|
A tanulási zavarok
terápiája
A KOMA támogatásával folytatott kutatómunka során olyan fejlesztő
anyagot dolgoztam ki, amely széles körben alkalmas a tanulási zavarokkal
küzdő vagy részképességzavarokat mutató gyerekek fejlesztésére,
hiányosságaik csökkentésére, illetve megszüntetésére. A pedagógusok
maguk is korrigálni tudják a kevésbé súlyos eltéréseket, illetve a
fejlesztő anyag rendszeres használatával az óvodákban és az általános
iskola első két évfolyamán csökkenthetik a részképességhiányuk miatt
tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számát.
Gyarmathy Éva
Fejlesztő foglalkozások
Fejlesztő anyag pedagógusok számára
A hazai prevenciós – elsősorban a
szenzomotoros képességeket célzó – fejlesztő foglalkozásokat Porkolábné
Balogh Katalin (1989) indította el. Az általa kidolgozott program négy
részből állt: a mozgás, testséma, észlelés és verbalitás fejlesztése. A
programot az óvodai testnevelésórákba beépítve dolgozta ki. A
részképességek fejlesztését célzó más hazai fejlesztési program nem
jelent meg. A tanulási problémák területén kidolgozott anyagok legtöbbje
a már kialakult zavarok korrekcióját szolgálta.
Az általam kialakított fejlesztő anyag
szemléletében a Porkolábné-féle programmal rokon, de a pszichomotórium
célzott fejlesztése mellett az ingerfelvétel és -feldolgozás szintjén is
nyújt fejlesztési lehetőségeket, s nem kifejezetten prevenciós célú. A
játékok és gyakorlatok a
tanulási zavarok kialakulásáért felelős funkciók fejlesztésére
szolgálnak. Nem program, hanem a különböző fejlesztendő területekre
összeállított foglalkozások gyűjteménye, amelyből a pedagógusok a helyi
szükségletek figyelembevételével válogathatnak és a mintának megfelelő
fejlesztő anyagokat készíthetnek. A szakanyagok közötti eligazodást, a
fejlesztő anyagok hatékony kialakítását és használatát segíti az
elméleti bevezető, a tanulási zavarok szindróma ismertetése,
azonosítása, a megelőzés és a terápia lehetőségeinek gyakorlati
útmutatója.
A fejlesztő anyag jellemzője, hogy nem
ad konkrét tervet a foglalkozásokra, hanem szempontokat kínál és
gyakorlati anyagot nyújt. A tanulási zavarok szindrómát különböző
eredetű és igen változatos tünetegyüttes jellemzi. Ehhez a környezeti
tényezők és hatások sokfélesége társul. Ezért a pedagógusok csak a helyi
igényekhez és lehetőségekhez alkalmazkodva, megfelelő ismeretek és
anyagok birtokában képesek hatékony fejlesztést végezni.
A fejlesztő foglalkozások kialakítása
Amikor a fejlesztő foglalkozásokra
tervet készítünk, nagyon sok szempontot kell figyelembe vennünk. Ha
egyénileg foglalkozunk egy gyerekkel, sokkal célzottabban választhatjuk
ki a megfelelő játékokat, mint amikor 4-5 gyerekre tervezünk.
Csoportmunkában viszont érvényesülhet a társak alakító hatása. Fontos
tudnunk, hogy a fejlődésben vannak kiemelt területek, amelyek
fejlesztése több funkciót is erősít. Ezek a nagymozgások, a testséma és
a tapintás. Ilyen gyakorlatokat tehát mindenképpen érdemes nagy számban
beépíteni a fejlesztésbe. Például az egyensúlyozás különösen jól
fejleszti a figyelmet, míg a ritmusjátékok nemcsak a hallási
differenciációban segítenek, hanem a sorbarendezésben,
mozgásirányításban is fontos szerepük van.
Semmiképpen nem elvesztegetett idő az,
ha egy-egy gyerek olyan játékot is játszik, amelyre „nincs szüksége”,
hiszen éppen az a célunk, hogy szívesen játsszon a foglalkozásokon, és
sikereket is elérjen. Viszont amennyiben a szülők együttműködőek,
javasolhatunk megfelelő játékokat otthonra, ily módon megsokszorozva a
gyakorlási időt. Fel kell azonban hívni a szülők figyelmét arra, hogy
játékról s nem munkáról van szó. A fejlesztő foglalkozások során nagyon
sok buktatón, nehézségen kell a pedagógusoknak átvergődniük, a
fejlesztés fokozottabb odafigyelést, felkészülést kíván, mint egy
tanóra.
A fejlesztő foglalkozások „tízparancsolata”
– A nem óvodai csoportban vagy
osztálykeretben szervezett, hanem kiválogatott problémás gyerekek
számára indított fejlesztő foglalkozásokat lehet egyénileg vagy
csoportosan tartani, de hat főnél semmiképpen sem lehet nagyobb a
csoport. Agresszív, impulzív gyerekek esetén a csoport négy főből
állhat. Mindez azért fontos, hogy a foglalkozás vezetője a megengedő
attitűd mellett is stabilan kézben tarthassa a folyamatot.
