|
Dr. Csépe Valéria: Beszédészlelés, szenzoros emlékezet és
diszlexia
DOKTORI DISSZERTÁCIÓ TÉZISEI
MTA Doktori Tanács
Budapest
2000
I. A dolgozat
témájának bemutatása, problémafelvetés
1. Diszlexia és a nyelvi funkciók
Az elmúlt csaknem két
évtizedben a diszlexia egy új, koherens modellje alakult ki, egy olyan
modell, amely a fonológiai feldolgozásra, a nyelvi képességek összetett
struktúrájára épít. A modell a diszlexia gyakorlatában és kutatásában
egyike a legsikeresebbeknek bizonyult, elterjedése különösen az angol
nyelvterületen bizonyult rendkívül gyorsnak. Ennek egyik oka többek
között, hogy a modell az olvasás súlyos zavarát a fonológiai feldolgozás
deficitjére vezeti vissza, ezek a zavarok pedig jól magyarázzák a
fejlődési diszlexia egyik leggyakrabban előforduló altípusát, az
úgynevezett fonológiai diszlexiát. A fonológiai modell a nyelvi funkciók
összetettségéből indul ki és feltételezi, hogy nem a nyelvi feldolgozó
rendszer hierarchiájának legfelső szintjei, a szemantika, a szintaxis és
a diskurzus problémái azok, amelyek a diszlexiát leginkább
meghatározzák. Sokkal inkább a hierarchia legalsó szintjén található
fonológiai modul, a nyelv elemeit alkotó megkülönböztető hangelemek
feldolgozása, deficites működése játszik kitűntetett szerepet az olvasás
és írás elsajátításának sikertelenségében.
Diszlexiás
gyerekeknél a nyelvi feldolgozó rendszer fonológiai moduljának működési
zavara a szavak szegmentálásának deficitjét eredményezi, akadályozott az
írott szavak felbontása a szavakat alkotó fonológiai összetevőkre. A
diszlexiának erre a modelljére általában fonológiai deficit hipotézis
néven hivatkozik a szakirodalom. A modell meghatározó eleme az
úgynevezett fonológiai tudatosság (phonological awareness), vagy
tágabban nyelvi tudatosság (language awareness). Lynette Bradley és
Peter Bryant 1983-as sokat idézett, és a fonológiai tudatosság
kérdésében meghatározónak számító közleményükben elsőként fogalmazták
meg, hogy a fonológiai tudatosság, a beszédhangokkal végzett műveletek
képessége oksági viszonyban áll az olvasási képességgel. Egy későbbi
vizsgálatban Peter Bryant és munkatársai (1990) megállapították, hogy a
rímek iránti érzékenység szorosan összefügg a fonológiai tudatosság
fejlődésével, és mindkét képesség alapvetően befolyásolja az olvasás
elsajátítását. Margharet Snowling (1980) vizsgálatai szerint a
fonológiai tudatosság hiánya az olvasás fejlődését, pontosabban a
graféma-fonéma megfeleltetés készség szintű elsajátítását akadályozza,
illetve késlelteti.
A fonológiai
tudatosság a 90-es évek felfogása szerint gyűjtőfogalom. Goswami (1999)
szerint legalább két lényeges szintet kell megkülönböztetnünk a
fonológiai tudatosságon belül. A tudatosság fonéma-műveleti szintje,
azaz a szavak hangokra bontása az olvasás fejlődési következménye. A
szótag-műveleti szint, azaz a szótagok kezdőhangra és rímre történő
tördelése, azonban a nyelvi fejlődéssel kialakuló természetes kategória
és egyben előjelzése az olvasási képességnek. Maga Goswami legújabb
modelljében (Goswami, in press) azt is feltételezi, hogy a műveleti
szintet az input és reprezentáció sajátosságai határozzák meg.
A diszlexia
anyanyelv-specifikus meghatározóival kapcsolatos kutatások különösen az
utóbbi években kaptak nagy lendületet. Egyre inkább elfogadott, hogy a
fonológiai tudatosság egyes szintjei nyelvenként eltérően fontosak (Landerl
és mtsai, 1997). Ugyanígy meghatározóak lehetnek a nyelvi feldolgozó
rendszernek más anyanyelv-specifikus elemei, úgy mint:
· A
fonológiai tudatosság szintjeinek a nyelv sajátosságaitól függő eltérő
szerepe
· A
beszélt nyelv jellemzői
· Az
írott nyelv jellemzői
· Az
ortográfia mélysége, ortográfiai tudatosság
· A
morfológia jellemzői, az úgynevezett morfológiai tudatosság szerepe
Jelen dolgozat a
beszélt nyelv jellemzőinek feldolgozásával kapcsolatos magatartási és
elektrofiziológiai mutatók komplex vizsgálatának problémáit,
megközelítési lehetőségeit, valamint a beszédészlelés agyi
korrelátumainak, az eseményhez kötött agyi potenciálok (EKP) eltérési
negativitás komponensének vizsgálatával nyert eredményeket foglalja
össze.
