|
Ábécés könyvek olvasáspedagógiai és olvasáspszichológiai elemzése
Az
olvasástanítási módszerek
olvasáspszichológiai és olvasáspedagógiai elemzése
Az ember életében sorsdöntő,
hogy tud-e, szeret-e olvasni…
Információs társadalmunk emberének
nélkülözhetetlen az olvasás és írás megfelelő szintű tudása, melynek
alkalmazása döntően befolyásolja egyéni boldogulását.
Éppen ezért
fontos megtalálni már kisiskolás korban azt a megoldást,
módszert, amellyel nemcsak az olvasás jelrendszerét lehet
elsajátítani,
- de képessé lehet tenni
az olvasott szöveg megértésére, és befogadására is,
valamint az egyoldalú befogadáson kívül,
- gondolatainak érthető
közlésére,
- s a kommunikációs
folyamatban való eredményes részvételre is.
Kommunikációelméleti alapon az olvasáskor tulajdonképpen
„vevőként” működünk, míg íráskor „dekódolunk”, tehát a két pólus
szorosan összetartozik. Ebből következik, hogy az elolvasott írás
jellege, absztrakciós foka: fogalomíró, képíró, vagy betűíró.
A magyar nyelv
sajátosságainak megfelelően hangjelölő, betűíró írásrendszert használunk
Az iskolába
kerülő gyermekek az első osztályba különböző
olvasástanítási módszerrel tanulják meg az olvasás-írás
alapjait.
Olvasástanítási
módszerek
- Szintetikus módszer:
részeket (hangokat, vagy betűket) tanítja meg először
- Analitikus módszer:
az egészből (szövegből, mondatból, vagy szóból) indul ki
- Analitikus-szintetikus
módszer: egyforma súlyt fektet az egészre és a
részekre.
Jelenlegi programok közül:
- több a szintetikus elem az
intenzív kombinált módszerben,
- több az analitikus elem a
globális módszerben.
A dekódolási stratégia
szerint az olvasástanítás lehet:
- szótagoltató,
- és szóképekben olvastató.
Az íráshoz való viszony
szempontjából a párhuzamos írástanítás lehet:
- írva olvastató (előbb az
írott betűt tanítja),
- olvastatva író (előbb a
nyomtatott betűt tanítja).
Kerületünkben használt
olvasás- és írástanítási programok
- Hangoztató – elemző –
összetevő módszer szóképes előprogrammal - Kidolgozója:
Romankovics András, Romankovicsné Tóth Júlia. 1978-tól működik.
- Globális-szintetikus
program: Az olvasás-írástanítás a nyelvi, irodalmi és
kommunikációs nevelésben - Zsolnai-program. 1986-tól működik.
- Intenzív-kombinált
program (az integrált anyanyelvi nevelés program része -
Létrehozói: Lovász Gabriella, Balogh Beatrix, Barkó Endre.
1978-tól működik.
A fenti
programok jellemzői:
- nem alkalmaz
előkészítést,
- betűcsoportokat
tanít, nem bontja le aprólékosan az anyagot,
- nincs vizuális
megerősítése a szótagolásnak.
- Heurisztikus
programozású olvasás- és írástanítási módszer - Kidolgozója:
Tolnai Gyuláné. 1991-től működik.
- Hangoztató – elemző –
összetevő módszer, szótagolással - Kidolgozója: Esztergályosné
Földesi Katalin. 1993-tól működik.
- Diszlexiát megelőző
olvasástanítási módszer -
Kidolgozója: Meixner Ildikó. 1995-től működik.
- Hangoztató – elemző –
összetevő módszer hathetes előkészítő szakasszal és
szótagolással - Kidolgozói: Adamikné J. A., Gósy Mária, Lénárd
András. 1996-tól működik.
- Hangoztató – elemző –
összetevő módszer szótagolással - Kidolgozója: Báder Ilona.
1998-tól működik.
A fenti programok jellemzői:
- nagy hangsúlyt fektetnek
az előkészítésre,
- a hangtanítás az
elsődleges,
- mindegyik szótagoltat.
1. Az olvasás-írás
tanításának előkészítése
A jó
olvasástanítási módszerhez hozzátartozik az előkészítés, mely a
részképességek kialakítását és állandó gyakorlását jelenti. Nem szabad
sajnálni az erre fordított időt, mivel később sokszorosan megtérül.
Az előkészítés során
párhuzamosan kell kialakítani az olvasási és az írási részképességeket.
A részképességeknek két
csoportja van:
- Általános részképességek:
- a beszéd általános
fejlettsége,
- az emlékezet,
- a logikus gondolkodás,
- a figyelem,
- a tempó, a
ritmusérzék,
- az érzelemvilág és a
képzelet fejlettsége.
- Speciális részképességek:
- a kommunikációs
magatartás kialakítása,
- a nyelvi tudatosság,
- a szótagolás,
- a vizuális
kommunikáció szokásainak az ismerete,
- a metakognitív
készségek kialakítása: önellenőrzés.
1. 1 Egy sajátos
előkészítés: pálcikás módszer
A pálcikás módszer jellemzői
- Az első félév tantervi
anyagának a feldolgozásához használják.
- Vonalelemekből építkező,
kreatív betűtanítás.
- Manipulációs
tevékenységeken alapuló betűismertető eljárás.
- Az analitikus-szintetikus
módszer kisméretű megváltoztatása.
- Nagybetűkkel kezdik a
betűtanítást, ezeket rakják ki pálcikákból.
Az első félév tankönyvei:
- Mádai Istvánné –
Kertész Sándor: Olvasni tanulok
- Olvasókönyv, általános
iskola 1. osztály
- Tudok már olvasni:
Olvasás munkafüzet, általános iskola 1. osztály
- Írás munkafüzet,
általános iskola 1. osztály
- Útmutató:
Vonalelemekből építkező kreatív betűtanítási eljárás
(Olvasástanítás pálcikás módszerrel)
A pálcikás betűkirakó
előnyei:
- érdekes tevékenység, mert
a gyerekek olyan szavakat is kirakhatnak, melyek nincsenek benne, a
könyvben,
- az előkészítő szakasz
megnyúlik, s így a lassabban fejlődő gyermekek felzárkózhatnak,
mivel betűket raknak ki – nem szóképeket kell emlékezetükbe
rögzíteniük – biztosabban fejleszthető a fonetikus hallás,
- biztosabban fejleszthető a
hang-betű megfeleltetés,
- ez a tevékenység végső
soron az összeolvasást könnyíti meg,
- a nagybetűk mellett a
kisbetűk is szerepelnek,
- az írástanítás
szempontjából is előnyösebb, ha hosszabb az előkészítő szakasz. A
program kezdetben csak az egyes vonalakból álló nagybetűket tanítja
meg.
