker elképzelései a nyelvi ösztönre vonatkozóan. A két
elméletrendszer azonban eltérő hangsúlyok mentén alakult át az elmúlt
években, amelynek főbb dokumentuma két publikáció, Marc D. Hauser, Noam
Chomsky és W. Tecumseh Fitch (2002) Science-cikke és Steven Pinker Ray
Jackendoffal együtt (2005) erre a közleményre reflektáló vitacikke a Cognition című folyóiratban. Témánk, a nyelvfejlődés
alapmechanizmusainak funkcionális specializációja szempontjából
különösen érdekes a két iskola eltérő nézőpontja a beszédészlelés és
szókincs reprezentációs változásaira vonatkozóan. Hauser, Chomsky és
Fitch (2002) változatlanul ragaszkodnak ahhoz az elképzeléshez, hogy a
beszédészlelésben nem érvényesülnek humánspecifikus mechanizmusok, míg
Pinker és Jackendoff azt feltételezik, hogy a nyelvfejlődés során a
behuzalozott, veleszületett (innát) mechanizmusok előfeltételt
jelentenek a funkcionális specializációhoz. Ezek viszont formális
instrukció nélkül működnek, mint ahogy a nyelvelsajátítás más
mechanizmusai is. Saját viselkedéses és elektrofiziológiai adataink
bemutatásával azt igyekszünk szemléltetni, hogy a tipikus és atipikus
fejlődés során a reprezentáció változásaiban a genetikailag programozott
agyfejlődési változások környezetelváró mechanizmusok, azaz az innát
mechanizmusok implicit, időnként kvázi-implicit módon érvényesülnek.
Nyelvspecifikus-e a beszédészlelés?
Chomsky és Pinker egyetértenek egy nagyon fontos
dologban, nevezetesen abban, hogy a nyelvi rendszer előre definiált,
azaz erre a feladatra genetikailag kialakított rendszer. Eltérés többek
között abban van köztük, hogy Chomsky szerint a beszédpercepciónak
nincsenek nyelvspecifikus elemei, Pinker viszont éppen emellett érvel.
Egészen más a kognitív fejlődés elméletalkotóinak feltételezése (például
Elizabeth A. Bates és Annette Karmiloff-Smith), amely szerint a
specializálódott rendszerek általános célú rendszerekből fejlődnek ki,
mégpedig a környezeti hatásoknak, tapasztalatnak köszönhetően. Eszerint
nem innát modulok vannak, hanem modularizáció folyik. Michael S. C.
Thomas és Anett Karmiloff-Smith (2003) szerint nincsenek valamilyen
specializált képességhez kötődő mechanizmusok, következésképpen nem
létezhetnek a specializált rendszer elsődleges károsodásai sem. Ez
egyben azt is jelenti, hogy a sokszor keresett, úgynevezett maradványnormalitás nem létezik a fejlődési károsodásokban. Ez az
elsősorban elméleti vita olyan alapkérdéseket ütköztet, amelyek a
fejlődés és az agy szerkezet-funkció kérdéseiben is meghatározóak.
A funkcionális-anatómiai keret, amelyben megpróbáljuk
a beszédészlelés tipikus és atipikus fejlődését értelmezni, két lényeges
rendszert feltételez; az egyik a beszédpercepció és a konceptuális
rendszer, a másik a beszéd és a motoros-artikulációs rendszer együttese.
A nyelvi feldolgozásnál, hasonlóan a vizuális feldolgozáshoz, két eltérő
feldolgozó kört feltételezünk, a vonatkozó idegtudományi adatok ezt meg
is erősítik. A beszéd szenzoros reprezentációja a hallási feldolgozás
kéregterületein megfelelő projekciókkal kapcsolódik a temporális lebeny
jelentésfeldolgozó területeihez (ventrális lánc), illetve a motoros
reprezentáció temporo-parietális területeihez (dorzális lánc). Egy új
modell szerint (Hickok - Poeppel, 2004) a hang-jelentés, illetve a
hang-artikuláció megfeleltetés a fejlődés során számos átalakuláson megy
keresztül. Mivel a dorzális lánc normál körülmények között nem része a
beszédészlelő rendszernek, továbbiakban a ventrális lánc azon
differenciálódási mechanizmusait tárgyaljuk, amelyek a beszédfeldolgozás
tipikus és atipikus fejlődésében szerepet játszhatnak.