– A foglalkozások hangulata legyen
játékos, kreatív, s legfeljebb néha gyakorló jellegű. Kerüljük az
iskolai helyzeteket. Sokat segít, ha körben helyezkedünk el, ha a
csoportvezető nem az asztalfőn foglal helyet, ha a gyerekekkel együtt
élvezi a játékokat, sikereket, ötleteket.
– Fontos a rendszeresség a
foglalkozások időpontja és helye tekintetében. Jó, ha hetente többször
is van foglalkozás, de a heti egyszeri alkalom a minimum. Lehetőleg
ugyanazon a napon, ugyanabban az órában és ugyanott találkozzunk a
gyerekekkel.
– Egy-egy foglalkozást 30-45 percre
tervezzünk, s ezt igyekezzünk betartani, de ha a gyerekek hamarabb
elfáradnak vagy éppen nagyon jól játszanak, nem szabad mereven
ragaszkodni az időhöz.
– Lehetőleg nyugodt, ingerszegény
környezetben folyjon a fejlesztés, mivel ezeknek a gyerekeknek könnyen
elterelődik a figyelmük. Ezért jó, ha mindig ugyanabban a helyiségben
foglalkozunk velük, mert ott fokozatosan megszokják a berendezést, az
ablakból nyíló kilátást stb.
– A gyerekeknek legyen állandó helyük,
amely általában spontán kialakul, s amelyet a foglalkozás elején
elfogadnak. Ez rendet biztosít és segíti a csoportalakulást.
– A foglalkozásoknak legyen egy
bevezető és egy lezáró szakasza, ez strukturálja a helyzetet és egyfajta
biztonságot nyújt.
– Minden egyes foglalkozásra
készüljünk fel, mindig tudjuk, hogy mit fogunk csinálni, legyen
előkészítve minden eszköz, minél kevesebb legyen az üresjárat, mert
ilyenkor kerül sor fegyelmezési problémákra.
– Előre megtervezhetjük több
foglalkozás menetét, melyet azonban a gyerekek képességeihez,
motiváltságuk, csoportszínvonaluk alakulásához alkalmazkodva gyakran
módosítani kell.
– Minden foglalkozás után írjuk le
minden gyerekről gondolatainkat, érzéseinket, a fontosabb
csoporttörténéseket, lehetőleg szabad stílusban, átgondolás nélkül.
Ezeket később munkánkban hasznosíthatjuk.
Óvónő, napközis pedagógus, fejlesztő
pedagógus, logopédus, iskolapszichológus szervezhet játékcsoportot, a
tanítók a korrepetálás egy részét felhasználhatják játszásra,
érdekesebbé és hasznosabbá téve a foglalkozásokat. Amíg ugyanis egy
gyereknek például alapvető téri problémái vannak, szinte lehetetlent
kérünk tőle, mikor azt akarjuk, hogy tanuljon meg rendesen írni.
Fejlesztő anyagok
A fejlesztő anyag jellemzői és felépítése
A fejlesztés akkor a leghatékonyabb,
ha pontosan tudjuk minden egyes gyereknél, hogy mit kell fejlesztenünk
és mivel. A tanulmánysorozat előző részében ismertetett módon meg lehet
határozni azt a területet, amelyen elmaradás van, de a gyerekeknek a
foglalkozásokon történő megfigyelése is sok információt nyújt.
Természetesen egy-egy játék sok területen fejleszt, de a legtöbbnél jól
körülírható a fő hatás. A fejlesztő foglalkozásokhoz megfigyeléseink
alapján ki lehet válogatni a legmegfelelőbb gyakorlatokat, szem előtt
tartva olyan fontos tényezőket is, mint hely- és eszközlehetőségek,
valamint saját érdeklődésünk. Ez utóbbi nem elhanyagolható szempont,
mert nagy ösztönzés a gyerekeknek, ha érzik, hogy a felnőtt is jól érzi
magát a foglalkozásokon.
A közreadott játékok, gyakorlatok2
az alapfunkciókban lemaradást mutató 5–10 éves gyerekek fejlesztésére
szolgálnak óvodai és napközis foglalkozások keretében egyaránt. A
gyakorlatok kiegészíthetőek, újabb változatokat lehet kitalálni, új
játékokat lehet gyűjteni. Ajánlom emellett a Hüvelykujjam...
című kiadványt (Rosta–Rudas–Kisházi 1995), amelyben főként a kéz
fejlesztését, mozgását, az ujjaknak az agyban történő leképezését
erősítő, egyszerű népi és gyerekmondókák gyűjteménye található.
Az általam kialakított fejlesztő
anyagban a korábbiakhoz képest az egyik jelentős változás, hogy
sorbarendezéses, analitikus megközelítést
kívánó feladatsort is tartalmaz. Ennek jelentősége abban rejlik, hogy az
írás, olvasás, számolás elsősorban egymás utáni, lépésről lépésre
történő feldolgozást kíván, míg a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek
legnagyobb részére inkább a globális információkezelés jellemző,
egyszerre jelen lévő ingerekkel tudnak jól teljesíteni (Gyarmathy 1996).
Az iskolai munkában hatékony információfelvétel és -feldolgozás
erősítése tehát elengedhetetlen e gyerekek fejlesztésében. Ennek
ellenére eddig csak Sindelar (1994) programjában3
találkoztam ehhez hasonlóval, de ott is csak parciális helyet foglaltak
el a fejlesztésben a szerialitást fejlesztő gyakorlatok.