A második félévben bármelyik
programmal lehet a tanítást folytatni.
- 1 – 18. tanítási napon
ismerkedés a nyomtatott nagybetűkkel és az írott betűelemekkel.
- 19 – 40. tanítási napon
gyakorolják a betűelemek kötését.
A nyomtatott nagybetűk
sorrendjét az alapszók határozzák meg, melyekből kiemelik a betűt.
Az első 40 nap tematikája
A tanítás lépései
- A tanítandó betűhöz,
szóhoz kapcsolódó beszélgetés elindítása. A beszélgetésből a
tanítandó hangot, betűt tartalmazó mondat kiemelése. Ebben a
mondatban benne vannak a tanítandó alapszavak.
- A tanító nagy alakban
lerajzolja a táblára az alapszó által jelölt tárgyak.
- A tanulók ugyanazt
lerajzolják egyenként az üres téglalapba.
- Kiejtik, hangoztatják a
képeken látottakat közösen, egyenként (fonémaejtés, fonémahallás
fejlesztése).
- Az ábrák nevének kirakása
pálcikákkal: a tanító a táblánál a mágneses pálcikákkal, a tanulók
kis pálcikáikkal az asztalon.
- A tanulók vázolgatják,
rajzolgatják a vonalelemeket, majd felépítik a szót írásban is.
- Ha van a szóban ismeretlen
betű, koronggal helyettesítik, majd jelöltetik a megismert új
betűkkel.
- A betűelemek alakításának
és kapcsolásának ismertetése. Gyakorlását értelemszerűen az órának
abba a részébe kell betervezni, ahol ténykedés van.
Előkészítő
programok és szerkezeti felépítések a nem szótagolós
olvasástanítási módszerekben (Az
1978-as tanterv az előkészítésre 18 órát írt elő, ez két hetet jelent.)
1. 2 A Romankovics - féle
hangoztató - elemző-összetevő módszer
A programban sajátos
előkészítést találunk.
Egyik része a szóképes
előprogram, melynek célja a motiválás, az olvasni tudás élményének a
nyújtása.
Az előkészítés másik részét a
hanganalízis alkotja, mely néhány lecke után
kezdődik.
A szó eleji hangokat figyelteti
meg, a mássalhangzókat hangutánzással segítik, a magánhangzókat az ajkak
állásának a megfigyeltetésével. A szóalak felbontása az Írni tanulok c.
munkafüzetben kap helyet. Vannak még gyakorlatok a megkülönböztető
képesség, a beszéd és az írás fejlesztésére.
Az előkészítő szakaszban
39 szót olvastat globálisan, tárgyképek segítségével, s ezzel
párhuzamosan bontási és hangfelismerési gyakorlatokat végeztet. A
későbbiekben a már ismert 39 szóból választják le a tanítandó új hangot
és nyomtatott nagybetűt. A néma olvasás áll a fejlesztés középpontjában,
a megértést feladatokkal ellenőrzik. Nem mellőzik azonban a hangos
olvasást sem.
Taneszközei:
- Olvasni tanulok
- Írni tanulok
- Olvasókönyv
- Feladatlapok az
olvasókönyvhöz
Az olvasmányok témakörei:
- állatmesék,
- tél,
- gyermekvilág,
- tavasz,
- család,
- iskola,
- évszakok.
Három lényeges szakasza van
az olvasás-írás megtanulásának:
1. Az előkészítető időszak,
amelynek funkciója:
- a nyelvi élmények és
tapasztalatok gyűjtése,
- a gyermekek élő beszédének
fejlesztése
- a hangok felismertetése és
tiszta hangoztatása, a hangok képzési helyének tudatosításával.
Az előkészítés szóképes
előprogram, vagyis a szerzők a klasszikus előkészítést lecserélték, és a
globális előprogrammal helyettesítették. Eljárásukat azzal indokolják,
hogy ily módon igyekeznek felébreszteni a gyermekben az olvasási vágyat.
Másik érvük történeti jellegű:
a gyermek egyedfejlődése során a globális felismerési képesség megelőzi
az alaktagoló képességet. A szóképtanulással csaknem párhuzamosan
elkezdik a hanganalízist is: szavak elején választják le a hangokat.
2. A betűk megtanulása
A hang és képe közötti tartós
kapcsolat kialakítása az időszak legfontosabb feladata. A biztos
felismerés és a betűk összeolvasása a gyakorlás célja, mert a betű
gyors, készségszintű felismerése az olvasás egyik alapfeltétele.
A betűtanulási időt
lerövidítik. Csoportokra osztják a betűket. A betűtanításnál figyelembe
veszik a homogén gátlást, a szóalkotás mielőbbi lehetőségét.
3. Az olvasási készség
fejlesztése rövid szövegekkel.
Célja:
- a technikai szint
tökéletesítése,
- az értő, néma olvasás, a
szövegértés elemi készségeinek kialakítása.
A szövegértő gyakorlás
változatos, jól fejleszti az összes szövegértő készséget.
Három szinten adják a
feladatokat:
- eleinte cselekvésbe
ágyazott manipulációs feladatokat adnak (ezt szolgálják a
betűkártyák, képes lottók, szótagkártyák, szóképkártyák),
- majd képek segítségével
megoldható feladatok következnek,
- végezetül az elvont
gondolkodással és az olvasással megoldható feladatok.
A program jellemzői:
- A tanév első felében
egyszerre, párhuzamosan tanítják az olvasást és az írást
(nyomtatott és az írott kisbetűket).
- Betűtanítása: az
egymáshoz hasonló betűket egymástól távol tanítja.
- Elhagyják a szótagolós
tanítást, nincsenek szótagolt szövegek.
- Nem mellőzik a hangos
olvasást, csak fontosabbnak tartják a néma olvasást a tanítási
gyakorlatban.
- Lényeges újítás a
tankönyvcsaládban a fokozatosan felépített feladatrendszer, a
sok, önálló munkáltatásra alkalmas feladattípus megjelenítése.
1. 3. Zsolnai - féle
„Nyelvi-irodalmi kommunikáció globális-szintetikus program”
Hosszabb a
szóképtanulás ideje, s a program késlelteti, azaz a második félévben
kezdi el az írás tanítását.
- A hanganalízist a 87
szókép tanítása után kezdődik el.
Itt nincsen
előkészítés, az írás előkészítése viszont hosszabb, alaposabb.
- Egy globális előszakasz
után kezdik meg a betűk tanítását.
- Betű-felismerési minta:
vesznek egy tárgyképet és egy szót, s a szóban megmutatják és
megnevezi a szóban forgó betűt. A program gyorsolvasási
gyakorlatokat és szemmozgás-tréninget alkalmaz.