2. Az eltérési negativitás
Az eltérési
negativitás (EN) egy olyan hallási eseményhez kötött agyi potenciál (EKP)
összetevő, amely egyszerű és összetett hangok, hallási események kicsiny
(bár nem kizárólag ilyen) eltéréseivel váltható ki. A beszédészlelésben
a kontrasztok megkülönbözetését az eltérések akusztikai/fonetikai
eltéréseinek automatikus detektálása jelezheti. Így a fonémával
kiváltott EN segítségével információt nyerhetünk a beszédhangok kérgi
reprezentációjának állapotára vonatkozóan. Feltételezzük ugyanis, hogy a
beszédhangok kontrasztjainak összemérésekor a szenzoros memória
tartalmát a fonémák hosszú idejű reprezentációja befolyásolja. Ebben a
pontban véleményünk lényegesen eltér Kraus és munkacsoportja
véleményétől, akik szerint kizárólag a beszéd akusztikai dimenziói a
meghatározóak (Kraus és munkatársai, 1996, 1999) Ennek ellenére
egyetértünk abban, hogy a beszédészlelési képességek vizsgálatára a
fonéma eltérésekkel kiváltott EN alkalmas, és hogy az EN skalpeloszlási
jellegzetességeit az eltérő ingersajátosságok feldolgozásáért felelős
eltérő generátorok fogják meghatározni.
Az EN módszerének alkalmazásához a
klinikai kutatások egyre nagyobb reményeket fűznek, jóllehet a klinikai
alkalmazásig még hosszú út vezet (Csépe és Molnár, 1997). Az EN
felhasználása az érés és a fejlődési zavarok követésére komoly és
többszörösen megalapozott igényként merül fel. Mindehhez azonban
módszertanilag támadhatatlan kísérleti eljárásokra van szükség,
olyanokra, amelyek a fejlődésben lévő idegrendszeri és
képesség-struktúra sajátosságait egyaránt figyelembe veszi.
Több EN
vizsgálat eredményei is arra hívják fel a figyelmet, hogy az EN
jellemzői, mint például a feldolgozási idővel korreláló EN-latencia, az
éréssel változnak, és ezt komolyan figyelembe kell venni a gyerekekkel
végzett EN vizsgálatoknál. Éppen ezért meglepőnek tűnhet Kraus és
munkatársainak az a rendkívül következetesen képviselt álláspontja, hogy
az szinte változatlan az iskoláskor elérésekor és az iskolai évek során,
továbbá ez a stabilitás kiterjed a beszédhang kontrasztok feldolgozására
is (Kraus és munkatársai, 1999).
A fejlődési zavarnak
tekintett feldolgozási deficit empirikus vizsgálatánál, mint az a
korábbiakból eléggé nyilvánvaló, több faktor hatását és interakcióját
kell feltételeznünk. A hallási feldolgozásban, ezen belül pedig
kiemelten a beszédhangok feldolgozásában a biológiai érés és a környezet
fejlődést befolyásoló hatásai gyakran nehezen különíthetők el. Nem egy
kutató véli úgy, hogy rendkívül nehéz, ha egyáltalán lehetséges, a
hallási feldolgozó rendszer fiziológiai jellemzőinek változásait
elkülöníteni olyan más fejlődési változóktól (észlelés, figyelem, nyelvi
képességek), amelyeknek érése önállóan igencsak nehezen vizsgálható.
Mégis, saját és más laboratóriumok tapasztalataiból kiindulva úgy
véljük, hogy a hallási eseményhez kötött potenciálok EN komponense erre
lehetőséget ad. Az EN vizsgálatával lehetséges a finom akusztikus
eltérések feldolgozásában, az éréssel és fejlődéssel összefüggésben
bekövetkező változások és zavarok kísérletes vizsgálata, mégpedig
függetlenül a figyelem és a viselkedés fejlődésének módosító hatásaitól.
Az EN vizsgálatára alkalmazott helyzet ugyanis nem igényli a
kísérleti személy figyelmét, sőt az ingereltérések tudatos észlelését
és a kísérletben való részvételnél több együttműködést sem. Az EN
kísérleti helyzetben a disztrakció a kísérleti személy életkori
sajátosságainak megfelelően alakítható ki, feladathelyzet nincs a
részvétel külön erőfeszítést nem igényel.
A beszédészlelés,
azaz az input meghatározó jellemzői az olvasás elsajátításában és a
fonéma alapú olvasás alkalmazásában rendkívül fontos szerepet töltenek
be. Ezen belül a fonémákkal végzett műveletek, így az automatikus,
tudatos hozzáférést nem igénylő kontraszt-feldolgozás is a nyelvi
reprezentáció és feldolgozás fundamentumát alkotják. Az agyi hálózat
érése, a diszkrimináció fejlődése kölcsönhatásban változik, a fejlődő
nyelvi rendszer ezekre épít, és az olvasás és írás elsajátításakor ehhez
rendeli hozzá a vizuális kódokat. A fonológiai deficit halmozott
előfordulása a diszlexiásoknál arra utal, hogy a reprezentáció
kialakulatlan vagy elmosódott. Változatlanul eldöntetlen, hogy általános
akusztikus deficittel vagy fonéma-specifikus feldolgozási deficittel
van-e dolgunk. Ennek szisztematikus vizsgálatát tűztük ki célul a
kísérletek megkezdésekor. Az alább felsoroltak mintegy 6 év kutatásainak
eredményeit ismertetik. A kísérletsorozatok a fonémakontrasztok
feldolgozásának életkori változásait követik, ezen belül kiemelten az
érés és fejlődés meghatározónak vélt faktorait; a biológiai érést, a
környezeti hatást, a tanulási fejlődést, valamint az érési és fejlődési
zavart.