A másik fontos változás az anyagban,
hogy a játékokat, gyakorlatokat különböző feladatlapok egészítik
ki. A papír-ceruza fejlesztés az életkor előrehaladtával egyre nagyobb
hangsúlyt kap, de ez nem jelenti azt, hogy a mozgásos, aktív
tevékenységre építő gyakorlatok háttérbe szorulnának. A feladatlapok
akkor igazán hatékonyak, ha azokat a képességeket, amelyeket játékos,
mozgásos tevékenységekben már megfelelő szintre tudtunk hozni, a gyermek
kétdimenzióban, papíron is gyakorolhatja.
Az általam kidolgozott fejlesztés
három fő részből áll, ezeken belül három-három alrészt
különítettem el a fejlesztendő területek szerint.
·
Mozgásfejlesztés
o
testséma
o
egyensúly
o
térorientáció
·
Észlelésfejlesztés
o
látás
o
hallás
o
tapintás
·
Sorbarendezés
o
sorozatok a térben
o
idői sorbarendezés
o
verbális sorozatok
Különleges fontosságú, hogy a játékok
közben minél többet beszéltessük a gyerekeket, és mi is igyekezzünk
minél többször verbálisan gazdagítani a gyakorlatokat. A verbális
szöveget mozgással színezzük (mondókák mozdulatokkal), a mozgást
verbális anyaggal, beszéddel gazdagítsuk. Sok gyerek érkezik úgy az
iskolába, hogy még az alapvető kifejezéseknek sincsen a birtokában. Ezek
a játékok jó alkalmat nyújtanak a szókincs gyarapítására is, amellett,
hogy a beszéddel kísért tevékenység magasabb szintű feldolgozást jelent
és így a gondolkodás fejlődését eredményezi.
Gyakorlatok és játékok
Testséma
A környezetben való tájékozódáshoz az
első kiindulópont saját testünk. Minden tevékenységünk feltételezi, hogy
egyes testrészeinknek urai vagyunk, mozdulatainkat irányítani tudjuk. Az
ember kiscsecsemőkortól kezdve fokozatosan ismeri meg a testét, a
lehetőségeket, amelyekkel rendelkezik. Amennyiben ez a folyamat
akadályba ütközik, komoly zavart szenvedhet a mozgáskoordináció és az
észlelés. Sok gyerek szenved kisebb-nagyobb testsémazavarban. Nekik arra
van szükségük, hogy tudatosítsák testrészeiket, élményeket szerezzenek
testükkel kapcsolatban.
Különböző tárgyakat különbözően
vinni – Kézháton, vállon, fejen stb. tárgyakat kell szállítani –
könyv, füzet, törülköző, labda, kuglibábu, babzsák stb.
Létrán lépegetés – Lefektetett
létra fokai között, majd fokain mennek – előre, hátra, kettesével lépve,
futva, valamit cipelve vagy egyensúlyozva.
„Fácska, vándorolj!” –
Karikákat teszünk le vagy rajzolunk a padlóra, eggyel kevesebbet, mint
ahány gyerek van. Mindenki beáll egy karikába, akinek nem jutott, az
útnak indítja a fákat a fenti mondattal, és azt is megmondja, hogyan
kell menni (guggolva, bal lábon, keresztezett lábbal stb.), közben ő is
elindul, és szerez magának helyet. Akinek nem jutott hely, az indítja a
fákat.
Tárgyátadós – Lábujjakkal,
kézháttal, vállal próbálhatnak kis tárgyakat átadni egymásnak.
Csoportosan lehet láncban egyik helyről a másikra juttatni a dolgokat.
Ehhez megfelelő tárgyakat kell találnunk: kendő, babzsák, botocskák stb.
Egyensúly
A legtöbb gyerek nagyon szeret
hintázni. A csecsemők addig sírnak, míg nem kapják meg a kívánt
ringatást (a bölcső milyen régi, jó találmány!). A fejlődő
idegrendszernek szüksége van ilyen jellegű ingerlésre, hiánya
neurológiai zavarokat okoz. (Lepedőben forgatással csecsemőknél
neurológiai betegségeket gyógyítanak.)
A tanulási nehézségekkel küzdő
gyerekeknél a figyelmetlenség, szétszórtság általános tünet. Ezek
hátterében sejteni lehet az egyensúlyrendszer gyengeségét, ezért ennek
ingerlése jótékony hatású lehet. Az ezt célzó gyakorlatok igen jól
használhatók a figyelem javítására.
Erdei séta – Utcát rajzolunk
vagy ragasztunk a földre, ez lehet erdei út, melléje lehet tenni
tárgyakat (virág, gomba), melyeket séta közben összeszedhetnek a
gyerekek. Az útra akadályokat is lehet tenni (kövek), melyeket át kell
lépniük a gyereknek stb.
Lábon hordás – Egyik gyerek
mezítláb rááll a másik lábaira, és az így viszi. Csukott szemmel is
találja ki, hogy a szoba melyik részébe került. Hívjuk fel a figyelmet
arra, hogy az egyensúlyra a hordott gyereknek is vigyáznia kell. A
nagyobb testűeket vigye a csoportvezető.