Általános mechanizmusok a beszédhangok észlelésében
A beszédpercepció agyi aktivitás jellemzőivel
kapcsolatban az egyik vitás kérdés, hogy melyek azok a mechanizmusok,
amelyek nyelvspecifikusak, és melyek azok, amelyek általános,
mindenfajta hanginger feldolgozására jellemző, az evolúció alacsonyabb
szintjein is megjelenő sajátosságok. Hauser, Chomsky és Fitch (2002)
elutasítja Alvin M. Liberman SiS (Speech Is Special) elméletét (Liberman,
1985), amely a beszédhangok kategoriális észlelését humánspecifikusnak
tekinti. Valóban a SiS ellen szól, hogy néhány állatfajnál kimutatható a
formáns frekvenciák megkülönböztetésének képessége, az eltérő nyelvek
ritmusának diszkriminációja. Mindez nem azt jelenti, hogy kész
beszédészlelő rendszerrel születik az ember, hanem azt, hogy a
beszédpercepcióhoz szükséges feldolgozási mechanizmusok előkészítettek,
az emberi beszéd evolúciója olyan rendszerre támaszkodott, amely a
hallási környezet összetett elemzését tette lehetővé. Az újszülöttek
hallási rendszerében tehát feltételezhetünk egy olyan rendkívül fejlett,
ám az adott nyelvre még nem elég finoman differenciálódott rendszert,
amely a nyelv sajátosságai szerint formálódik. A folyamatos,
információkban gazdag beszéd elsajátítása során olyan absztrakt, az
akusztikus eltéréseket gyakran felülíró feldolgozásnak kell kialakulnia,
amely az értelmes egységek kiemelését szolgálva egyre több vonásában tér
el a másfajta hallási események feldolgozásától. Pinker és Jackendoff
(2005) szerint ez a differenciálódás, nyelvspecifikus hangolás, illetve
a beszéd absztrakt jellemzőinek kiemelése implicit mechanizmusok révén
és a környezet szupervíziója nélkül alakul ki.
Idegtudományi és neuropszichológiai adatok arra
utalnak, hogy a beszédpercepció és a hallási események feldolgozása
számos jellemzőben eltér, és ez részben elkülönülő agyi területek
működéséhez kapcsolódik. A beszéd- és nem-beszédhangok feldolgozása
például az afáziások egyes csoportjainál sok jellemzőjében kettős
disszociációt mutat (Csépe et al., 2001). A fejlődési zavarokat azonban
ritkán jellemzik a tiszta disszociációk, a kettősek pedig még ritkábbak.
A nyelvi feldolgozó rendszer fejlődése során az
akusztikus bemenet és motoros produkció, illetve a fogalmi reprezentáció
megfeleltetése több átalakulással jár. Ez a megfeleltetés azt is
jelenti, hogy az akusztikai eltérések feldolgozásában változások
következnek be, és ezeknek a meghatározó nyelvi és nem-nyelvi
információkkal kialakult megfeleltetési kapcsolatai eltérőek. A
beszédpercepció és a hallási ingerek feldolgozásának nem csupán
alapfolyamatai azonosak, hanem a kétféle hallási információ agyi
feldolgozásának korai szakaszai és az ebben részt vevő agyi területek
is. Ez a feldolgozás tehát nem kizárólagosan a beszédpercepciót
jellemzi, ezért gyakran meg is feledkezünk arról, hogy ezek a "főként
hallási" területek a beszédpercepcióban is fontos szerepet töltenek be.
Természetesen meghatározó lehet, hogy a hallási analízis mely
sajátosságai felelősek elsősorban a megfelelő beszédhang-reprezentáció
kialakulásáért. Elhamarkodott lenne tehát a hallási feldolgozó rendszer
agyi területeit aszerint kategorizálnunk, hogy melyek az általános és
melyek a nyelvspecifikus feldolgozó területek. Bár egyre több adatunk
van a beszédhangok agyi feldolgozására vonatkozóan, nem teljesen
világos, hogy egyes nyelvi kategóriák (fonetikai, fonotaktikai,
fonológiai stb.) milyen eltéréseknek felelnek meg az agyi
reprezentációban, feldolgozásban.
A beszédpercepció és a nyelvi feldolgozás más
szintjeinek kapcsolatában, illetve a beszédpercepció és a konceptuális
reprezentáció kapcsolatrendszerének kialakulása szempontjából is
meghatározó lehet, hogy az anyanyelv beszédhangjainak differenciálódó
kérgi reprezentációját miként befolyásolja az általános hallási
feldolgozás, illetve a kérgi feldolgozó területek fejlődése.
Érési változások a beszédhangok feldolgozásában
Pinker és Jackendoff (2005) aktuális felfogása szerint
a beszédészlelésben a feldolgozási és elsajátítási alapmechanizmusok
velünk születettek, az adott nyelvre kialakuló speciális érzékenység
viszont a környezet formáló hatásának következménye. A beszédpercepció
komplex feldolgozási folyamatai közül számos az érettség megfelelő
szintjével rendelkezik a születéskor. Ez a feldolgozás azonban minden
bizonnyal sok vonásában eltér a felnőttekre jellemzőtől, többek között
amiatt, hogy a hallási feldolgozó rendszer fejlettsége korlátozott. Ez
meghatározza a feldolgozási tartományt és preferenciát is. Fiatal
csecsemők, sőt az újszülöttek is, az azonos spektrális és idő
tulajdonságú beszéd- és nem-beszédhanhangok közül az előbbieket
részesítik előnyben. Ez olyan hangokra is vonatkozik, amelyek az
intrauterin körülmények között megkülönböztethetetlenek lennének (Vouloumanos
- Werker, 2004).
Az újszülöttek beszédérzékenysége számos vizsgálat
szerint ugyanolyan agyi területekhez kötött, mint a felnőtteknél.