II. Célkitűzések
Kísérleteinkben az
eltérő akusztikus kontrasztokkal kiváltott EKP komponens az EN
változásait elemeztük. Az EN adatokat magatartási mutatókkal vetettük
egybe, továbbá olyan teszt adatokkal, amelyek lehetővé tették a
fejlődési mutatók egybevetését és a kísérleti csoportok
heterogenitásának minimalizálását. A kísérletek a következő kérdésekre
kívántak választ adni:
·
Azonos, vagy eltérő-e a beszéd- és nem-beszédhangok EN-nel mérhető
automatikus feldolgozása kisiskolás korban?
· Igaz-e
a magyar beszédhangok kritikus eltéréseire is (angol nyelvű irodalmi
adatokra épülő felfogás), hogy a beszédhangok akusztikus jellemzőinek
feldolgozása és ennek neurofiziológiai korrelátumai 6 éves korra
fejlettek és nem változnak 8 és 15 éves kor között?
·
Befolyásolja-e, és ha igen milyen mértékben az iskolába kerülés a finom
kontrasztok eltéréseinek feldolgozását. Amennyiben elfogadjuk, hogy a
nyelv hangkészletével való beható foglalkozás egyben diszkriminációs
tanulás, feltételezhetjük, hogy az EN-nel mérhető változás
beszédhang-specifikus.
· A
feldolgozó agyi hálózat érésében bekövetkező korai hatások
(koraszülöttek) módosítják –e a feldolgozási érzékenységet és ha ingen
mutat-e eltérést a beszéd-és nem-beszédhangok EN-nel mért automatikus
összemérése?
· A
fejlődési diszlexia együttjárást mutat-e a finom akusztikus eltérések
feldolgozásának általános deficitjével, vagy a deficit elsősorban a
beszédhangok eltéréseinek automatikus összemérésében érhető tetten?
·
Feltételezzük, hogy a fonológiai diszlexia a beszédkontrasztok
összemérésének zavarával jár együtt, ezen belül a mássalhangzó és
magánhangzó kontrasztok feldolgozási deficitje eltérést mutat. A kérdés
tehát az, hogy ez a zavar a diszlexiára specifikus-e, vagy jellemző a
beszédkontrasztok diszkriminációjának megkésett fejlődésére is, azaz az
olvasási zavarral nem kísért gyenge fonémadiszkriminációra is?
· Az
EN-nel mérhető reprezentációs deficit változik- e az életkorral, vagy a
feltehetően biológiai hátterű diszlexiára jellemző EKP eltérés(ek)
megmarad(nak)?
·
Amennyiben a feltehetően környezeti hatások következtében kialakult
(halmozottan hátrányos helyzet) nyelvi zavarok hátterében reprezentációs
deficit áll, az EN-nel mérhető kontraszt-feldolgozási deficit azonos
vagy eltérő-e mint a fejlődési diszlexiában?
· Az
EN-nel mért kontraszt-feldolgozási deficit együttjárást mutat-e az
olvasásban és a helyesírásban megjelenő fonémikus és morfofonémikus
hibákkal?
· Az EN
együttjárást mutat-e a kontrollált feldolgozást igénylő
fonéma-diszkriminációs feladatok eredményeivel?
III. Módszerek
1. Kísérleti és vizsgálati személyek
Hipotéziseink, kérdéseink ellenőrzését a fejlődés és érés meghatározó
faktorait, tovább az olvasási nehézség jellemzőit figyelembevételével
végeztük. Az egyes szempontok szerint kialakított csoportokban összesen
123 főt vizsgáltunk követéses és csoport-összehasonlítás szerinti
elrendezésben. A dolgozatban bemutatott adatok 123 iskoláskorúval (6-14
év) 1994 és 1999 között végzett kísérletekből és vizsgálatokból
származnak. A résztvevők toborzása, a kísérletekben és vizsgálatokban
való részvétele a pszichológiai és pszichofiziológiai kutatásokra
vonatkozó szakmai etikai valamint az adatvédelmi előírásoknak
megfelelően történt.
A fejlődés, érés, zavar mint lehetséges változók elkülönített
vizsgálatára az egyes szempontok szerint kialakított csoportok a
következők voltak:
· Fejlődés és fejlesztés hatása
4 éves követéses
vizsgálat azonos módszerrel tanuló kisiskolások csoportjában 1-4.
osztályban
·
Megzavart biológiai érés hatása
Koraszülöttként
világra jött kisiskolások
·
Hátrányos környezeti hatások
Halmozottan
hátrányos helyzetű kisiskolások
·
Fejlődési zavar: fejlődési diszlexia
A diszlexia
jellemzői: kisiskolások 10 év alatt
Diszlexia és
kompenzálás: 10 év alatti és 10 év feletti diszlexiások
A csoport-összehasonlításokhoz a
kontrollcsoportokat nem, életkor és IQ szerint illesztettük, megbízható
magyar nyelvre adaptált olvasási kor mutató hiányában a diszlexiások
kontroll csoportjait PQ szerint illesztettük.