Krumplifutás – Kanálra krumplit
teszünk, így kell eljutni egy meghatározott helyre, lehet akadályokon
keresztül is.
Térorientáció
A testséma- és egyensúlygyakorlatoknál
a belső történéseken volt a hangsúly, a térorientációs gyakorlatoknál a
gyerekeknek önmagukat kell a külső környezetben elhelyezniük. Az ember a
dolgokat önmagához viszonyítva éli meg a térben – előtte, mögötte,
alatta, felette vagy mellette. Fontos, hogy ezek a relációk biztosan,
tisztán működjenek, különben összerendezetlenné válik minden mozgás,
észlelés. Különösen nehéz a jobb–bal oldal megkülönböztetése, mert az
emberi test szimmetriája miatt nincs könnyű támpont. Iskoláskorra éppen
ez a viszonyítás nem alakul ki sok gyereknél, pedig az írás, olvasás,
számolás lehetetlenné válik a relációk birtoklása nélkül.
Tanulási zavarokkal küzdő gyerekeknél
ez igen jellemző probléma. Számukra nincs különbség d–b, kép–pék stb.
között, a számtani műveleteknél nem értik például, hogy a kivonásnál mit
miből vegyenek el stb. Ezeket a viszonyokat nem lehet megtanultatni, a
gyereknek magának kell elsajátítania sok tapasztalat alapján. Amelyik
gyereknél ilyen jellegű problémát találunk, mindenképpen próbáljuk
megnyerni a szülőt, hogy otthon is játsszanak fejlesztő játékokat.
Két fal között sötétben –
Először a terem két végpontja között átmennek és számolják a lépéseket,
majd csukott szemmel igyekeznek elérni a falat. A csoportvezető segít az
irányeltéréseknél. Később lehet akadályokkal felépíteni az utat.
Hol a lámpa? – Az osztályban
lévő tárgyakat sorolják a gyerekek, és mondják a helyzetüket – magasan,
mélyen, valami alatt, valamitől jobbra stb. Lehet játszani a „gondoltam
egy tárgyra” kitalálóst, a csoportvezető fokozatosan közelítve jelöli
meg a tárgy helyét, a gyerekek csak akkor tippelhetnek, mikor már
biztosak a dolgukban. Később az ügyesebb gyerekek is „gondolhatnak”.
Robotirányítás – Egy gyerek
kimegy a szobából, a többiekkel kijelölünk egy tárgyat vagy személyt,
amelyet, illetve akit meg kell érintenie a robotnak. Mikor a gyerek
bejön, ő mint robot megáll az ajtóban, és csak a többiek utasításai
szerint cselekszik. A gyerekek irányítják, de csak irányt jelölő
szavakat használhatnak – előre, balra stb. –, majd ha már elért a
célhoz, lent, feljebb stb. Mikor a megfelelő helyre nyúl a robot, akkor
tapsolnak neki.
Tolatás – Páros játék. Egyik
gyerek hátrafelé megy, a másik irányítja az akadályok között – jobb
kezed felé egy lépés, bal kezed felé stb. Ezt akkor játszhatjuk, ha már
a gyerekek egy része biztos a jobb–bal megkülönböztetésében és
irányítani tudják a társukat.
Látás
A vizuális észlelés fejlesztése nem a
látásélesség javítását jelenti (persze fontos, hogy amennyiben a
gyereknek ilyen problémája van, szakemberhez küldjük), hanem a felfogott
kép feldolgozását, egyéb észleletekhez és a mozgáshoz való kapcsolását
célozza, hogy a gyerek integrálni tudja a vizuális információkat. Az
aktivitást a látáshoz kötő gyakorlatok segítik a szem–kéz
koordinációjának fejlődését, a finommozgás javulása az írás
eredményességét növeli.
Az iskolai munkában nélkülözhetetlen a
megfelelő fixáló, pásztázó, kereső szemmozgás, az alak–háttér
elkülönítésének képessége. A vizuális diszkriminációt, a szemmozgást
gyakoroltató játékok ezeket a funkciókat javítják.
Ujjlánc, orrlánc – Körben
helyezkednek el a gyerekek, a gyufáskatulya tetejét adják egymásnak az
ujjról ujjra. Lehet orról orra is játszani (tapasztalatom szerint a
kicsik még annyira piszék, hogy nem lehet jól átadni a skatulyát).
„Én látom, amit te nem látsz!” –
Egy apró tárgyat úgy helyezünk el a szobában, hogy középről jól látható
legyen. Egy gyerek vagy akár több, aki nem volt benn a tárgy
elhelyezésekor, középre áll, és a szemével próbálja megkeresni.
Döbbenetes élmény a többieknek, hogy amit ők jól látnak, azt hiába nézi
a társuk, s csak nehezen veszi észre. Ha megtalálták a tárgyat, más megy
ki. Eleinte el akarják dugni a tárgyat, de később rájönnek, hogyha a
környezetébe illeszkedik egy kicsit, már nehéz észrevenni.
Dobtaps – Páros gyakorlat. Az
egyik gyerek feldob egy labdát, s mielőtt elkapná a másik, beletapsol
felfelé fordított tenyerébe. Ki tudja tovább csinálni úgy, hogy nem
veszti el a labdát?
