|
Hasznos tanácsok pedagógusoknak
Hasznos tanácsok pedagógusoknak a
tanulási nehézséggel küszködő gyermekekkel való munkához
A
továbbiakban közölt javaslat- és stratégialistát azért hoztuk létre,
hogy megsegítsük a tanárokat a tanulási nehézséggel küszködő diákjaikkal
való munkában. Az alapgondolatokat olyan szakemberektől kölcsönöztük,
akik évek óta a tanulási nehézség, vagy a speciális pedagógia területén
tevékenykednek. Célunk a tanulási nehézséggel küszködő tanulókon kívül a
többi tanuló megsegítése is. A projektben résztvevő szakemberek névsora
és a felhasznált források a tanulmány végén találhatók.
Általános
szempontok
-
Gondolkozzunk el az
„igazságos”, a korrekt terminuson!. Az „igazságosság” nem azt
jelenti, hogy minden tanuló ugyanazt a bánásmódot kapja, hanem azt,
hogy mindenki azt kapja, amire szüksége van. A tanulási nehézség egy
neurológiai állapot, ami az egyén akaratától független. Az ilyen
tanuló inkább normális, mint „más”, a másság pedig nem
szükségszerűen hiányosságot, fogyatékosságot jelöl. A tanulási
zavarnak különböző súlyossági fokozatai vannak, enyhe, középsúlyos
és súlyos. Elképzelhető, hogy a középiskoláig nem is
diagnosztizálják, vagy akár soha sem derül ki.
-
Minél korábban történik a
felismerés, annál nagyobb a javulás lehetősége. Minél idősebb a
diák, annál inkább kell számítanunk ellenállásra és önvédelmi
stratégiákra.
-
Különféle tehetségek és
különféle tanulási stílusok léteznek. Általában azok a diákok a
legsikeresebbek az iskolában, akiknek jó nyelvi, logikai és
matematikai képességeik vannak. Ezeken kívül azonban igen értékesek
a zenei, közösségi, lelki, testi-kineszétikus, személyközi, téri és
intraperszonális (személyi) készségek, tehetségek, és az élet
ismeretéhez, élvezetéhez nagymértékben hozzájárulnak. Ezeket a
készségeket, tehetségeket is értékelni, fejleszteni kell.
-
A tanulás akkor a
leghatékonyabb, ha multiszenzoros módon, különböző modalitásokon –
hallás, látás, tapintás és mozgás érzékelésen – keresztül történik.
A legtöbb diák 10%-át tartja meg annak, amit olvas, 20%-át annak,
amit hall, 30%-át annak, amit lát, 50%-át annak, amit lát és hall,
és 70%-át annak, amit ki is mond, és 90%-a megmarad viszont annak,
amit mond és csinál is. Itt tehát olyan módszerekre van szükség,
amelyek egymásra épülnek, magasan strukturáltak, a fokozatosság
elvén alapulnak, és több érzékszervet igénybe vevő, multiszenzoros
eszközöket alkalmaznak.
-
Fontos tudni, hogy a
tanulási nehézséggel küszködő diákoknak akár tízszer több időre van
szüksége ahhoz, hogy megtanuljanak valamit, és sokkal
fáradékonyabbak is. Nagyobb erőbefektetésre van szükségük a
tanuláshoz, ami nagyon kimerítő tud lenni a számukra. Tartsuk szem
előtt, hogy a normál osztály tempója nekik túl gyors tud lenni, mert
hosszabb időre van szükségük, hogy feldolgozzák a nyelvi közléseket.
Próbáljunk tudatosan is egy picit lassabban beszélni.
-
Biztosítsuk azt, hogy a
diák biztonságban érezze magát az osztályunkban és a jelenlétünkben.
Tartsuk szem előtt azt, hogy mindenkinek, így a tanulási nehézséggel
küszködő diákoknak is vannak jó és rossz napjaik. A teljesítmény
hullámzása is a problémához tartozik, és nagymértékben befolyásolja
a diák által érzett frusztráció a kudarcok megélése miatt.
-
Fogadjuk el azt, hogy a
szülőktől is tanulhatunk. Tegyük a szülőket érdekeltté, vonjuk be
őket a munkába, és működjünk együtt szoros kapcsolatban velük. Nagy
szükség van egymás segítségére. Javallott a gyakori kapcsolattartás,
szükség szerint naponta, hetente, vagy havonta. Ennek módja sokféle
lehet: üzenő füzet, személyes találkozások, fogadóórák,
telefonbeszélgetések, e-mail-ek.