2. Viselkedéses mutatók
A kísérletek
adatainak értékelése szempontjából alapvetőnek tekintett nyelvi funkciók
mérésére alkalmazott vizsgálatainkat a felnőtt neuropszichológiai
eljárások közül választottuk ki és adaptáltuk (Osmanné Sági Judittal
közösen). Ezek a fonéma-párokból álló fonéma diszkriminációs teszt
(képzés, zöngésség, magánhangzó), szó és képek azonosítása (akusztikus
és vizuális változat). A diszlexiások olvasási alapképességeinek
vizsgálatára az EU COST A8 munkacsoportban közösen kifejlesztett
vizsgálóeljárást alkalmaztuk (szám-szavak, funkciószavak, tartalmas
szavak, értelmetlen szavak). A diszlexiások, koraszülöttek és hátrányos
helyzetűek csoportjában elvégzett kiegészítő vizsgálatok: észlelési
funkciók, szenzomotoros képességek, IQ voltak. Valamennyi kísérleti
személlyel kezességi vizsgálatot és hallásküszöb mérést végeztünk.
3. EN vizsgálatok
A dolgozatban ismertetésre kerülő
valamennyi EN-kísérlet ugyanazokat a paramétereket alkalmazta. Az
ingeranyag kiválasztásánál azt az elvet követtük, hogy a tiszta hangok
finom eltérésein kívül olyan beszédhang kontrasztok összeméréséről is
képet kaphassunk, amelyek a beszédészlelés fejlődéspszichológiai adatai
illetve a logopédiai tapasztalatok szerint több fázisban változnak,
illetve a nyelvi fejlődés zavaraival gyakran együtt járnak.
Az egyes kísérleti ülésekben
sorozatokban adott hangokat alkalmaztunk. Egy-egy kísérlet kilenc
ingerlési blokkból épült fel. Minden második, szükség esetén minden
egyes blokk között rövid szünetet tartottunk. Az egyes kísérleti
blokkokon belül adott, eltérő hangingerek sorozatának szerkezetét az
úgynevezett „kakukktojás” (oddball) paradigma szabályai szerint
alakítottuk ki. A „kakukktojás” kísérleti elrendezés azt jelentette,
hogy a gyakran adott azonos ingerek sorozatán belül kisebb gyakorisággal
eltérő paraméterű ingerek jelentek meg. A kísérleti személyeknek a
hangingerre figyelmet nem kellet fordítaniuk, az ingerekkel kapcsolatos
feladatuk nem volt, azaz az EN optimális kiváltására alkalmas passzív
„kakukktojás” paradigmát alkalmaztuk. A kísérleti személyek éberségi
szintjének fenntartására és figyelemelterelésként hang nélkül videóról
lejátszott színes rajzfilmeket alkalmaztunk.
A
kísérleti blokkok három ingertípust képviseltek, az egyes blokkokban
egyféle ingerkategóriát, tiszta hangokat, magánhangzókat, illetve
mássalhangzóval kezdődő szótagokat alkalmaztunk. A gyakori inger, a
standard előfordulási gyakorisága 70%, a két ritkábban adott eltérő
inger, a deviáns megjelenési valószínűsége a blokkon belül 15-15 % volt.
Az egyes blokkokban a hangingerek sorrendje véletlenszerű volt Az egyes
kísérleti ülésekben a három ingertípusba tartozó blokkokat random
sorrendben adtuk. A hangingereket TDH 49 típusú fejhallgatón keresztül
monaurálisan (jobb oldal) adtuk. Az elektrofiziológiai jelek elvezetése
során a kísérleti személyek hangszigetelt és elektromosan árnyékolt
szobában foglaltak helyet.
Az ingeradás és
–vezérlés, valamint a bioelektromos jelek rögzítése számítógéppel
(486-os, illetve Pentium) történt. A hajas fejbőrről elvezetett
bioelektromos jelek erősítésére Neuroscan gyártmányú 32 csatornás Synamp
típusú erősítőt használtunk. A mintavételezés a SCAN 3.0 verziójú
Neuroscan softver-csomag, az ingeradás a STIM 2.0 program alkalmazásával
történt. A bioelektromos jelek elvezetésére a hajas fejbőrre ragasztott
elektródákat használtunk. Az egyes kísérletekben 16-26 elektródát
használtunk. A valamennyi kísérletben azonos elvezetések az Fz, Cz, Pz,
F3, F4, C3, C4, T3, T4, T5, T6, P3 és P4 elektródák voltak. A
számítógépen rögzített jelek feldolgozását a kísérleteket követően (offl-line)
a Neuroscan szoftver-csomag feldolgozó alprogramjának segítségével,
valamint az intézeti fejlesztésben kialakított ERP2.2. program
felhasználásával végeztük.