Hallás
Ahhoz, hogy egy gyerek megtanuljon
helyesen írni, olvasni, nélkülözhetetlen, hogy tisztán tudjon beszélni.
A megfelelő artikulációt viszont csak akkor tudja elsajátítani, ha képes
differenciálni és sorba rendezni a hangokat. A tanulási nehézségekkel
küzdő gyerekek közül soknál találunk artikulációs problémákat, és nem is
véletlen, hogy a logopédia vállalta fel először az írás-olvasás zavar
korrekcióját, mert az artikulációs nehézséggel logopédushoz kerülő
gyerekek közül soknak az iskolai munkában is nehézségei vannak. Az
auditív észlelést fejlesztő gyakorlatok elsősorban tehát a
hangdifferenciációt, az irányhallást, a hangerősség és hangminőség
észlelését, a ritmusérzéket fejlesztik.
Hol ketyeg az óra? – Egy
hangosan ketyegő órát elhelyezünk a szobában, bekötött szemmel kell
megtalálni.
Kakukk, hol vagy? – Egyik
gyereknek bekötjük a szemét, a párja lesz a kakukk, aki valahol a
szobában elhelyezkedik. A bekötött szemű mondja a fenti kérdést, a másik
válaszol, hogy „kakukk”, így kell megtalálnia őt. Lehet egyszerre több
párral játszani, mindenkinek más madara van – veréb, galamb, kacsa,
csibe, varjú stb. –, s azt kérdezik, „madárkám, hol vagy?”, és a
párjának a megfelelő hangon kell válaszolnia. A madárkának figyelnie
kell, mikor szól az ő párja.
Hányat tapsoltam? – Egyszerű
ritmust tapsol a vezető, a gyerekek megmondják, hányat tapsolt. Ne
legyen öt-hat tapsnál hosszabb a feladat.
Tapintás
Nem túlzás azt állítani, hogy a
gondolkodás fejlődésének egyik alaptényezője a tapintás. Az egyén és a
külvilág ezen a modalitáson keresztül kerül közvetlen kapcsolatba
egymással. Egy tárgy, anyag állapotát, keménységét, érdességét,
hőmérsékletét stb. csak tapasztalat alapján lehet megállapítani. A
tapintással ügyesednek az ujjak, a finommozgás fejlődik, a gyerekek
kompetensebben nyúlnak a tárgyakhoz. De mindenhez értőbben közelednek,
ha már sokféle tapasztalatot szereztek a tárgyi világról. A tapintási
gyakorlatok tehát nemcsak a finommozgást fejlesztik, hanem általános
fejlesztő hatással bírnak. Ezért nagyon fontos, hogy minél több ilyen
jellegű játékot iktassunk a fejlesztésbe.
Melyik az én utam? – Egy vastag
és egy vékonyabb kötelet fektetünk a földre úgy, hogy többször
keresztezzék egymást. Bekötött szemmel kell tapintással végigmenni a
keskeny vagy a széles úton. Az utat készíthetjük homokozóban vastag és
vékony bottal meghúzva, ragaszthatjuk papírra fonallal és ceruzával,
lehet építeni gyurmából, agyagból stb.
Válogatás – Bekötött szemmel
matematikarudakat, logikai készletet, gombokat stb. válogatnak nagyság
vagy forma szerint, sorba rendezik, szortírozzák.
Hátrajz – Ujjunkkal vagy
botocskával a gyerekek hátára rajzolunk különböző figurákat (kör,
háromszög stb.), és ki kell találniuk, mi volt az, vagy a minták közül
kell kiválasztani a megfelelőt. Lehet nagy nyomtatott betűket, számokat
is rajzolni. Ha kitalálta, írja le, gyurmából formázza ki stb.
Sorozatok a térben
Az idegrendszeri rendezetlenség, az
egymásutániság, a téri viszonyok felfogásának nehézsége megnehezíti a
vizuális anyag feldolgozását. A tériorientációs zavar egyik speciális
esete az egymás utáni sorozatok követésének nehézsége. Ha a gyerek már
jól kiismeri magát az alapvető téri relációk között, tovább lehet lépni
a sorozatok felé, ami már a téri irányulás egy magasabb formája, több
elemet és azok egymáshoz való viszonyát tartalmazza.
Mi van messzebb? – A
gyerekeknek két-két távolságot kell összehasonlítaniuk. Például a
szekrény vagy az ajtó, az óvoda kapuja vagy a mennyezet, a lakásuk vagy
az óvoda konyhája, Amerika vagy a Duna.
Mi van feljebb és lejjebb? –
Játékosan elbeszélgetünk a fent és lent lévő tárgyakat összehasonlítva.
Például a fejed vagy a lábad van föntebb, és ha alszol? A mennyezet vagy
a kémény van magasabban; ha székre állunk, mit tudunk elérni; ha a
tetőre repül a madár, magasabban lesz-e, mint amikor a kerítésre ül.
Rendszerezés – A gyerekek
rakjanak sorba nagyság szerint kockákat, korongokat, pálcikákat stb. Ha
kész a sorozat, adjunk újabb elemeket, amelyeket be kell sorolniuk a
többi közé.