-
Biztosítsuk az információ
átadását olyan esetekben, amikor a tanuló egy új tanárhoz kerül,
vagy új osztályt kezd, új iskolába íratják, vagy másik országba
költözik. Ne tételezzük fel azt, hogy ez automatikusan meg fog
történni.
-
Képezzük tovább magunkat.
Keressünk további segítséget. Kérjük kollégáink szaktanácsát. Ne
féljünk attól a dologtól, amit még nem tudunk!
Javasolt
stratégiák
-
Bátorítsuk a tanulókat
arra, hogy tudatosítsák és értékeljék az általuk már használt
tanulási módszereket. Vannak olyan stratégiák, mint például a
jegyzetelés, vagy a hatékony időbeosztás, amit azonban meg kell
nekik tanítani.
-
A tanulási zavarokkal
küszködő diákoknak szervezettségre van szükségük. Sokat segít nekik
a napi teendők és az elvárt teendők, cselekvések listája.
Figyelmeztessük őket többször is, ha változás történik az
órarendben, a tanár személyében, vagy a feladatban.
-
A tanulási zavarokkal
küszködő diákok számára nehézséget okozhatnak az olyan szervezési
feladatok, mint például a tanszerek rendben tartása, öltözködés, a
tornafelszerelés szükség szerinti megléte, egy elveszett dolognak a
megtalálása, és a házi feladathoz szükséges taneszközök hazavitele.
A pedagógusnak dolgoznia kell azon a diákkal, és a szülőkkel, hogy
hatékony stratégiákat dolgozzanak ki a szervezési feladatok
megoldásához, mint például emlékeztető cédulák, órarend, különböző
színű könyvborítók, stb.
-
A tanulási nehézséggel
küszködő diákokat olykor meg kell arra is tanítani, hogy hogyan
tegyenek fel kérdéseket. Minden diáknak, és különösen a tanulási
nehézséggel küszködő diákoknak fontos, hogy merjenek kérdezni, és
segítséget kérni.
-
Bontsuk fel a tanulási
folyamatot apró, egymás után következő lépésekre. Mindig adjunk
konkrét példát.
-
Használjunk sok vizuális
segédanyagot a tananyag ábrázolásához, mint pl. írásvetítő, film,
videó, dia-képek, tábla, számítógépes grafikák, diagrammok,
táblázatok, fontos információk kiemelése, aláhúzása, nyilakkal való
figyelemfelkeltés, a tananyag tárgyát illusztráló tárgyképek, stb.,
még a nyelv tanításában is.
-
Ismételjünk, ismételjünk,
ismételjünk – mind a régi, mind az új tananyagot, sokféleképpen,
változatosan.
-
Olyan struktúrát és
segítséget nyújtsunk a diáknak, amilyenre neki szüksége van, ne
pedig olyat, amilyen az adott osztályfokban, osztályban vagy
tantárgyban szokásos.
-
Ne várjuk el a diákoktól,
hogy egyszerre figyeljenek is ránk, és a feladatukat is végezzék. A
jegyzetelés például egyesek számára borzasztóan nehéz lehet.
-
Adjunk pozitív
megerősítést – értékeljük a jó megoldásokat. Ne a külalakot, hanem a
tartalmat osztályozzuk.
-
Engedélyezzük szükség
szerinti segédeszközök alkalmazását, mint pl. diktafon,
helyesírás-ellenőrző programok, laptop, hang-aktivált szoftverek,
számológépek használatát. Biztosítsuk a diák számára már az
általános iskola alsó tagozatában a billentyűzet és a
szövegszerkesztő használatának elsajátítását.
-
Mindig kerüljük a gúnyos
megjegyzéseket, az állandó vagy negatív kriticizmust, vagy a tanuló
különleges szükségleteinek hangsúlyozását az osztálytársai előtt.
Tudatosítsuk magunkban azt, hogy ezek a diákok sokkal jobban
teljesítenek, ha bátorítjuk őket, és ha észrevesszük és kiemeljük,
hangsúlyozzuk eredményeiket, sikereiket.
-
A játékidőt, vagy szünetet
sohase használjuk az órai feladat befejezéséhez.
-
Kapjuk rajta a diákot
akkor, amikor jó, és dicsérjük meg, jutalmazzuk viselkedését.
-
Mindenekelőtt azonban
keressünk és használjunk ki minden olyan alkalmat, amikor
megdicsérhetjük, és erősíthetjük önbizalmát.

|