IV. Eredmények
1. Az eredmények összefoglalása
A fejlődési diszlexia jellemzőjének, sőt igen
gyakran egyik okának tartott általános valamint beszéd-specifikus
feldolgozási deficit vizsgálatára olyan kísérleti paradigmát
alakítottunk ki, amellyel a tiszta hangok, valamint a beszédhangok
jellemző kontrasztjainak finom feldolgozásában bekövetkező változások
követhetők. Mivel a fejlődési diszlexiával összefüggésben az olvasási,
írási, helyesírási problémák leggyakrabban a kisiskolás korban vetődnek
fel először, szisztematikus pszichofiziológiai vizsgálataink elsősorban
erre a korosztályra koncentráltak. A fejlődési diszlexiára jellemző
szenzoros és perceptuális eltérések vizsgálatában figyelembe kellet
vennünk, hogy egy még érésben, fejlődében, és az iskolába kerüléssel
fejlesztés alatt álló képességek rendszerével van dolgunk. A
feldolgozási funkciók változását illetve ezzel szoros összefüggésben
alakuló agyi reprezentációk változását egyaránt figyelembe kellett
vennünk a minta és a módszerek kiválasztásánál. A vizsgálatok
megkezdésekor nem álltak rendelkezésünkre olyan irodalmi adatok, amelyek
az általunk alkalmazott korrelátumok, a hallási EKP válaszok normál
fejlődésének jellemzőit egyértelműen feltárták volna. A dolgozatban
bemutatott vizsgálatokat a 123 főből álló mintán elvégezve eredményeink
röviden a felvetett hipotézisek sorrendjében a következők:
· A
beszéd- és a tiszta hangok eltéréseinek EN-nel mérhető automatikus
feldolgozása kisiskolás korban nem azonos.
· A
magyar beszédhangok kritikus eltéréseire vonatkozóan nem állja meg
helyét az az elképzelés (angol nyelvű irodalmi adatokra épülő felfogás),
hogy a beszédhangok akusztikus jellemzőinek feldolgozása és ennek
neurofiziológiai korrelátumai 6 éves korra fejlettek és nem változnak 8
és 15 éves kor között.
· Az
iskolába kerülés a finom kontrasztok eltéréseinek feldolgozását
befolyásolja, a nyelv hangkészletével való beható foglalkozás
diszkriminációs tanulás funkciójú, az EN-nel mérhető változás ugrásszerű
és beszédhang-specifikus.
· A
feldolgozó agyi hálózat érésében bekövetkező korai hatások
(koraszülöttek) módosítják a feldolgozási érzékenységet és ez az
érzékenységváltozás beszédhang-specifikus.
·A
fejlődési diszlexiát nem a finom akusztikus eltérések feldolgozásának
általános deficitje, hanem a beszédhangok eltéréseinek automatikus
összemérésének deficitje jellemzi.
· A
fonológiai diszlexia a beszédkontrasztok összemérésének zavarával jár
együtt, ezen belül a mássalhangzó és magánhangzó kontrasztok
feldolgozási deficitje eltérést mutat. Ez a zavar a diszlexiára
specifikus-e, és nem jellemző a megkésett fejlődés azon formáira, ahol
az olvasási zavart nem kíséri gyenge fonémadiszkrimináció.
·Az
EN-nel mérhető reprezentációs deficit változik az életkorral, a
mássalhangzók automatikus feldolgozásának deficitje, továbbá a
diszlexiára jellemző EN-mintázat megmarad.
· A
feltehetően környezeti hatások következtében kialakult (halmozottan
hátrányos helyzet) nyelvi zavarok hátterében reprezentációs deficit áll,
az EN-nel mérhető kontraszt-feldolgozási deficit hasonló a fejlődési
diszlexiához.
·Az
EN-nel mért kontraszt-feldolgozási deficit együttjárást mutat az
olvasásban és a helyesírásban megjelenő fonémikus és morfofonémikus
hibákkal.
·Az
EN regisztrálhatósága korrelál a kontrollált feldolgozást igénylő
fonéma-diszkriminációs feladatok eredményeivel.
2. Az eredmények részletezve:
·A
normál fejlődést jellemző EKP változások
A tiszta hanggal és az egyes
beszédhang kategóriák eltéréseivel kiváltott EKP összetevő, az EN már
az iskolába kerüléskor, tehát 6 és 7 éves kor között jellegzetes
variációkat mutat. Mint azt a négy éves követéses vizsgálat
eredményei igazolták, a tiszta hang frekvencia-eltérésével és beszédhang
kontrasztokkal kiváltott EN egyes paraméterei már az 1. osztályban is
eltéréseket mutat. Ez az eltérés az első négy iskolai év során egyre
kifejezettebbé válik. Az EN változásában bekövetkező lényeges változások
az EN csúcslatenciájának, csúcs-amplitúdójának és eloszlásának
változásaiban figyelhetők meg leginkább. A 6-7 éves korosztályra
jellemző az igen nagy amplitúdójú és relatív szimmetriát mutató EN. Az
EN relatív szimmetriája valamennyi alkalmazott eltérés-típus esetében
megfigyelhető. Az egy évvel később mért válaszokon azonban már
lényeges eltérések fedezhetők fel.
A négy éves követéses
vizsgálat EN és fonéma diszkriminációs teljesítményeinek finom elemzése
egyértelműen azt igazolta, hogy
· az EN
6 éves korra abban az ételemben tekinthető érettnek, hogy a tiszta
hangok és a magyar nyelv jellemző beszédhang kontrasztjaival kiváltható.