Időbeli sorbarendezés
Az egymásutániság és az egyidejűség a
tanulási zavarokkal küzdő gyerekek alapvető problémája. Az időben
túlságosan távol lévő elemeket nem tudják egységként kezelni, ezért
gyakran az egyes szavakból nem áll össze számukra a mondat. Az idő
felfogásával is nehézségeik lehetnek. Világuk rendezésében sokat
segíthet, ha megtanulják az időbeli viszonyokat, az időtartamok
nagyságát, egymással való összefüggését.
„Én elmentem a vásárba...” –
Játsszuk el az ismert dalocskát, amelyben a piacon vásárolt állatokat
soroljuk fel úgy, hogy mindig valaki beáll a sorba, és a megfelelő
helyen a megfelelő állat hangját hallatja. Hasonlóan játszhatóak a
„Juliska rétre ment”, „Kiugrott a gombóc a fazékból” (a Gőgös Gúnár
Gedeon c. könyvben megtalálhatóak); hasonló sorolós énekeket kereshetünk
és kitalálhatunk.
Adj hozzá egy mozdulatot! – A
gyerekek körben állnak. A csoportvezető tesz egy jól látható mozdulatot,
a mellette állónak ezt meg kell ismételnie, majd egy mozdulatot
hozzátennie. A következő mindig megismétli az előtte végzett
mozdulatokat. Kisebb gyerekeknél jobb, ha az egész csoport végzi a
mozdulatokat, és a következő csak hozzáad.
Verbális sorozatok
A gyerekeknek nem kell írni-olvasni
tudniuk ahhoz, hogy a nyelvi elemeket gyakorolhassák. A verbális elemek
egymásutániságát, rendszerét már óvodáskorban elsajátíthatják a
gyerekek, és az iskolában is gyakorolhatnak az olvasás és írás
megalapozásához.
Minden szóra egy pálcika –
Mondunk egy mondatot, és a gyerekeknek annyi pálcikát kell egymás után
lerakniuk, ahány szót hallottak. Eleinte egyszerű (2-3 szóból álló),
majd egyre összetettebb, végül hosszabb szavakat is tartalmazó
mondatokat állítsanak össze.
Találd ki, hány szó! – Mondunk
egy mondatot, és a gyerekeknek meg kell mondaniuk, hány szó volt benne.
Eleinte egyszerű (2-3 szóból álló), majd egyre összetettebb, végül
hosszabb szavakat is tartalmazó mondatokat állítsunk össze.
Robotparancsnok – Szótagolva
mondunk utasításokat, mint egy robot, és a gyerekeknek el kell végezniük
azt, amit mondtunk. A szokásosnál kicsit nagyobb, kb. 2 mp-es szüneteket
tartunk, hogy nehezítsük a gyerekek dolgát. (Pl. E-meld fel a jobb
ke-ze-det!, Fé-süld meg a pad-szom-szé-dod ha-ját!, Járd kö-rül a
ter-met tör-pe-já-rás-ban!)
Rejtvénygyűjtemény
Gyűjteményemben a feladatlapokat
rejtvényeknek nevezem, mert a gyerekeknek is érdekesebb és izgalmasabb
rejtvényeket fejteni, mint feladatokat végezni. A feladatlapok
tekintetében pontosan ugyanazokat az elveket kell alkalmaznunk, mint
amelyeket a játékkatalógusnál már megismertünk. A gyerekek
kíváncsiságára, játékosságára, belső hajtóerejére kell építenünk. A
feladatok megoldása izgalmas rejtvényfejtés kell hogy legyen. Inkább
többször kapjanak egy-két rejtvényt a gyerekek, mint egyszerre sokat.
A papír-ceruza feladatok4
ugyanúgy, mint a játékok és gyakorlatok a fejlesztendő területek szerint
csoportosítva kerültek a gyűjteménybe. A fejlesztési hangsúly azonban
kissé eltolódik. A testséma fejlesztése inkább gyakorlatok során lehet
sikeres, így csak néhány feladattal reprezentált a papír-ceruza jellegű
feladatok közé. Ugyanakkor a finommotorika fejlesztésére igen alkalmasak
a papír-ceruza feladatok.
A rejtvénygyűjtemény egésze az
írás-olvasásban – kultúránk szerint – hagyományos balról jobbra történő
haladást sulykolja, mozgás- és látásszinten rögzíti. A térorientációs,
finommotorikai, figyelmi és sorbarendezési gyakorlatok mindig az
írás-olvasásnak megfelelő irányban haladnak.
Az egyes fejlesztendő területek
szerint elkülönített feladatcsoportok előtt pontos leírást kapnak a
pedagógusok arról, hogyan használhatják hatékonyan a gyűjteményt,
valamint új feladatok, rejtvények készítéséhez, gyűjtéséhez is kapnak
szempontokat. Így állandóan bővíthető, fejleszthető az anyag. A
következőkben röviden bemutatok néhány feladatot és instrukciót a
rejtvénygyűjteményből.
Térorientáció
A térorientáció fejlesztésében a
különböző helyzetek felismerése és azonosítása a cél. Tudatosodnia kell
az irányok megkülönböztetésének és annak, hogy a dolgok milyen irányban
helyezkednek el. Észrevétlenül kialakul ez a készség, ha erre felhívó
feladatokat kapnak a gyerekek.