Marcela Peńa és munkatársainak (2003) optikai tomográfiával nyert adatai
szerint az újszülöttek agyának bal temporális területei nagyobb
aktivitást mutatnak a normál beszédhangokra, mint a fordított, tehát spektrálisan azonos beszédre. Heikki Lyytinen és munkatársai (2005)
vizsgálatai szerint a mássalhangzók spektrális és idői eltéréseire a
tipikusan fejlődő csecsemők érzékenyek, ez azonban
diszlexiaveszélyeztetett társaikra nem jellemző. Az elmúlt években
számos csecsemővizsgálat igazolta, hogy a tapasztalatok hatására
átalakul a beszédpercepció, a beszédhang kategóriák differenciálódása
már néhány hónapos korban kimutatható (összefoglalóként lásd Lyytinen et
al., 2005). Ennek az átalakulási folyamatnak a beszélő környezet nem
passzív háttere, bár a szó szoros értelmében vett formális instrukciók
valóban nem kísérik a nyelvelsajátítást.
A hallási feldolgozás alapmechanizmusai adottak a
születéskor, az eseményhez kötött agyi potenciálok (EKP) és a modern
képalkotó eljárások módszerével azonban jól követhető, hogy a hallási és
így a beszédfeldolgozó rendszerben a kiskamasz korig elhúzódó fejlődés
figyelhető meg. A csecsemőre irányuló felnőtt beszéd számos olyan
akusztikus jellemzővel bír, amely kedvező határok közé szorítja be a
hallási feldolgozást. A legtöbb kultúrában használjuk azt a jellegzetes
beszédmódot, amelyet dajkanyelvnek nevezünk. A dajkanyelv egyik
kiemelkedő jellegzetessége a beszédhang alapfrekvenciájának megemelése,
amely a spektrum átalakulásához vezet. Egy ilyen spektrális eltérést
szemléltet az 1. ábra, amelyen jól látható a beszédhang összetevőinek
(formánsok) átalakulása, frekvencia szerinti eltolódása, illetve
amplitúdójának változása a csecsemőre irányuló beszédben. Mindez más
jellemzőkkel (nyújtás, kiemelés, lassítás, ismétlés) együtt minden
bizonnyal segíti a beszéd kiemelkedő jellemzőinek feldolgozását a még
fejletlen, a felnőttéhez képest eltérően működő hallókéregben.
Az EKP-k egy jellegzetes komponensének, a finom
akusztikus eltérésekre érzékeny eltérési negativitás (EN) összetevőnek
mérésével az elmúlt évtized során a beszédpercepciónak az adott nyelvre
történő hangolódását kísérő változásokat sikerült igazolni. A
fonémakategóriák szerveződésében például viszonylag gyors és korai
változások figyelhetők meg. Feltételezhető ugyanakkor, hogy a
beszédhangok eltéréseinek feldolgozását kísérő EN változásai az agyi
feldolgozó rendszer érését és a környezet hatására bekövetkező
reprezentációs változásokat együtt, többnyire nehezen elkülöníthetően
követik.
Az elmúlt években végzett EN-vizsgálataink során
(összefoglalóként lásd Csépe, 2003) két igen lényeges különbséget
sikerült kimutatnunk a beszédhangok és a tiszta hangok feldolgozásban
bekövetkező érési és fejlődési változásokra vonatkozóan. Az egyik, hogy
a nem-beszédhangok kis és nagy eltérésével kiváltott válaszok változása
folyamatos, jól követi azokat a változásokat, amelyeket a temporális
lebeny érési folyamatairól a legújabb fejlődés-idegtudományi adatokból
ismerünk (Paus, 2005). A beszédhangok eltérésével kiváltott EN változása
azonban nem folyamatos. Az EN-jellemzők ugrásszerű változása figyelhető
meg a 8. életév körül, azaz iskolai évek szerint a 2. osztály táján (ma
a gyerekek többsége hatévesnél idősebb korban kezdi az iskolát). A
változás az EN latenciájának jelentős rövidülésében (az eltérés
detekciója korábbi) és az amplitúdó növekedésében (az eltérés szenzoros
súlya nagyobb) nyilvánul meg. Ezt a változást mutatja be a 2. ábra.
Megfigyeltük, hogy a beszédhangok eltérésével
kiváltott EN-t hét-nyolc éves kortól egyre inkább bal centrális maximum
jellemzi. E változások egyik lehetséges faktora a beszédhangok hosszú
távú reprezentációjának átalakulása. Willy Serniclaes és munkatársai
(2001) feltételezése szerint például a fonéma-graféma műveletek
elsajátításának köszönhetően az egyes fonémakategóriák jelentős
átalakulása következik be, az allofón hangzók akusztikus tere szűkül, a
kategórián belüli akusztikus érzékenység csökken. Azt, hogy ez valóban
így van, alátámasztják a hangoztató-elemző és a szóképes olvasással
olvasni tanuló gyerekek EN-válaszait összehasonlító vizsgálataink
eredményei (Csépe et al., 2002). Ezek szerint a graféma-fonéma
megfeleltetés stabilizálódása a kritikus beszédhang-eltérések kedvezőbb
feldolgozásához vezet, ez pedig a hangoztató-elemző olvasásnál
kifejezett. Még fontosabb, hogy az éretlen beszédhang-diszkriminációt
mutató gyerekeknél különösen jelentős a változás. Feltételezhető ennek
alapján az is, hogy súlyos olvasási zavarnál (diszlexia) a dekódolási
nehézségek egyik lehetséges oka a fonémakategóriák
differenciálatlansága, az allofonikus tér túlzott kiterjedése. Erre
utalnak egyébként a Serniclaes-csoport adatai (Serniclaes et al., 2001)
is.