- Előbb némán olvastat, s
csak utána hangosan.
Zsolnais
tankönyvek:
- Szó és betű
- Csillagjáró fehér Ráró
- Írás munkafüzet
- Vázoló lapok
Választható
alternatívaként az anyanyelv és az irodalom kommunikációs szempontú
közvetítésére vállalkozik.
Az
olvasástanítás stratégiájában együtt alkalmazzák a globális
és az analitikus-szintetikus módszert.
- A globális program 90 szót
és 6 toldalékot tartalmaz 17 csoportban. A tanítás tárgykép és
szókép egyeztetésével folyik.
- A kilencedik napon lépnek
be a betűk, s innen kezdve már a szóalakok elemzése, majd
szószerkezetek olvastatása folyik.
- Az egyes gyerekek sajátos
tanulási tempójához igazodóan a módszerek
előnyeit érvényesítik.
A „Szó és
betű” című könyv:
- első részében globális
(Éva és Feri olvasni tanul),
- második részében
analitikus-szintetikus (Betűről betűre) eljárási mód
feladatsorai szerepelnek.
Az
olvasástanítás két szakaszban történik.
- Megismertetik a teljes
betűkészletet.
- Elsajátítják a
betűösszevonás algoritmusát
- Hosszabb időt szán az
olvasási képesség fejlesztésére, mely adott esetben a nyolcadik év
végéig tartja megvalósíthatónak.
- A program a néma-értő
olvasásra, a gyorsolvasásra, a könyv és a könyvtárhasználat
képességére helyezi a hangsúlyt.
- Kiemelt jelentőséget
tulajdonít a kommunikációs szempontú felolvasás tanításának, és a
helyes ejtésnek.
A
kommunikációs elvű olvasás lényege
A programban
részletesen ki van dolgozva, hogyan kell felolvasni az egyes prózai
típusokat, Így az olvasásra kijelölt szövegek lehetnek: újsághírek,
rádióműsorok, ismertető szövegek, versek, állatmesék.
A program
egyedi vonásai
- olvasási képesség
megalapozása:
- néma-értő olvasás,
- gyorsolvasás,
- felkészülés nélküli
(blattoló) hangos olvasás,
- felolvasni tudás.
- gyorsolvasás
fejlesztése: a perifériás látást, a fixáció-szélességet, a
látószögnövelést, a jelfelismerést, a hibakeresést célzó
gyakorlatokkal.
Írástanítás
módszerei
A betűtanítás
lépései ún. betűtanulási modell szerint történnek, melynek felnagyított
formában a tanterem falán függenek. A lépések:
- a betűtanítási modell
olvastatása,
- a betűfelismerés
gyakorlása,
- összevonás rendezett
szóhalmazon,
- néma és hangos olvasás,
- elől egy tárgykép és egy
szókép van, ezt a tanító elolvassa, majd elolvastatja a gyermekkel,
- a tanító megnevezi,
elolvassa a nyomtatott kisbetűt,
- majd megnevezteti és
elolvastatja a gyerekekkel.
Az írás
megtanítása párhuzamos a betűolvasás tanulásával.
Segédletek:
a Vázoló lapok, Írás munkafüzet, Feladatgyűjtemény.
Az Írás
munkafüzet nemcsak a betűk alakítására, hanem az
írásgyakorlás változatos módjaira is szolgál.
Sajátossága,
hogy megengedi a kéz felemelését a betűalakításkor, nem alkalmazza az
áthúzásos vonalvezetést.
1. 4 Lovász - féle
intenzív-kombinált program
Három hetes
előkészítés van, melyet a szerző tájékozódási szakasznak nevez. Ekkor
történik:
- a képes betűismertetés,
valamint,
- a betűelemek tanítása.
A betűelemeket négyzethálóban helyeztetik el, majd nagyobb méretű
vonalközben, végül a szokásos vonalközben.
A hanganalízist
ez a program is késlelteti.
A módszer
sajátosságai
- Azonnal, minden
előkészítés nélkül tanítja a hang-betű kapcsolatokat, képekkel
rögzítve.
- Egyszerre tanít meg hat
betűt.
- A betűfelismerés és
betűszintézis munkáját semmiféle hangismertető, hangösszevonó
gyakorlat nem előzi meg.
- A megfigyelési időszakot
elhagyja, azonnal olvastat.
- Az olvastatva író
megoldás során szinte párhuzamosan tanítja az írást és az olvasást.
- Két hét alatt minden betűt
ismertet, ekkor vonalelemeket irat.
- A következő szakaszban
a nyomtatott betűk olvasásgyakorlását és a betűcsoportos írást
párhuzamosan végzi.
- Az első, gyors
áttekintés után lassabban gyakoroltatja hang-betű kapcsolatát és az
összeolvasást.
- A néma olvasásra helyezi a
hangsúlyt.
Tankönyvei:
A Betűvásár
a módszer első egysége, az olvasás-írás tanulásának kezdő szakaszát
tartalmazza, a kis- és nagybetűk ismeretéhez nyújt segítséget.
Az olvasás
megtanulását három szakaszra bontja a módszer:
Első, tájékozódási
szakasz
Képekkel
tanít meg minden egyjegyű betűt. A hasonló formájú és hasonló
hangzású betűket egymástól távol tanítja. Ebben az időszakban
írás-előkészítő feladatok vannak.
Második, jártassági
szakasz
Itt újra
tanítja a betűket. Ezzel mélyül a betűismeret és kiegészül a kettős
betűkkel. Ekkor kezdődik a betű-összeolvasás. Az olvasással együtt
az írott betűalakkal is megismerkednek a gyerekek a vonalvezetési
hasonlóság szerinti csoportokban.
Harmadik,
olvasástanítási szakasz
Az olvasás tanítása,
gyakorlása mondat és önálló szövegolvasással, és az ezekhez
kapcsolódó feladatmegoldással történik.
A
Gyermekvilág című tankönyv a program második részében, a betűk
megtanulása utáni gyakorló időszakra készült.
A könyv bal
oldali lapján mindig az olvasmány, jobb oldali lapokon pedig a
feladatsorok találhatók.
A szemelvények
és hozzájuk kapcsolódó feladatok a beszéd, beszédértés, írás, olvasás és
a nyelvtan-helyesírás gyakorlására együtt alkalmazhatók.
A szintézis és
az analízis során mindig különbséget tesz a hang és a betű között.
A második
félévben tanítja a szóelválasztás eseteit.