A térorientáció fejlesztésére
alkalmasak a különböző labirintus jellegű rejtvények is. Ezek a
finommotorikát is fejlesztik, hiszen gyakran elég keskeny vonalak között
kell a ceruzával haladni. Egyszerű labirintusokat könnyen rajzolhatunk.
Kis ábrákkal, akár gyereknyomda-figurákkal tehetjük érdekessé a
feladványokat.
A kirakós játékok, a mintautánzás a
téri viszonyokat, az elemek egymáshoz való kapcsolatát is tudatosítják.
Sok gyerekjáték, építőkockák, LEGO stb. alkalmas lehet. A papír-ceruza
ábrák követése itt is a valóságnak a papíron történő megjelenítését
nyújtja. A térorientációs rejtvények csoportosan is alkalmazhatóak,
természetesen kisebb létszám mellett jobban tud a pedagógus a gyerekekre
figyelni.
Melyik jármű áll fordítva a sorban?

A finommotorika fejlesztése
Az ebben a részben található feladatok
az íráshoz szükséges vonalvezetési készséget, a mozdulatok precizitását
kívánják növelni. A gyerek egyeneseket húzogat, karikákat,
hullámvonalakat rajzol. Az első osztályosok egyik nagy kínszenvedése a
monoton feladatok sora. Néhány ötlettel kellemesebbé tehetjük ezeket a
feladatokat.
Már az óvodában is éppen azok a
gyerekek nem szeretnek és nem akarnak rajzolni, akiknek problémát jelent
a ceruzafogás, a pontos vonalak kialakítása. A rajzos feladatok nekik is
sikerélményt jelenthetnek, mert kevés vonallal szép képet alkothatnak.
A finommotorikát fejlesztő
feladatoknál alapszabály, hogy először minél nagyobb méretben kelljen a
gyereknek az ábrát elkészítenie. Kezdhetünk a homokozóba rajzolni
vonalakat, karikákat, egyéb figurákat. Utána nagyobb papíron érdemes
folytatni. Sajnos kevés első osztályban jut arra idő, hogy a betűket
először újságpapírra, hatalmas méretekben megrajzolhassák. A sok
gyakorlás pedig meghozná az eredményt. Lehet, hogy félév végére nem
tudnának minden betűt, de év végére mindenki tudna írni.
A nyuszi egy tüskebokor körül fut a kutya elől.
Vezesd a ceruzáddal úgy, hogy ne menjen le az útról!

Figyelem
A koncentrációs képességek
fejlesztésére a gyűjteményben olyan feladatok szolgálnak, amelyekben a
gyereknek az olvasáshoz hasonlóan balról jobbra kell követnie egy-egy
ábrasort, és utasítás szerint kell megjelölnie az adott típusú képet.
Nagyon kell arra ügyelni, hogy a gyerekek betartsák az irányt. Ne
összevissza keressenek, ne is oszlopokban, hanem sorban, ahogy egy
könyvben kell haladni. Így ezekben a feladatokban nemcsak a
koncentrációs képesség fejlődik, hanem az olvasás mozgásiránya is. A
szemmozgásirány begyakorlása segít az olvasáshoz szükséges haladási
irány megtanulásában.
Nézd végig sorban a kutyákat, és karikázd be azokat,
amelyek ügyesen felemelik a mancsukat, ahogy itt a képen látod!

Térbeli-időbeli sorbarendezés
Ezekben a feladatokban a lépésről
lépésre történő információfeldolgozást gyakoroltatjuk. Az
egymásutániság, sorrendiség az emberi gondolkodásban kitüntetett
szerepet játszik. A kisgyerekek gondolkodása inkább holisztikus, az
egyszerre jelen lévő ingereket egészlegesen fogják fel. A képek segítik
őket, hogy a sorbarendezéses, egymás utáni logikai rendet kívánó
feladatokat el tudják végezni. Ezért minden ábra, kép, szemléltetés
egy-egy támasz az iskolai feladatokban.
A sorbarendezést fejlesztő feladatok
egyik típusában sorozatokat kell befejezni, illetve alkotni. A lépésről
lépésre történő feldolgozást itt is a képszerűség segíti. Sorminták és
logikai rendek kialakítása a feladat. Ezekből a feladatokból is csak
egyet-egyet adjunk a gyerekeknek, és ne túl gyakran. A monotonitás igen
fárasztó, és ellenállást kelt. Hagyjunk elég időt, hogy alapos munkát
végezhessenek! Figyeljük, meddig tudnak koncentráltan dolgozni az ilyen
feladaton az egyes gyerekek. Ha azt látjuk, hogy valaki fárad,
abbahagyja, nem kell unszolni, hanem egy másik alkalommal ismét adjuk
oda a rejtvényét, hogy folytassa a megoldását.