· az EN
stabil, de jellemzőiben nem azonos a felnőtt EN-nel
· az EN
latenciája 6 és 10 éves kor között folyamatosan rövidül
· az EN
amplitúdója többszöröse a felnőtt EN-nek, az amplitúdó csökkenése 10
éves korban még nem fejeződik be
· az
eltérő ingertípusok feldolgozása nem azonos, a tiszta hanggal kiváltott
EN kevésbé változik, mint a beszédhang kontraszttal kiváltott EN
komponens
· az
iskolába kerülés – és feltehetően az olvasás/írás elsajátításával
összefüggő intenzív fonéma diszkriminációs tréning - az EN
paramétereinek ugrásszerű változásaiban nyilvánul meg
· az
első és második iskolaévben mérhető EN változások
beszédhang-specifikusak
· a
beszédhang eltéréssel kiváltott EN a normál fejlődésű csoportban a
fonéma diszkriminációs teljesítménnyel korrelál.
·A
megzavart érés jellemzői
Adataink egyértelműen arra utalnak, hogy
·a
megzavart biológiai érés a kérgi reprezentáció kialakulásának zavarát
eredményezi.
· a
reprezentációs zavar a beszédkontrasztok feldolgozási deficitjéhez
vezet, amely a magasabb szintű nyelvi funkciók kialakulását késlelteti,
illetve megzavarja
· az EN
anomáliái főként a mássalhangzók finom eltéréseinek feldolgozási
deficitjét jelzik
· a
fonéma feldolgozási deficitet mutató gyerekek mindegyikénél előfordult
az olvasási és írásképesség zavara, illetve súlyos tanulási zavar is
·A
környezet hatása a reprezentációra
A kedvezőtlen
környezet a vizsgált esetben többféle tényezőt foglal magában.
vonatkozhat a szülői kommunikáció szegényességére, a nyelvi környezetnek
az anyanyelv általános prototípusaitól való eltérésére, továbbá a
beszédelsajátítás feedback mechanizmusait befolyásoló érzékszervi
károsodásokra. Ez utóbbi szoros összefüggésben lehet azzal, hogy az
alacsony szociokultúrális helyzet nem biztosít megfelelő hátteret az
egészséges fiziológiai és pszichológiai fejlődésnek. A viselkedéses
mutatók és az EN eredmények szerint
· a
környezti hatásnak tulajdonítható reprezentációs zavar EN korrelátuma
azonos a „biológiai” eredetűével
· EN
hiányával illetve aspecifikus eloszlásával összefüggésbe hozható zavart
fonémareprezentáció szoros összefüggést mutat a korai nyelvfejlődési
zavarokkal
· az EN
halmozott hiánya, az alacsony fonémadiszkriminációs teljesítmény,
alacsony verbális intelligencia és olvasási teljesítmény a nyelvi
feldolgozó rendszer valamennyi szintjének zavarára utal.
A diszlexia EN jellemzői
A diszlexiások csoportjaira jellemző EN-típusok a
kontrollal való összehasonlításban jellegzetes változást mutattak, azaz
· a
mássalhangzókkal kiváltott EN deficitje a diszlexiásokra jellemző,
függetlenül attól, hogy milyen okokat feltételezünk a diszlexia
kialakulásában
· a
magánhangzókkal kiváltott EN hiány súlyos diszlexia eseteiben figyelhető
meg
· az EN
anomáliáinak halmozott előfordulása korrelál a diszlexia súlyosságával
· a
vizsgált mássalhangzók képzés helye szerint eltérése a legsérülékenyebb
fonémakontraszt
· a
mássalhangzókontrasztok feldolgozási deficitje a kompenzáló
diszlexiásoknál is megmarad
· a
fejlődési diszlexiára jellemző fonémareprezentációs deficit 10 éves kor
felett sem tűnik el
· ha
elvezethető az EN, eloszlási lateralizácója gyenge vagy inverz
· a
fonéma-kontrasztokkal kiváltott EN, különösen pedig a spektrotemporális
eltérést reprezentáló képzés helye szerinti EN differenciálisan érzékeny
mutatója a diszlexiára jellemző reprezentációs zavarnak
V. Összefoglalás
és kitekintés
A disszertációban
bemutatott eredmények egyértelműen bizonyítják, hogy a nyelvi fejlődés
pszichofiziológiai vizsgálatában biztonságot nyújtó kapaszkodót a
pszichológia hagyományos módszertani repertoárjába tartozó magatartási
vizsgálatok adhatnak. Eredményeink egyértelműen azt bizonyítják, hogy a
nyelvi reprezentáció, szorosabban a fonémareprezentáció fejlődése,
interakcióban a nyelvi feldolgozás magasabb szintjeivel, a kisiskolás
korban sem fejeződik be. A nyelvi feldolgozásra specializálódott vagy
éppen tovább specializálódó területek érése ebben az életkorban még nem
fejeződött be, a fejlődési és a fejlesztési tanulás (developmental and
trained learning) a szerkezet és funkció további differenciálódását
eredményezi. Éppen ezért nem árt bizonyos óvatossággal következtetéseket
levonnunk a nyelvi funkciók és az agyi területek működésének
interakciójára, illetve az oly gyakran célul kitűzött okok feltárására
vonatkozóan, hiszen az alkalmazott elektrofiziológiai módszerek
korrelatív típusúak.