2. A nyelvi tudatosság
fejlesztése
A nyelvi
tudatosság megléte előfeltétele az olvasásnak. Az olvasni kezdő
gyereknek kell, hogy legyen némi fogalma a nyelv szerkezetéről: a
mondatokról, a szavakról, a szótagokról és a hangokról. Ez a kezdet
valóban nehéz, de nehézsége miatt nem szabad lemondani róla.
A nyelvi
tudatosság fejlesztése során két ellentétes műveletet kell gyakorolni:
- az analízist,
vagyis a felbontást a szöveg, szótag, szó, hang sorrendben,
- a szintézist,
vagyis az összerakást hang, szó, szótag, szöveg sorrendben.
Mindkét művelet
szükséges mind az olvasáshoz, mind az íráshoz, de az olvasás alapvetően
szintetikus, az írás pedig analitikus tevékenység.
A
probléma a következő:
Az analízis
és a szintézis nehéz a gyerekeknek. Különösképpen nehezek a
hangokkal való műveletek, mert a hang formális jelenség, nincs
jelentése. A hangtanítás az előkészítés legnehezebb feladata.
Az
előkészítő időszak a legfontosabb feladata ezért a hangok leválasztása,
melyet legegyszerűbben hangutánzás segítségével lehet megvalósítani.
Miután ez már jól megy, akkor lehet csak hozzálátni az
analitikus-szintetikus munkához.
Láttuk, hogy az
előző fejezetben ismertetett programokban eltűnt a nyelvi
tudatosságot figyelembe vevő előkészítő szakasz. Ugyan van
némi előkészítés az óvodában a hangok felismerésére (pl. „Mit visz a
kishajó” játék), de ez kevés, esetleges.
Nagyon
lényeges és elengedhetetlen:
- a hangok sorrendjének
megállapítása a szóban-szóalakban,
- majd pedig az egyes hangok
helyzetének a gyakorlása.
Az óvodáskorú
gyermek tanulás nélkül is tud szótagolva beszélni. Ezt a képességét, ha
nem vigyázunk rá, elveszítheti.
A fent elemzett
olvasástanítási
módszerek nem támaszkodnak a szótagolásra, csak az első év végén, az
elválasztás tanításakor veszik elő, s ekkor a gyerekeknek üggyel-bajjal
kell újratanulniuk. A szótagolásra pedig nagy szükség van.
A hangok
felismertetésével, analízisével-szintézisével és a szótagolással Vekerdi
Iréne programja foglalkozik. Ez a program eredetileg az óvodai
korosztályra van kidolgozva, de az iskolai előkészítői időszakban is
lehet alkalmazni. Különösképpen azoknál a programoknál ajánlatos, melyek
nem fektetnek hangsúlyt a hangok felismertetésére.
Ezt a módszert
óvónői munkám során ismertem meg, s alkalmaztam a napi anyanyelvi,
játékos képességfejlesztés keretében. Minden tanítónak kipróbálásra
ajánlom. (1/1. mell.)
3. Szótagolós
olvasástanítási
módszerek
A szóképes
olvasástanítási technikán felcseperedett
korosztályok sokszor olvasási problémákkal küszködnek. E módszerből való
kiábrándultsággal párhuzamosan nőtt a hagyományos szótagoló
olvasástanítás iránti igény. A hagyományos szótagoló olvasástanítás
gyengeségeit kiküszöbölve, igyekeztek a kiadók egyre korszerűbb
tankönyvcsaládokat megjelentetni.
A következőkben
ezeket szeretném ismertetni megjelenésük sorrendjében:
1.
Ábécéskönyv: heurisztikus programozású olvasás- és
írástanítás (Tolnai Gyuláné, NEMZETI Kiadó, 1991.)
2.
Az én ábécém: hangoztató - elemző-összetevő módszer
(Esztergályosné Földesi Katalin, Apáczai Kiadó, 1993.)
3.
ÁBC-ház: Ábécéskönyv: elemző-összetevő olvasás- és
írástanítás (Hámorszki Zsuzsanna, MOZAIK
Kiadó, 1995.)
4.
Játékház: diszlexiát megelőző
olvasástanítási módszer (Meixner Ildikó,
Nemzeti Kiadó, 1995.)
5.
A mesék csodái – Törpés ábécé: hangoztató – elemző-összetevő
módszer (Adamikné dr. Jászó Anna - dr. Gósi Mária -
Lénárd András, Dinasztia Kiadó,1996.)
6.
Ábécés olvasókönyv: hangoztató-elemző-összetevő módszer
(Báder Ilona Nemzeti Kiadó, 1998.)
Miért tartják
fontosnak a szakemberek a szótagolós olvasástanítást?
- Vekerdi Iréne a
szótagolás fontosságát a következő érvekkel támasztja alá:
A szótag
igen fontos, ritmikai egység. A magyar nyelvre a tiszta szótagejtés
a jellemző.
A szótag
létét és terjedelmét a konvenció szabályozza. A szótag a helyesírási
konvencióhoz igazodik. Nemcsak az elválasztáshoz szükséges tehát az
elválasztás, hanem a helyesírás tanításának nélkülözhetetlen és
kezdetben egyetlen lehetséges eszköze.
A gyermek korán
és ösztönösen jól szótagol. Nyelvi tudatosságának fejlődésében a
szótag elkülönítése az első lépés. Erre a készségre
állandóan, később is nagy szüksége van, ezért meg kell őrizni a
megfelelő olvasástanítási módszer
segítségével.
A szótag a
szónál kisebb, de a hangnál nagyobb egység. A gyermek könnyebben
áttekinti, mint az egész szóalakot. A kezdeti olvasástanításban
technikai okból kell bontani a szóalakot. A felbontás segítség a szóalak
dekódolásában. A szótagolás figyelmes munkára szoktat: gondosabban
megnézi a gyerek a szóalakot mielőtt elolvasná.
- Csabai Katalin a
Fejlesztő Pedagógia 1999-es különszámában írt „Az áldiszlexia
mint korunk járványveszélye” című tanulmányában az
olvasástanítás gyorsított tempójának következményeiről. Részletesen
elemezte ennek okait, melyek a következők:
- Szociális tényezők
hatása gyermekekre: a szülői háttér meghatározottsága. a
szegényes családi anyanyelvi környezetben lehetőség az aktív
szókincs gyakorlására.
- A korai beiskolázás:
egy-egy részfunkció természetes biológiai érésének eltolódása
miatt nincs szinkronban az iskolai követelményrendszerrel.
- Az olvasókönyvek
kiválasztásának meghatározó jellege:
- A globális módszer
gyorsított olvasástanítási tempója
káros lehet.
- A szóképes módszer nem
illeszkedik a magyar nyelv sajátosságaihoz.
- Az egyszerre több, új
(5-6) betűt tanító ismeretet nehezen tudják feldolgozni a
gyerekek.