A sorozatok másik típusú rejtvénye
képekből áll. Az előkészítésben ezeket fel kell vágni. Célszerű
gémkapoccsal vagy egyéb módon összefogni az összetartozó sorozatokat. A
gyerekeknek összekeverve, rendezetlenül adjuk ezeket a képeket, és nekik
kell megfelelően sorba rakniuk. Mennyiségi, időbeli és térbeli
sorozatokat egyaránt tartalmaznak a rejtvények. A több képből álló
sorozatok nehezebbek. A mennyiségi és térbeli képsorok könnyebbek, mint
az időbeli sorozatok, mert az idő vizuálisan csak egy absztrakción
keresztül fogható meg. Ezért több kép az időbeli egymásutániságot
térbeli változások sorozatán át jeleníti meg. A legnehezebb, amikor
értelmezni is kell a történések egymásra következését, és csak így
alakítható ki a helyes sorrend. A képek kirakásakor is mindig
ragaszkodjunk a balról jobbra történő elrendezéshez.
Akadályt ugrik a ló.

Nyelvi sorbarendezés
Kitüntetett fontosságúak a sorozatok
között, de csak akkor kezdjünk szavakkal is foglalkozni, ha a térbeli és
időbeli szekvenciák terén már valahogy elboldogul a gyerek. Egyszerre
csak egy feladatot kapjon kézbe. Fontos, hogy legyen idő arra, hogy
próbálgassa a szavakat. Egyénileg vagy kiscsoportban a legjobb ezeket a
rejtvényeket megoldatni, mert jó, ha hangosan is kimondják a gyerekek a
szavakat, keresik a hangokat, szótagokat.
Ilyen feladatokat rendszeresen
összeállíthatunk, csak képeket, rajzokat kell gyűjtenünk vagy
készítenünk.
Hány „k” hanggal kezdődő állat képe van itt?
Színezd ki mind, amelyiket megtaláltad!

Összefoglalás
A tanulási zavarokkal küzdő gyerekek
számát jelentősen csökkentené, ha az oktatási intézményekben megfelelő
fejlesztő anyagok állnának rendelkezésre. Tekintettel arra, hogy a
tanulási nehézségek eredetükben és tüneteikben is sokfélék, a fejlesztő
anyagoknak is ehhez a sokféleséghez kell alkalmazkodniuk. Akkor tud a
pedagógus a leghatékonyabban segíteni, ha meg tudja állapítani azokat a
hiányosságokat, amelyek a képességdeficithez vezetnek, és ennek
megfelelő fejlesztést tud biztosítani. Ez akkor lehetséges, ha mind a
problémák felismerése, mind a fejlesztő anyagok használata és
kialakítása terén megfelelő ismeretekkel rendelkezik.
A jelen munkában leírt fejlesztő anyag
legfőbb jellemzője, hogy rugalmasan alakítható a gyerekek képességei
szerint. A pedagógusok maguk tudják kialakítani, összegyűjteni a
szükséges feladatokat, mivel a már meglévő anyag megismerésével és a
szakmai szempontok elsajátításával nem mechanikusan hajtanak végre egy
programot, hanem alkotóan, a gyerekek képességeinek figyelembevételével
alakítják ki a fejlesztő anyagot.
Irodalom
Hamrák A.–Magyar E.–Muraközyné,
Balogh J.–Dr. Szászi F.-né: Ákombákom. Fejlesztő gyakorlatok az olvasás-
és íráskészség kialakításához. 1990.
Gosztonyi J.-né (szerk.):
Környezetünk. Budapest, 1986, FPI.
Gyarmathy É.: Játékkatalógus:
tanulási zavarokkal küzdő gyerekek. In: P. Balogh K. (szerk.):
Iskolapszichológia, 20, Budapest, 1991, ELTE.
Gyarmathy É.: Tanulási
zavarokkal küzdő tehetséges gyerekek azonosítása. Doktori (PhD)
értekezés, Debrecen, 1991, KLTE.
Porkolábné Balogh K.: Óvodai
fejlesztés a tanulási zavarok megelőzésére. Pedagógiai füzetek. Eger,
1989, Heves Megyei Tanács Pedagógiai Intézete.
Rosta K.–Rudas Zs.–Kisházi G.:
Hüvelykujjam... A kézügyesség fejlesztésének játékos lehetőségei.
Budapest, 1995, Logopédia Kiadó GMK.
Sindelar, B.:
Teilleistungsschwächen. Wien, 1994, Eigenverlag.
Jegyzetek:
1 A tanulmánysorozat első két része az Új Pedagógiai
Szemle 1998. 10. és 11. számában olvasható.
2 A játékok egy része egyik korábbi munkámban is
megjelent (Gyarmathy 1991). A teljes fejlesztő anyag, elméleti
ismertető, gyakorlati útbaigazítás, játékkatalógus és fejlesztő
rejtvények gyűjteménye várhatóan ez évben kerül kiadásra. A KOMA
támogatásával kialakított fejlesztő anyag címe: Bukfenc. Tanulási
zavarok felismerése, megelőzése és terápiája az óvodában és az
iskolában.
3 Sindelar-tréningprogram. Budapest, 1998, Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 760 p.
4 Számos igen jó anyag áll rendelkezésre a
papír-ceruza jellegű fejlesztéshez (Ákombákom, Környezetünk, Iskolás
lesz... stb.). Ezekből építkezve színessé és sokrétűvé tehetőek az
amúgy unalmas, monoton gyakorlófeladatok.

|