A diszlexiára
jellemző eltérések, illetve a diszlexia okainak feltárására számos
tudományterület törekszik, mégpedig egyre inkább úgy, hogy egymás
eredményeit értse, figyelembe vegye és felhasználja. A nyelvi deficittel
foglalkozó kísérleti és kognitív pszichológia, neuropszichológia,
pszicholingvisztika egyre inkább befogadó az agykutatási, ezen belül
pedig a fejlődés-pszichofiziológiai eredmények iránt. Éppen ezért egyre
nagyobb azoknak a kutatóknak a felelőssége, akik agykutatási adataikkal
a tudományos megismeréshez járulnak hozzá, illetve ezekre támaszkodva új
differenciáldiagnosztikai eljárásokat, intervenciós és re-edukációs
tréning programokat fejlesztenek.
Az utóbbi években
egyre több olyan EN adat kerül publikálásra, amely azt mutatja, hogy ez
a komponens érzékenysége és alkalmazási feltételei (passzív helyzet,
viszonylagos figyelem-függetlenség, minimális együttműködési igény)
miatt a klinikai gyakorlatban is érdeklődésre számíthat Az EN valódi
klinikai alkalmazásához felnőtteken is még sok mindent kell tisztázni az
alapkutatásnak az EN-típusok megbízhatóságával, reprodukálhatóságával
kapcsolatban. Ez fokozottan igaz a gyerek vizsgálatokra, ahol érés,
fejlődés, tanulás hatásait és ezek zavarait együtt kell kezelni. Nem
mindegy tehát, hogy ezekről mit tudunk, sőt az sem mindegy, hogy a
feltételezett deficit természetéről mit tudunk.
Már a fonémareprezentáció és a
diszlexia összefüggéseinél is utaltunk a nyelvek ortográfiai
mélységének, vagy más néven a transzparenciának a fontosságára. A nyelvi
reprezentáció deficitje ugyanis másként és más szakaszban fontos az
olvasás és helyesírás elsajátításakor a különböző nyelvekben. Saját
vizsgálataink, illetve valamennyi nem-angol európai nyelvről közölt
adatok alapján úgy tűnik, hogy a diszlexia mutatói a transzparens
nyelvekben mások, a metalingvisztikai képességeknek nem ugyanazok a
szintjei fontosak az olvasás elsajátításában, mint az angolban. A
nemzetközi szakmai köztudatban az angol olvasási modellek az uralkodóak,
ezek azonban nem igazán működnek a transzparens nyelvek esetében. Bár az
egységes, valamennyi alfabetikus nyelvre érvényes olvasási modell ugyan
még várat magára, az angol nyelvből kiinduló olvasási modellek
hegemóniája megszűnőben van. Reményeink szerint ehhez és a diszlexia
megértéséhez is közelebb vihet az az újszerű megközelítés, amelyet a
bemutatott eredményeken keresztül a kognitív pszichológia,
fejlődés-neuropszichológia és fejlődés-pszichofiziológia módszereit
egyaránt alkalmazó kutatásaink is képviselnek.
Jelenlegi kutatásaink a fonológiai
modul, a munkaemlékezet és a magasabb feldolgozási szintek kapcsolatára
koncentrálnak. Legújabb kutatásainknak az a célja, hogy az eseményhez
kötött agyi potenciálok módszerében rejlő előnyöket, nevezetesen a
feldolgozás szakaszainak és jellemzőinek finom idői felbontását a
fejlődés-pszichofiziológia hazánkban előzmények nélküli területén
kamatoztassa. Ez a diszlexia kutatásában a normál és zavart fejlődésre
jellemző nyelvi zavarok pontosabb megismerését valamint a nyelvi
funkciók agyi reprezentációjának feltérképezését teheti lehetővé.
Irodalmi
hivatkozások
Bradley, L. & Bryant, P.E. Categorising sounds and learning to read: A
causal connection. Nature, 1983, 310, 419-421.
Bryant, P.,
Maclean, M., Bradley, L., Crossland, J. (1990) Rhyme, alliteration,
phoneme detection and learning to read. Developmental Psychology, 26,
429-438.
Csépe, V.
and Molnár M. Towards the possible clinical application of the mismatch
negativity component. Audiology and Neuro-Otology, 1997, 2, 354-369.
Csépe, V.,
Osman-Sági, J., Molnár, M. Similarities and differences of deficient
phoneme processing in aphasia and diszlexia. In Stalberg, E.V., De Weerd,
A.W., Zidar, J. (Eds) Clinical Neurophysiology, Monduzzi Editore,
Bologna, 1998, 549-555.
Goswami, U. Phonological development and reading by analogy:
Epilinguistic and metalinguistic issues.
In J.
Oakhill and R. Beard (Eds.), Reading development and the teaching of
reading: A psychological perspective , Cambridge University Press 1999,
174-200.
Goswami, U.