A beszédpercepciót szolgáló kérgi mechanizmusok érése,
valamint a nyelvhasználó közösségben gyűjtött tapasztalat, amely a
formális oktatással új minőséget nyer, együttesen olyan átalakulást
szolgálnak, amely egyre jobb, azaz akár szuboptimális körülmények között
is jól működő beszédértést biztosít. A szuboptimálissal itt elsősorban
nem a zavaró akusztikus környezetre utalunk, hanem arra, hogy egy adott
nyelv fonotaktikai jellegzetességei miatt a diszkriminációt szolgáló
akusztikus jelzések sokszor minimálisak, ezért a beszédpercepcióban
kompenzációs mechanizmusok alakulnak ki. A magyar nyelvben ilyen például
az l/r hangok találkozásakor létrejövő hasonulás miatt kialakuló
akusztikus kompenzáció. Egy közös magyar-holland nyelvközi
összehasonlító vizsgálat keretében viselkedéses és elektrofiziológiai
módszerekkel kimutattuk, hogy a hasonulás során bekövetkező akusztikus
"torzulás" kompenzációja univerzális, azaz nyelvfüggetlen
mechanizmusokra épül, ám a feldolgozási érzékenység a nyelvi tapasztalat
szerint változik (Mitterer et al., 2005).
A beszédpercepció atipikus fejlődésében minden
bizonnyal szerepet játszik a lényeges hallási feldolgozási folyamatok
differenciálatlansága. A diszlexiával ok-okozati összefüggésbe hozott
éretlen fonológiai feldolgozás hátterében feltételezhetők az észlelés és
a reprezentáció anomáliái. Számos saját és nemzetközi adat is arra utal,
hogy egyes jellemzők feldolgozása viszonylag gyakran sérül, és ez
megakadályozhatja a fonológiai lexikon megfelelő fejlődését. Míg ennek a
meghatározó akusztikus jellemzőkkel történő összekapcsolása egyre
gyakrabban megjelenik a viselkedéses és az EKP-vizsgálatokban, a
fordított irány, azaz az, hogy a specializálódó beszédpercepciós
rendszer visszahathat az egyes akusztikus sajátosságok feldolgozására,
nem igazán merült fel eddig.
Észlelési zavarok és a nyelvi reprezentáció
atipikus fejlődése a fejlődési diszlexiában
A beszédhangok akusztikai/fonetikai eltéréseivel
kiváltható EN-vizsgálatok (összefoglalóként lásd Lyytinen et al., 2005)
mind azt mutatták, hogy a fonémák reprezentációja a diszlexiások
jelentős részénél rosszul definiált. Ez az eltérés különösen kifejezett
azoknál a diszlexiásoknál, akiknek teljesítménye a fonológiai
feladatokban is alacsony. A deficit a mássalhangzók egyes osztályaiban
kifejezett, sőt gyakran a magánhangzókra is kiterjed. A magánhangzók
hosszúsága például különösen fontos a jelentésmegkülönböztetésben olyan
nyelvekben, mint a magyar vagy a finn. Más nyelvekben viszont adott
szótag magánhangzójának megnyúlása a hangsúly komplex akusztikai
jellemzőinek egyike. Vegyük észre, hogy ugyanaz az akusztikus
információ, ebben az esetben a magánhangzó időtartama, eltérő
feldolgozási kapcsolattal rendelkezik. Az egyik nyelv esetében a
jelentésreprezentációval, a másik esetében viszont a szóalak
hangsúlymintázatának fonológiai reprezentációjával áll kapcsolatban. A
hallási feldolgozás agyi modellje (Hickok - Poeppel, 2004) szerint ez a
ventrális feldolgozó rendszer eltérő területeit érinti.
Az irodalmi adatok szerint a diszlexiásoknál
megfigyelt, EN-nel is jól követhető feldolgozási zavar kizárólag az
akusztikai eltérések feldolgozási deficitjére vezethető vissza. Nem
kétséges, hogy a beszédhangok eltéréseinek detekciója elemi akusztikus
feldolgozási folyamatokra épül, kérdéses viszont, hogy miért kevésbé
általános az elemi akusztikai jellemzők feldolgozási zavara. Saját
EN-eredményeink szerint (Csépe, 2003) a diszlexiás gyerekek
beszédészlelésének egyik jellegzetessége, hogy a beszédhangok
kontrasztjainak automatikus feldolgozása eltér a jól olvasókétól. Ezt
szemlélteti a 3. ábra.