„A mai kor
gyermeke azért újra vívja meg mindennapi harcát a betűkkel, mert az
olvasókönyvek nagy része nem a szótagoló tempójú
olvasást követi, holott a ritmus – így a szóritmus
feldolgozása is – szinte velünk született képesség. Jó lenne erre
építeni!”
„Ismert az a
tény, hogy anyanyelvünket hallás útján, szinte születésünk pillanatától,
5-6 éves korunkig tanuljuk. Beszédünk eközben állandó fejlődésen megy
keresztül. Ezzel szemben, a hangoknak az átkódolt változatára, a betűk
ismeretének feldolgozására – aminél egy magasabb idegrendszerei
tevékenységre van szükség – 2-3 hónap áll a 6-7 éves kisgyermek
rendelkezésére. A gyorsított tempójú olvasástanítással ugyanolyan
képtelenségre ítéljük az elsőst, mintha nekünk felnőtteknek, 3 hónap
alatt kéne megtanulnunk egy idegen nyelven beszélni, olvasni, írni. Erre
az emberi agy képtelen!”
3. 1 Tolnai Gyuláné:
Ábécéskönyv: heurisztikus programozású olvasás- és írástanítási módszer
Ezt a módszert programfalas
módszerként is szokták emlegetni. A heurisztikus jelző a tanulás
során, a gyerekekben a felismeréskor keletkező örömre utal, ami a
tanuláshoz való pozitív hozzáállást biztosítja.
Tankönyvek a programhoz:
- Ábécéskönyv
- Olvasókönyv
- Írás munkafüzet I. és II.
- Feladatgyűjtemény
Taneszközök elemzése
Az Ábécés olvasókönyvnek nincs
előkészítő szakasza, azonnal a betűtanítással indul.
A magyar nyelv
ritmusát meghatározó magánhangzókkal kezdi a tanítást. A tanulás egész
folyamatát végigkíséri a csak magánhangzókat kiejtő beszéd.
Az olvasás
és az írás játékos mozgással kísért gyakorlása és rögzítése alapvető
jellegzetessége a módszernek.
Az olvasástanítás valamennyi
mozzanata a:
- betűismertetés,
- hangoztatás,
- hangkapcsolás,
- betűfelismerés,
- szóalkotás,
- mondatalkotás a módszerhez
készült programfalhoz kapcsolódik. A könyv a betűkapcsolás
begyakorlását segíti.
Az Olvasókönyvben a
gyakorláshoz változatos feladattípusokat találunk.
Olvasnak a gyerekek:
- betűzve,
- szótagolva,
- csak magánhangzók
kiejtésével,
- szóképekben és
folyamatosan.
Sokat olvasnak kórusban.
Az írás tanítása
párhuzamosan történik az olvasástanulással.
Az Írás
munkafüzet I. a betűformák megtanítását és gyakorlását segítő
feladatokat tartalmazza. A tanulók álló írással tanulnak írni.
Az Írás
munkafüzet II. használata lehetőséget ad a szavak és a mondatok
írására. A változatos feladatsor, nagy hangsúlyt fektet a szép íráskép
kialakítása. A gyakorló anyag a helyesírás fejlesztését is elősegíti.
A program
további jellemzői:
A programban
több mint százezer programlehetőség van. A módszer algoritmus
rendszeren alapul, ezért alkalmas számítógépes feldolgozásra is.
A tankönyvben
minden kép indító, kiemelő, és gyakorló szempontokat
szolgál. Sajátosság, hogy a módszer kidolgozója 76 mondókát írt a
hangösszeolvasáshoz. Szókincsfejlesztésben és emlékezetbe vésésébe látja
a szerző ezek szerepét fontosnak.
Jelentősen eltér a program más módszerekhez hasonlítva a vizuális,
auditív és a mozgási készségek fejlesztésében. A hangzás
és a szó hangalakjára való elvonatkoztatás fontos mozzanat a
módszerben.
Improvizatív
dallamvonalas hangösszevonást ajánl a szerző. Ez azt jelenti, hogy a
hangösszevonásokat el kell énekelni, ami játékos tréning a gyerekeknek.
A magánhangzók
időtartamát mozgásokkal érzékelteti. Rendszeresen végeztet tréningeket,
amelyeknek az a funkciója, hogy az agy jobb és bal oldalát
foglalkoztatva a memóriát fejlessze. A magánhangzók kiejtését az íráshoz
is nagyon fontos pattintásos mozgásgyakorlatok irányítják.
Az
olvasástanítási módszer analitikus-szintetikus, mégpedig
kiegyensúlyozott megoldás.
Az analitikus tevékenység: a
szófelbontás – a programfal segítségével történik.
A szintetikus tevékenység: az
összeolvasás – pedig az ábécéskönyvvel.
A programfal segítségével
számtalan kombináció alkotható.
A programozás
A programfal 3 részből áll:
- a könyvekben találhatóak a
magánhangzók, rövid-hosszú párokban,
- a házakban vannak a
mássalhangzók,
- a vonaton pedig a
nagybetűk, mivel ezek – a vonaton utazó gyerekek nevének
kezdőbetűi is egyben.
A kisbetűk
mellett mindig látható:
az alapszó
tárgyképe,
a számok 1-5-ig,
a programok jelzései.
A nagybetűk
fölött toldalékok vannak, így vonattal mondatalkotásokat is kehet
végezni.
A programfalon
háromféle program van:
- körprogram,
- négyzetprogram,
- háromszögprogram.
Körprogram
azt jelenti, hogy olyan szót kell keresni, amelyben az adott hang
valahányadik helyen áll.
Négyzetprogram
azt jelenti, hogy olyan szavakat kell gyűjteni, melynek bizonyos hangja
megegyezik az alapszó bizonyos hangjával.
Háromszögprogram
azt jelenti, hogy olyan szavakat kell keresni melyekben az adott hangból
2, 3 stb. van.
A
programozáskor analizálni kell a szavakat:
- egyrészt sorba kell venni
a hangokat, egymás után, ez a szekvenciális analízis,
- másrészt ki kell emelni
egy hangot a többi közül, és meghatározni a helyzetét,
- ez a pozíciós analízis.
A programozásnak
az az előnye, hogy nem kell hosszú utasításokat adni. A programokat a
gyerekek könnyen megjegyzik, s később ők is készítenek programot a
szavakhoz.
3. 2 Esztergályosné: Az én
ábécém hangoztató – elemző - összetevő módszer
Az
előkészítő időszak (kb. 3 hét) legfontosabb feladata: a kisgyermek
bevezetése az iskolai életbe, a zökkenőmenetes, törésmenetes átmenet
biztosítása az óvodából az iskolába. Ebben az időszakban a játékos
hangoztató és hangösszevonási gyakorlatok során ismerkednek meg a
gyerekek a hangokkal. Ekkor tanítja meg a hangok összevonását, lerakva
ezzel az összeolvasás alapjait
Taneszközök:
- Az én ábécém
- Első olvasókönyvem
- Betűfaló
- Betűhívó képek
- Kisbetűs írólapok
- Kisbetűs gyakorló
írásfüzet
- Szépen, helyesen! – írás
munkafüzet
- Nagybetűs gyakorló füzetem
Az olvasás előkészítése:
hangleválasztás, hangösszevonás, hanganalízis.
Olvasás: szótag,
szó, szószerkezet, mondatok, nyelvtörők, mondókák, szöveg olvasása.
1. Olvasókönyvek elemzése
Az én ábécém
olvasókönyv a hangoztató – elemző - összetevő módszer alapján ismerteti
meg a hangokat és a betűket.
A
szintetikus-analitikus módszer segítségével szótagolva tanít
olvasni. A gyermekek kezdetben a két-három hangból és betűből álló
szótagokat sokkal könnyebben olvassa össze, mint a hosszabb szavakat,
amelyeket sem látószögével. sem értelmével nem tud még könnyedén
átlátni. Szótagolással alapozza meg a helyesírási készséget is.
Az Első olvasókönyvem
hat fejezetből áll.
- ”Itt van a tél” még
szótagolva csábítja a tanulókat az olvasásra.
- „Meséről mesére” c.
rész kedves állat- és embermeséken neveli a gyerekeket jóságra,
munkára, szeretetre.
- „A víg tavasz,
virághintő” c. rész versekkel, Móra- és Gárdonyi-olvasmányokkal
mutatja be az évszakokat.
- „Barátaink: az állatok,
fák, virágok” ismeretterjesztő olvasmányaiban gyakorolhatják a
tanulók az olvasást.
- A család bemutatása
- „Koszorús nyár
kalászölő” utolsó fejezet a vakációra készít elő sok szép
verssel, olvasmánnyal.
A Betűfaló
című első osztályos gyakorló olvasókönyv azoknak a tanulóknak az
olvasását segíti, akiknek kevés az Első olvasókönyvem, és lassabban
haladnak a betűvetés tudományában. A rövid mondókák, találós
kérdések, közmondások, népmesék és rövidebb ismeretterjesztő szövegek
számukra is jól szolgálják a folyamatos olvasás megtanulását.
2. Írásfüzetek
elemzése
Gyöngybetűk
írás munkafüzet először a kisgyermekkel a finom, laza
színezést, ceruzafogást tanítja meg a színes rajzok kiszínezésével. Majd
módszeresen gyakoroltatja az írás- és betűelemeket, hogy szépen
kialakíthassa a gyerekek finommozgását.
A kis-
és nagybetűs írólapok is az írás előkészítését, az
íráselemek, betűelemek, a kisbetűk és a nagybetűk vázolását segítik.
Szépen,
helyesen! -. írás munkafüzet először átismétli a kisbetűk írását,
hogy elmélyítse és megerősítse a betűk vonalvezetését és kapcsolatát. A
nagybetűket az azonos alakú vagy egymáshoz közel álló betűcsoportokban
tanítja, hogy a tanulóknak könnyebb legyen leírni és megjegyezni.
Alapozza a helyesírást is a szótagolásra és mondatalkotásra késztető
gyakorlatokkal.
3. 3 Hernádiné:
Ábécéskönyv – Mesék az ABC - házból: helyes ejtésre alapozott elemző -
összetevő módszer
Ez az
olvasástanítási eljárás a szintetizáló
módszer egyik változata. Épít a hagyományokra, de továbbfejleszti
azokat.
A program
alapvető módszere a helyes ejtésre alapozott elemző-összetevő
olvasástanítás, amely a szintetizáló
módszerek közé tartozik. Ez az eljárás a
hangok helyes ejtését jóval előbb tanítja, mint a megfelelő
betűjeleket.
Integrált tankönyvcsalád
könyvei:
- Ábécés olvasókönyv
- Mesék az ABC-házból
olvasókönyv
- Beszéd, olvasás, írás
munkafüzet
- Írásfüzet
- Írás munkafüzet
- Olvasás munkafüzet
1. Az Ábécéskönyv felépítése
Alapozó időszak:
A tanulók
ismereteinek, képességeinek megfigyelése: kéz és a szem koordinálási
képességeit, valamint a kézügyességet mérik és fejlesztik.
Az olvasásához
és íráshoz szükséges részképességek fejlesztésének megkezdése.
A magánhangzók
és mássalhangzók helyes ejtésének tanítása, a hangok felismerése
szavakban, magánhangzók összekapcsolása néhány mássalhangzóval.
A hang és a betű
kapcsolatának megteremtése:
magánhangzók betűjelének
megismerése, íratása nyomtatott nagybetűvel.
Először a hangokat, majd a
betűket tanítja, és ezekből szintetizálja a nagyobb nyelvi
egységeket: a szótagokat, a szavakat, a mondatokat és a szöveget.
Rásegítő módszerként megtanítja a szótagolást, de mindjárt megteremti az
átmenetet a szavak, szószerkezetek folyamatos olvasására. Így a
szótagoló olvasás nem akadályozza a szövegértő olvasást.
Betűtanítás
időszakában: először a nyomtatott nagybetűket (magánhangzókat), majd
a nyomtatott kisbetűket tanítja.
2. Írás tanítása -
késleltetett
Az írott
betűket a nyomtatottakból vezeti le, és csak az olvasás megtanulása után
ismerteti meg a tanulókkal.
Ezzel az
olvasástanítási eljárással összekapcsolható:
- körformára épülő
betűtípus,
- vagy az enyhén jobbra
dőlő írás.
A betűk
tanításának sorrendjét a beszédbeli gyakoriság, és a hasonlósági gátlás
kialakításának megelőzése határozza meg.
3. 4. Meixner: Játékház -
diszlexia megelőző módszer
„A diszlexia
8-9 éves gyermekeknél fellépő nem szellemi illetve érzékszervi
károsodásból eredő olvasási zavar.”
A
„diszlexia-gyanús” gyermek első jeleire már óvodában felfigyelhet az
óvónő és a logopédus (jobb-bal iránytévesztés, helytelen
fonémahallás-ejtés, megkésett beszédfejlődés). A diszlexia biztonsággal
csak iskoláskorban ismerhető fel.
Ez a módszer
elsősorban azoknak a gyerekeknek használható, akiknek
- beszédfejlődése zavart,
- a téri tájékozódása
bizonytalan,
- formaérzékelésük gyenge, s
így az olvasás-írás megtanulása nehézségbe ütközik.