Minden eddig ismert EN-adat arra utal, hogy a
diszlexiának nem megkülönböztető sajátossága a tiszta hangok akusztikai
eltéréseinek feldolgozási deficitje. Csoportszinten viszont jelentősen
eltérhetnek hasonló korú társaiktól abban, hogy a mássalhangzó
kontrasztokat (idői, spektrális eltérések) miként dolgozzák fel. A
diszlexiások beszédpercepciójának atipikus fejlődését leginkább a
fonetikai, fonotaktikai és fonológiai eltérések komplex akusztikai
jellemzőinek feldolgozási zavara kíséri. Ez könnyen megérthető, ha
elfogadjuk, hogy az eltérő komplexitású akusztikai/fonetikai jelek
feldolgozása fejlett hallási analízist igényel. Érdemes azonban
meggondolnunk azt a lehetőséget, hogy az elemi akusztikus feldolgozási
folyamatok szerepe és kapcsolata a nyelvi rendszer egészével az egyes
nyelvekben eltérő lehet.
A beszédészlelő rendszer tipikustól eltérő
szerveződéséhez feltehetően a fonémáknál nagyobb egységekre kiterjedő
feldolgozás zavarai is hozzájárulnak. A fonológiai műveletekben a
lokális jellemzők feldolgozási zavara gyakran a globális mechanizmusok
túlsúlyának kialakulásához vezet, ez pedig megakadályozza a jól működő
szegmentálás kialakulását. A lokális érzékenység zavarait és az elmaradó modalitásközi integrációt jól jelzik azok az eltérések, amelyet a
McGurk-illúzió (McGurk - MacDonald, 1978) viselkedéses változatának
vizsgálatával találtunk a tipikusan fejlődő és a diszlexiás gyerekek
között. A McGurk-illúzió2 a modalitásközi integráció (szájmozgás-beszédhang-megfeleltetés)
fejlődésének követésére jól használható. Az első közlés adatainak
megfelelnek saját adataink, azaz a tipikusan fejlődő gyerekek tízéves
korukra érik el a felnőttekre jellemző 97 %-os teljesítményt (ez 35-40 %
a hatéveseknél). Egy általunk vizsgált további 45 fős mintában azt
találtuk, hogy a tízéves korú diszlexiás gyerekek (25 fő) teljesítménye
45 és 50 % közötti, míg az életkori kontrollé (20 fő) 85 %.
A magasabb szintű integrációs folyamatok
EKP-vizsgálatának viselkedéses előkísérleteiben ugyanakkor azt találtuk,
hogy a fonémarestaurációs feladatokban (zajjal cserélt mássalhangzók a
szavakban) a diszlexiások teljesítménye a kontrollhoz képest jobb volt,
feltehetően a globális feldolgozási jellemzők meghatározó szerepe miatt.
További kutatási adataink is mind arra utalnak, hogy a diszlexiás
gyerekeknél a lokális és globális feldolgozásnak a reprezentáció
kialakulását, illetve az ahhoz való hozzáférést gyengítő folyamatai az
izolált információ feldolgozását zavarják. Ezt igazolja a zajjal kevert
szavak értését vizsgáló feladatokban mutatott teljesítmények eltérése
is. A 4. ábrán az eltérő feladatok összehasonlíthatósága miatt
százalékos értékben kifejezett teljesítmények jól mutatják, hogy a
diszlexiások a fonémarestaurációs feladat kivételével mindenütt
rosszabbul teljesítenek az életkori kontrollnál.
A felsorolt zavarok eltérő egyéni kombinációi és a
munkamemória alacsony terhelhetősége együttesen magyarázhatja a
diszlexiások beszédészlelési teljesítményének változatosságát. Ezek
közös kiindulópontja valószínűleg az akusztikus feldolgozó rendszer
születéstől kezdve eltérő pályájú fejlődése. Ebben a fejlődésben a szegmentális és szupraszegmentális beszédjellemzők nyelvspecifikus
érzékenyülése nem csupán a nyelvi tapasztalatok szerint alakul. Az
átalakulás attól is függ, hogy az egyes akusztikus jellemzőknek milyen
funkciókban és azon belül milyen feldolgozási szinten van meghatározó
szerepük.
Egy EKP-vizsgálatunkban (Honbolygó et al., 2004) az
EN-komponens segítségével azt próbáltuk követni, hogy a magyar nyelv
szabályos hangsúlyszerkezetének sértése kizárólag az akusztikus
jellemzőre, tehát a hangsúlynak a szótagok közötti mozgatására vagy
magára a mintázatra érzékeny-e. Azt találtuk, hogy felnőtteknél a
mintázat alapján történik a sértés detekciója, azaz az EN nem a
hangsúlyhoz kötött csupán, hanem a hangsúly visszavonására és a váratlan
hangsúly megjelenésére egyaránt érzékeny.
Újabb vizsgálatainkban arra keressük a választ, hogy a
hangsúlyt alkotó akusztikus változások (intenzitás, időtartam,
hangmagasság, meredekség, modulációs mélység) feldolgozása miként járul
hozzá a szabályos hangsúlymintázat absztrakt, a szavak jelentésétől
független mintázata szerinti feldolgozásához. Feltételezhető ugyanis,
hogy egyes szupraszegmentális jellemzők, a beszédritmus meghatározó
jellegzetességeinek feldolgozása is atipikus fejlődést mutat. A beszéd szupraszegmentális jellemzőinek feldolgozásával kapcsolatos modellek
eltérő hipotézissel élnek arra vonatkozóan, hogy az adott nyelv ritmusát
és a részben ehhez is kötött szóhatár percepcióját mi határozza meg,
azaz hangsúly- (angol) vagy szótagalapú (magyar, francia) beszédritmus
jellemzi-e.
A hangsúlyalapú reprezentáció egyik leegyszerűsített
modellje szerint a hangsúly detekciója azonos a perceptuális középpont (P-center)
szerinti feldolgozással. A P-center hipotézis viselkedéses vizsgálatai
szerint a frekvenciamodulált (FM) hangok félamplitúdó változásainál az
amplitúdóelérési idő meredekségének változásaira a diszlexiások kevésbé
érzékenyek, mint azonos korú társaik (Goswami et al., 2002). Bár a
felpattanó hangok sorozatának percepcióját eredményező meredek amplitúdóváltozások nem teljesen azonosak a perceptuális középpont
jellemzőivel, az Usha Goswami és munkatársai által kidolgozott feladat
egy olyan alapvető akusztikus feldolgozás eltérését fogja meg, amely
lényeges a beszédfeldolgozásban.
A nyelvi és nem-nyelvi hallási feldolgozás
kapcsolata és kölcsönhatása
Az Usha Goswamival együttműködésben kialakított
vizsgálatok eredményei közlés alatt állnak, ezért itt most a nyelvi
fejlődés, a nyelvfejlődési zavar és az adott nyelvre specifikus
tulajdonságok szempontjából lényeges eredményeket mutatjuk csak be.
Számítógépes programmal frekvenciamodulált hangok
diszkriminációját vizsgáltuk. A hangkezdet amplitúdó felfutási idejét
(A-FI), illetve a hangon belüli amplitúdómoduláció felfutási idejét (AM-FI)
változtató feladatok a szókezdet, illetve a folyamatos beszéden belüli
hangsúlyváltás detekciójának egyszerű modellezésére készültek. Mindkét
feladat negyven különböző A-FI, illetve AM-FI ingert használ, mindkét
feladatban a hanginger 0,7 Hz-zel modulált 500 Hz-es szinuszos
hanghullám.
Az A-FI helyzetben a hangkezdet amplitúdófelfutása 15
ms és 300 ms között változik. A legrövidebb idejű inger a standard, ez a
képernyőn megjelenő három dinoszaurusz egyikének a hangja. A két további
hang közül az ettől eltérőt kell kiválasztani, azaz azt, amelyik hangja
különbözik a másik kettőtől (hosszabb A-FI). Az AM-FI hangok ugyanolyan
FM hangok, a hangcsomagok burkológörbéje a félamplitúdó és a maximális
amplitúdó között változik. A változás a félamplitúdótól a maximum
amplitúdóig történő felfutás ideje. A számítógépes felület hasonló, a
különbség annyi, hogy a két dinoszaurusz közül kell az "erősebb hangút"
kiválasztani. A meredek amplitúdófelfutás a hallási észlelés számára
"dobbanásként" jelenik meg.
A vizsgálatokban3 16 diszlexiás (10,2 ± 0,2 év) és 14
életkori (9,9 ± 0,1 év), illetve 14 olvasási kontroll (8,1 ± 0,2 év)
vett részt. Az eredmények nagyjából azonos mintázatot mutattak, a
diszlexiások teljesítménye hasonló volt a két évvel fiatalabb
kontrollokéhoz. Mindez azt a hipotézist támasztja alá, hogy a
diszlexiásoknál az akusztikai/fonetikai feldolgozás olyan fejlődési
késéséről van szó, amely valószínűleg nem vagy alig hozható be az agyi
érésben a serdülőkort jellemző szerkezeti átalakulást (a gyenge szinaptikus kapcsolatok metszése) megelőzően.
Az adatokat az angol munkacsoport adataival
összehasonlítva meglepő eredményre jutottunk. A statisztikai elemzés
szerint a nyelv és a feladat interakciót mutatott, amelynek feloldása
azt jelezte, hogy a magyar gyerekek sokkal érzékenyebbek a hangkezdet amplitúdófelfutási idejére, mint az angolok. Meglepő volt, hogy ebben a
feladatban az életkori és az olvasási kontroll is jobban teljesített,
sőt a fiatalabbak lényegesen nagyobb érzékenységet mutattak a hangkezdet
amplitúdófelfutási idejére. Míg az egyes feladatokban nyújtott
teljesítménymintázatok hasonlók voltak, azaz a diszlexiások
teljesítménye rosszabb volt, mint a kontrollé, a nyelvek közötti
összehasonlítás a tipikusan fejlődők között is eltérést talált.
Nevezetesen azt, hogy a beszéd hangmintázatai, illetve ezek akusztikus
alapfolyamatai nem azonosan fontosak az egyes nyelvekben. A magyarban és
az angolban az amplitudófelfutás változásainak más jellemzői fontosak,
az ezekre való érzékenység viszont eltérő életkorokban igényel
érzékenyebb feldolgozást. Bár a hangon belüli amplitúdófelfutás a beszéd
szupraszegmentális jellemzőit modellezi, feltehető, hogy a hangsúlyalapú
angol beszédritmus észlelésében fontos akusztikus jellemzőket ragadja
meg elsősorban. A hangkezdet felfutási idejére mutatott érzékenység a
magyar gyerekeknél feltehetően a hangsúlyos szókezdet feldolgozására
érzékennyé vált rendszer működésével áll kapcsolatban. Ha ez így van,
fel kell tételeznünk, hogy nem csupán az alapvető akusztikus feldolgozás
befolyásolja a beszédpercepció fejlődését, hanem a beszélt nyelv egyes
sajátosságai is visszahatnak az olyan eleminek tekinthető akusztikus
feldolgozásra, mint amilyen az amplitúdófelfutási idő diszkriminációja.