A módszerhez tartozó
tankönyvek:
- Játékház – Képes
olvasókönyv
- Játékház – Feladatlapok I.
és II.
- Játékház – Betűtanítás I.
és II.
1. Olvasókönyv
A
magánhangzókat szájtartással, a mássalhangzókat hangutánzással tanítja.
A tankönyv betűtanítási sorrendjének elsődleges szempontja, hogy
egymástól távol tanulják a gyerekek mind a kiejtésben hasonló, mind az
írásképben hasonlókat, így kerülik el a betűk összetévesztését. Az új
betűt minden helyzetben begyakorolják, játékosan, tapssal, képekkel
egyeztetve. Szótagokat olvasnak, a szótípusok olvasása a szókép
felismerését segíti majd.
A Feladatlapok szervesen
kapcsolódnak az ábécéskönyvhöz. A feladatsorok egymásra épülnek,
egymással párhuzamosan használhatók.
Az I.
számú lapok szétvághatók, a képek és a szókártyák rakosgatásával
manipulatív úton is ügyesítenek.
A II.
számú füzetben találhatók a kiszínezhető, összekötő rajzos szótagoló
feladatok, az írás tanítását előkészítő gyakorlatok.
2. A Betűtanítás I.
a késleltetett írástanításhoz készült.
Először íráselemeket
tanít. Ennek célja, hogy a gyerekek begyakorolják a ceruzafogást, a kéz
csúsztatását a papíron, a lendületes vonalvezetést. A vonalközök
szélesek, s fokozatosan térnek át a szabványos méretű írásra.
Az írástanítás is figyelembe
veszi a tévesztés lehetőségét, így a lassúbb ütemű munkában mód nyílik a
stabil betűrögzítésre. A sorokban való tájékozódást segíti a gyerekek
számára a ház szintjének megfelelő rendszerbe történő írása.
A módszer nagy
előnye, hogy a gyerekek képességéhez alakítható a betűtanítás ütemezése.
Nem erőlteti a gyors haladást, biztos tudásra épít. A szótagolást
fokozatosan elhagyják, a versek, olvasmányok válogatása a gyerekek
életkori sajátosságait figyelembe veszi.
3. 5 Adamikné – Gósy-Lénárd:
A mesék csodái – hangoztató - elemző-összetevő módszer
Legfontosabb tevékenysége a
nyelvi tudatosság fejlesztésének megkezdése.
Középpontjában a beszéd áll,
erre alapoz a továbbiakban végig. A hathetes előkészítő időszak az
olvasást és az írást alapozza meg. A folyamatos beszéd felbontása kisebb
egységekre, mondatokra, szavakra, majd a szótagolás és a hanganalízis.
A hangoztató – elemző -
összetevő módszer lényege:
- a hangoztatás
elsődlegessége, valamint
- a szóból (szövegből) való
kiindulás,
- az analízis, a
hang/betűtanítás, majd visszatérés a szóhoz, szöveghez, a szintézis,
- végül a gyakorlás.
Tehát a
tanításban mindig jelen van az értelmes szó és az értelem nélküli hang
Egyszerre tanítja az értő olvasást és a pontos dekódolást
Taneszközei:
- A mesék csodái ábécés és
olvasókönyv
- Írás-előkészítő –
munkafüzet pausz-betéttel
- Varázsceruza I. – első
írásfüzet (kisbetűk) I. félév
- Varázsceruza II. – második
írásfüzet (nagybetűk) II. félév
- Vázoló- és
íráskészség-fejlesztő füzet I.
- Vázoló-és
íráskészség-fejlesztő füzet II.
- Törpemérce – anyanyelvi
tesztelő diagnosztikus felmérések
1. Az ábécéskönyv
felépítése:
- Betűtanítás: előbb
kisbetű, utána a nagybetű.
- A kisbetűs szakaszban
szótagra bontás.
- Nagybetűs szakaszban az
első három olvasmány szótagokra bontva, majd folyamatos olvasás.
- Motivációs rendszere a
mesevilág, melynek főszereplői a törpék, innen az ábécékönyv
népszerű elnevezése: törpés ábécé. A mesék biztosítják az átmenetet
az óvodai világ és az iskola között, közel állnak a kisgyermekhez. A
mesék hangulata kedves, humoros, derűs. Természetesen, a mesék
kapcsán a mindennapi élet számos kérdését meg lehet beszélni a
kisgyermekkel.
2. Írástanítás
A párhuzamos írástanítás nagyon
fontos az olvasástanítás szempontjából. Az írástanítás alapja a
hanganalízis, ezt a program biztosítja. A hathetes előkészítés elegendő
ahhoz, hogy a gyerekek az íráshoz szükséges alapmozgásokat elsajátítsák.
Ebben segítségükre van az írás-előkészítő munkafüzet és az előírt
írásfüzet.
A program jellemzői
- A program egyenként
tanítja a betűket, minden betűtanító órát gyakorlóóra követ.
- A betűsorrend
megállapításában figyelembe veszi a hazai beszédpercepciós
kutatásokat.
- Ügyel a hosszúság
fokozatos növelésére, valamint a szóstruktúra fokozatos
nehezítésére.
- Eleinte nagy betűméretet
ad, majd fokozatosan csökkenti.
- Szótagokra bontva mutatja
be a szavakat a nagybetűs rész harmadik olvasmányáig.
- Mindig a hangtanítással
kezd, ezt követi a hangnak megfelelő betű tanítása a klasszikus
hangoztató – elemző - összetevő módszer szerint.
- Az ábécés- és olvasókönyv
szereplői a törpék, anyaga a kisgyermekhez közel álló mesevilág.
- A könyvhöz írás-előkészítő
és két előírt írásfüzet tartozik.
- Tanári kézikönyve megadja
az előkészítő szakasz összes óravázlatát, dosszié rendszerű.
3. 6 Báder Ilona: Ábécés
olvasókönyv: hangoztató–elemző-összetevő módszer
Az előkészítő időszakban,
mely négy-hat hétig tart, mód nyílik a hívóképek segítségével:
- a szókincsfejlesztésre,
- a térirányok gyakorlására,
/alatta, fölötte, mellette, közötte/,
- a sorszámnevek
alkalmazására,
- a hangleválasztásra és
hangösszevonásra,
- és az írás-előkészítésre.
Tankönyvek:
- Ábécés olvasókönyv
- Anyanyelvünk világa
- Írás munkafüzet
1. Az ábécéskönyv felépítése
- Betűtanítás: előbb
a kisbetűk, utána a nagybetűk.
- A betűtanítás sorrendje
megegyezik a mai, legelfogadottabb, Meixner-féle módszerrel.
- 3-4 magánhangzó után,
rögtön a hosszan hangoztatható mássalhangzó következik, hogy
szótagokat, illetve rövid, értelmes szavakat tudjanak összeolvasni a
gyerekek.
- A kisbetűs szakaszban
szótagra bontás, hangleválasztás hangfelismerés, hangösszevonás van.
- Csak a teljes ábécé
hangjainak elsajátítása után tartalmaz a könyv folyamatos,
tagolatlan szöveget.
Anyanyelvünk világa
* A munkáltató tankönyv tág
teret biztosít a differenciáláshoz:
Az anyanyelv
könyv nemcsak a rajzoláshoz és színezéshez ad alkalmat, hanem
a már olvasni
tudó tanulóknak nyújt olvasási lehetőséget a nagyméretű betűkkel írt
szövegekkel.
* A tankönyv tartalmi
felépítése
- illemszabályok,
magatartási szokások, metakommunikációs gyakorlatok,
- anyanyelvi játékok a
tiszta hangoztatáshoz,
- nyelvtörők, mondókák,
- sok mese és bábjátékra
alkalmas szöveg,
- nyelvtani ismeretek
.* Nyelvtani ismeretek
feldolgozása „Anyanyelvünk kincseivel”:
- éneklő mondatok: a
kijelentő és a kérdő mondat megkülönböztetése, mondatdallam,
- a „j” és „ly” helyesírása,
- szótagolás és elválasztás
szabályai,
- összefüggő mondatok írása,
- a munkáltató könyv végén
helyesírási szójegyzék segíti a tudatosítást.
Írás munkafüzet
A betűelemek
elsajátítása során a nagyméretűtől halad a normál méretig. Minden lapon
a figyelemfejlesztésre alkalmas feladat is található. Az írás irányának
rögzítésére játékos feladatokat találhatunk, melyek a szem-kéz
koordinációjának elsajátítására alkalmasak.
A kézlazító
gyakorlatok a finommotorika kialakítását és elsajátítását biztosítják.
Itt is megtalálhatóak a térirányok mélyítésére alkalmas feladatok,
melyeket a „szív” jelének bal irányú rögzítése segít. A vonalrendszerben
való tájékozódást segíti a ház szintjének (pince, földszint, padlás)
megfelelő rendszerbe történő írása.
Két-három
betű tanulása után a betűkapcsolásokat is a nagy alaktól indítja.
Egyezteti, gyakoroltatja a nyomtatott betűt az írott párjával. Az ábécé
kisbetűi után tanítja meg a nagybetűket, melynek sorrendje: rövid és
hosszú nagybetűs magánhangzó, egyjegyű és kétjegyű mássalhangzó.
4. Megfigyelési szempontok
az előkészítő időszakban
Gyakori és
általános problémát jelent az iskolába érkező gyerekek heterogén
összetétele. Mivel az óvoda már nem tölt ki iskolaérettségi
személyiség-lapokat, ezért a tanítónő csak előkészítő időszakban tudja
felmérni osztálya képességszintjét. Ennek megállapításához szeretnék
adni olyan szempontokat, melynek kitöltésével, reális képet kaphatnak a
tanítók kisiskolásukról.
- Nagymozgások
- Finommotorika
- Értelmi képességek
- Emlékezet
- Beszéd
- Szociális fejlettség
_______________________
(a tanuló neve)
MEGFIGYELÉSI LAP
1. NAGYMOZGÁSOK
jó – kielégítő – nem
megfelelő – még kialakulatlan, bizonytalan
2. FINOMMOZGÁSOK
2. 4. Írás külleme,
munkája:
szép, rendezett –
elfogadható – maszatos - rendezetlen
2. 5. Vonalvezetése:
határozott, lendületes –
reszketős, határozatlan
3. ÉRTELMI KÉPESSÉGEK
nem figyel, de
felszólításra válaszol ; tartósan nem figyel
megérti, a feladatot
teljesíti – megérti, kis segítséggel teljesíti – nem érti
4. EMLÉKEZETE
5. BESZÉDE
tiszta, érthető – rosszul
artikulált ; beszédhibás:………………………………….
bátor, határozott –
biztatásra beszél – visszahúzódó – nehezen nyilatkozik
5. 4 Képolvasása:
alapos, minden részletre
kiterjedő – lényeget felismerő – lényegtelen dolgokat mond el
5. 5 Szókincse:
gazdag, változatos –
szegényes, hiányos
5. 6 Beszédritmusa:
6. SZOCIÁLIS FEJLETTSÉGE
6. 1
Kapcsolatteremtés felnőttekkel:
6. 2 Társas
Kapcsolatban:
6.3 Érzelmi élete:
Nagyon
fontosnak tarom, hogy a tanító ezeket a területeket jól ismerje, hiszen
így, személyre szabott fejlesztő feladatokat tud tanítványainak adni.
Így a fejlődést is önmagához tudja mérni.
Felhasznált irodalom
- Az anyanyelvi
nevelés módszerei /szerk. Kenya Rozália/ Kaposvár,
Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola, 1995.
- Romankovics
András: Hogyan tanítsunk az ábécés olvasókönyvből? (Tanítói
segédkönyv)
- Zsolnai József: A tanulás
tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési
programban. Bp., Tankönyvkiadó, 1991.
- Dr. Lovász Gabriella:
Útmutató a Betűvásár és a Gyermekvilág című tankönyvek
használatához. Bp., 1993.
- Tolnai Gyuláné:
Heurisztikus programozású olvasás- és írástanítási módszer
- A betűvetés alternatívái:
Programok és tankönyvcsaládok az olvasás-írás tanulásához (dr.
Csonka Csabáné, Mohácsi Ilona, Árokszállási Ildikó cikkei)
Bibliográfia: Tankönyvek világa, Konsept Kiadó, 1995. I. évf. 1.
szám.
- Pedagógiai lexikon: III.
kötet. Bp., Kereban K., 1997.
- Adamikné dr. Jászó Anna –
dr. Gósy Mária – Lénárd András: Tanmenetjavaslat óravázlatokkal a
Mesék csodái című 1. osztályos ábécé és olvasókönyvhöz. Bp.,
Dinasztia K., 1995.
- Báder Ilona:
Tanmenetjavaslat a Játékház című tankönyvcsaládhoz. Bp., Nemzeti Tk.,
1995.
- Hernádiné: Tanítói
kézikönyv az ÁBC-ház tankönyvcsalád használatához az általános
iskola 1. osztályában tanítók számára. Szeged, MOZAIK Oktatási
Stúdió, 1995.

|