A hipotézis vizsgálatára jelenleg is folynak elektrofiziológiai
vizsgálataink.
Nyelvi ösztön és nyelvi tapasztalat
Viselkedéses és eseményhez kötött agyi potenciál
adataink, valamint a nemzetközi adatok számos érvvel szolgálnak
amellett, hogy a beszédészlelést szolgáló akusztikai/fonetikai
feldolgozás a hallási feldolgozás veleszületett preferenciái és
mechanizmusai mentén a beszélő környezetben szerzett tapasztalatok
interakciójában formálódik. A beszéd akusztikai jellemzőinek
feldolgozása olyan átalakuláson megy át, amely absztrakt kategóriák
(fonémák) kialakulásához vezet, és a további, kevésbé lokális,
akusztikai szempontból igen összetett jellemzők (például
hangsúlymintázat) feldolgozásával együtt a szuboptimális jelzések
kompenzációját segíti. A lokális érzékenységet és globális feldolgozást
egyaránt magában foglaló feldolgozási műveletek együttesen vezetnek egy
megfelelő fonológiai reprezentáció kialakulásához. A nyelv egyes
funkcióinak atipikus fejlődéséhez kötött súlyos olvasási zavart, a
diszlexiát például nem csupán az érzékenység hiánya, hanem a felesleges
érzékenység fennmaradása, illetve egyes globális feldolgozási folyamatok
túlsúlya is jellemezheti. Mindez azt támasztja alá, hogy a
beszédészlelés valóban sajátos abban az értelemben, hogy csak az
alapmechanizmusok öröklöttek - Pinker nyelvi ösztön elképzelésének
megfelelően -, az adott nyelvre specializált feldolgozás viszont a
nyelvi tapasztalat szerint változik, mint ahogy azt Pinker és Jackendoff
(2005) legújabb írásukban ki is fejtik. Ehhez hozzáfűzhetjük még, hogy
ez az átalakulás attól is függ, hogy a nyelvi feldolgozásban részt vevő
agyi területek és azok kapcsolatainak fejlődése milyen genetikailag
meghatározott érési program szerint halad.
A viselkedéses és idegtudományi adatok mind azt
támasztják alá, hogy a temporális lebeny kérgi feldolgozó rendszereinek
eredeti alapmechanizmusai a jelentésreprezentációval és a produkciós
rendszerrel kialakuló kapcsolatokon keresztül jelentősen átalakulnak. A
szupraszegmentális jellemzők feldolgozását modellező feladatainkban
kapott eredmények alapján még az is felvethető, hogy a nyelvi
tapasztalat egyes elemi akusztikus feldolgozási folyamatok
érzékenységére is visszahat. Ugyanúgy, mint ahogy az olvasás kezdeti
szakaszának dekódolási technikái visszahatnak az adott
fonémakategóriához tartotó allofon elemek halmazának nagyságára. Saját
EKP-adataink, illetve Nienke van Atteveldt és munkatársainak (2004)
fMRI-adatai arra utalnak, hogy a beszédészlelés és a fonológiai
reprezentáció az olvasástanulásnak köszönhetően tovább differenciálódik.
Ez feltehetően újabb átalakuláshoz és további kapcsolódási funkciók
kialakulásához vezet, és nem csupán a hallási feldolgozó láncokon belül,
hanem a látási és a hallási rendszerek ventrális és dorzális feldolgozó
láncai között is.
Kulcsszavak: beszédészlelés, hallási feldolgozás,
innát mechanizmusok, tapasztalathoz kötött változások, tipikus fejlődés,
diszlexia, nyelvközi összehasonlítás, eltérési negativitás
1 Ez a tanulmány a 2004. november 11-én, a Magyar
Tudomány Napja alkalmából az MTA Filozófiai és Történettudományi
Osztályának rendezésében megtartott, A mai pszichológia emberképe című
tudományos rendezvényen elhangzott előadás alapján készült. A bemutatott
kutatási eredmények támogatott kutatások (OTKA T 33008, T 047381, NWO és
OTKA N37282) keretében születtek. Köszönet illeti kutatótársaimat, Szűcs
Dénest, Honbolygó Ferencet és Ragó Anettet a közös kutatásokban végzett
munkájukért, a témák kibontakozásához hozzájáruló kreatív
részvételükért.
2 Az illúzióhoz használt eljárásban kétféle szótag
kiejtését, azaz a szájmozgást kell figyelni (pl. [ga] és [ba]). Az
illúzió provokációja a szájmozgáshoz szinkronizált hang cseréjével ([ga]
szájmozgáshoz [ba] hang) történik. A perceptuális torzulás lényege, hogy
ekkor a szájmozgásnak jobban megfelelő, de a hallott és látott hangtól
egyaránt eltérő hang észlelhető.
Irodalom
Csépe Valéria (2003): EN, a sokat ígérő negativitás.
Eseményhez kötött agyi potenciálok a beszédészlelés és a diszlexia
vizsgálatában. Magyar Pszichológiai Szemle. 2, 243-265.
Csépe Valéria - Osman-Sági J. - Molnár M. - Gósy M.
(2001): Impaired Speech Perception in Aphasic Patients: Event-Related
Potential and Neuropsychological Assessment. Neuropsychologia. 39,
1194-1208.
de Boer, Bart - Kuhl, P. K. (2003): Investigating the
Role of Iinfant-directed Speech with a Computer Model. Auditory Research
Letters On-Line (ARLO). 4, 129-134.
Goswami, Usha - Thomson, J. - Richardson, U. -
Stainthorp, R. - Hughes, D. - Rosen, S. - Scott, S. K. (2002): Amplitude
Envelope Onsets and Developmental Diszlexia: A New Hypothesis.
Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA. 99, 16,
10911-10916.
Hauser, Marc D. - Chomsky, N. - Fitch, W. T. (2002):
The Faculty of Language: What Is It, Who Has It, and How Did It Evolve?
Science. 298, 1569-1579.
Hickok, Gregory - Poeppel , David (2004): Dorsal and
Ventral Streams: A Framework for Understanding Aspects of the Functional
Anatomy of Language. Cognition. 92, 67-99.
Honbolygó Ferenc - Csépe V. - Ragó A. (2004):
Suprasegmental Speech Cues Are Automatically Processed by the Human
Brain: A Mismatch-negativity Study. Neuroscience Letters. 363, 84-88.
Liberman, Alvin M. - Mattingly, Ignatius G. (1985):
The Motor Theory of Speech Perception Revised. Cognition. 21, 1-36.
Lyytinen, Heikki - Guttorm, T. K. - Huttunen, T. -
Hämäläinen, J. - Leppänen, P. H. T. - Vesterinen, M. (2005):
Psychophysiology of Developmental Diszlexia: A Review of Findings
Including Studies of Children at Risk of Diszlexia. Journal of
Neurolignuistics. 18, 2, 167-195.
McGurk, Harry - MacDonald, John (1978): Hearing Lips
and Seeing Voices. Nature. 264, 746-748
Mitterer, Holger - Csépe V. - Honbolygó F. - Blomert,
L. (2005): The Recognition of Phonologically Assimilated Words Does Not
Depend on Specific Language Experience. Cognitive Science. in press
Paus, Tomas (2005): Mapping Brain Maturation and
Cognitive Development during Adolescence. Trends in Cognitive Sciences.
9, 2, 60-68.
Pena, Marcela - Maki, A. - Kovacic, D. -
Dehaene-Lambertz, G. - Kiozumi, H. - Bouquet, F. - Mehler, J. (2003):
Sounds and Silence: An Optical Tomography Study of Language Recognition
at Birth. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA,
20, 11702-11705.
Pinker, Steven - Jackendoff, Ray (2005): The Faculty
of Language: What's Special About It? Cognition. 95, 201-236.
Serniclaes, Willy - Sprenger-Charolles, L. - Carré, R.
- Démonet, J. F. (2001): Perceptual discrimination of speech sound in
developmental diszlexia. Journal of Speech Language and Hearing Research,
44, 384-399.
http://www.lpelab.org/tiki-read_article.php?articleId=114
Thomas, Michael S. C. - Karmiloff-Smith, Annette
(2003): Modeling Language Acquisition in Atypical Phenotypes.
Psychological Review. 110, 647-682.
van Atteveldt, Nienke - Formisano, E. - Goebel, R. -
Blomert, L. (2004): Integration of Letters and Speech Sounds in the
Human Brain. Neuron. 43, 2, 22, 271-282.
Vouloumanos, Athena - Werker, Janet F. (2004): Tuned
to the Signal: The Privileged Status of Speech for Young Infants.
Developmental Science. 7, 270-276.
1. ábra * A felnőttre irányuló beszédben és a dajkanyelvben használt
beszédhangok első két formánsának valószínűség-sűrűség térképei (deBoer
- Kuhl, 2003 nyomán). A: felnőttre irányuló beszéd, B: dajkanyelv
2. ábra * Beszédhang-kontraszttal ([ba:] versus [ga:]) kiváltott EN
ugrásszerű változása az 1. és 2. osztályban végzett mérések között.
3. ábra * A zöngés/zöngétlen mássalhangzók eltérésének feldolgozási
zavara diszlexiásoknál. A kérdőjelek az EN hiányát jelzik. Az EN a
kontrollcsoport *-gal jelölt válaszain jól látható.
4. ábra * Diszlexiás gyerekek és az életkorban illesztett kontroll
teljesítménye a beszédészlelés eltérő aspektusait vizsgáló feladatokban.
Az értéktengelyen % szerepel, a rövidítések a fonémarestaurációs
feladatot (F_r), a szóértés zajban (Sz_z) és a McGurk-paradigmát jelölik
(McG).

|