Phonological Representations, Reading Development and Diszlexia:
Towards a Cross-Linguistic Theoretical Framework, Cognitive
Neuropsychology, in press
Kraus N.,
Koch D.B., McGee T.J., Nicol T.G., Cunnigham J.: Speech-sound
discrimunation in school-age children: psychophysiological and
neurophysiologic measures. J Speech lang Hear Res 1999 42(5): 1042-1060.
Kraus
N., McGee T.J., Carrell T.D., Zecker S.G., Nicol T.G., Koch D.B.:
Auditory neurophysiologic responses and discrimination deficits in
children with learning problems. Science 1996 27395277): 971-973.
Landerl,
K., Wimmer, H., Frith, U. (1997) The impact of orthographic consistency
on diszlexia : A German-English comparison. Cognition, 63, 315-334.
Snowling, M.J. The
development of grapheme-phoneme correspondence in normal and diszlexic
readers. Journal of Experimental Child Psychology,1980, 29, 294-305.
A disszertáció témájában megjelent
közlemények
Csépe V., Molnár M.: Towards
the clinical application of the mismatch negativity. Audiology and
Neuro-Otology, 1997, (2) 354-369.
Csépe V., Osman-Sági J.,
Molnár M., : Simulitarities and differences of deficient phoneme
Processing in aphasia and diszlexia. In: Stalberg, E. De Weerd, A.W.,
Zidar, J. (eds): Clinical Neurophysiology, Monduzzi Ed, 1998; 549-555.
Csépe V., Osman-Sági J., Molnár
M.: Simulitarities and differences of deficient phoneme Processing in
aphasia and diszlexia. Electroencephalography and Clinical
Neurophysiology, 1998; (106) 36.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: Auditory temporal and phoneme contrast processing: Do
ERPs help to understand diszlexia? International Journal of
Psychophysiology, 1998, (1-2) 73.
Nogai, T., Hirata, Y., Kobayashi, T., Kuriki, S. and Csépe, V.
Neuromagnetic responses related to omission of the second sound in
triplet of speech sounds. Japanese Journal of Medical Electronics and
Biological
Engineering (JJME), 1998, 36,
2, 33-40.
Csépe, V. ,
Gyurkócza, E.E. and Osman-Sági, J.: Normal and disturbed phoneme
perception as reflected by the mismatch negativity: do event-related
potentials help
to understand diszlexia? Pathophysiology, 1998,5; 202.
Csépe, V. ,
Gyurkócza, E.E. and Osman-Sági, J.: Auditory temporal and phoneme
contrast processing: do ERPs help to understand diszlexia? International
Journal of Psychophysiology, 1998, 30; 73.
Gyurkócza, E.E. and Csépe, V. : Maturational changes of MMN to speech
sound in young school-children, Proceedings of the 6th
International Evoked Potential Symposium, Okazaki,1998, 282.
Csépe, V. (1999) Auditory coding deficit in diszlexia.
In: T Reinelt and G. Gerber (eds) Trends in Diszlexia,
Universitätsverlag, Wien, 145-147.
Csépe, V., Martos, F.J. Reinelt,
T. (1999) Development of a computer program for research, testing and
treatment of diszlexia. In: T Reinelt and G. Gerber (eds) Trends in
Diszlexia, Universitätsverlag, Wien, 140-144.
Csépe, V. and Licht, R. (1999)
Brain electrical activity and diszlexia. In: U. Goswami (ed) Phonology
and Diszlexia. Proceedings of the Diszlexia Conference, Cambridge, 12-14.
Csépe V.: Diszlexia a
kutatásban és a gyakorlatban – Quo vadis Európa? Gyógypedagógiai Szemle,
megjelenés alatt
Csépe V.: Abnormal mismatch
negativity to phonetic deviations in developmental diszlexia.
Developmental Neuropsychology, megjelenés alatt
Csépe V.: Az olvasás és
írásképesség zavarai In: Illyés. S (szerk) Gyógypedagógiai alapismeretek,
Tankönyvkiadó, megjelenés alatt
A disszertáció témájában tartott
kongresszusi előadások
Csépe V.: Open questions about
the neural mechanism of Syllable discrimination. COST A8 Workshop, Paris
1996.
Csépe V., Osman-Sági J., Molnár
M.: Automatic and controlled processing of phonetic Contrast in young
schoolchildren: Comparison of MMN and CNV. 8th Word Congress
of IOP, Tampere 1996.
Csépe V.: Psychophysiological
correlates of cortical reorganization in speech comprehension recovery.
Workshop on Functional Organisation of the auditory cortex ,Münster
1997.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: Phoneme contrast sensitivity in young school-children.
European Conference of Psychophysiology, Konstanz 1997.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: Maturational changes of phoneme processing: An ERP study.
EFPA Conference, Dublin 1997.
Csépe V.: Mismatch negativity in
diszlexics. COST A8 Workshop, Budapest 1997.
Csépe V.: ERP correlates of
phoneme awareness in diszlexics Andage matced controls. COST A8 Expert
Meeting, Barcelona 1997.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: Auditory temporal and phoneme contrast processing: Do
ERPs help to understand diszlexia? III. International Congress of
Pathophysiology, Lahti 1998.
Csépe V., Osman-Sági J.,
Molnár M.: Similarities and differences of deficient phoneme Processing
in aphasia and diszlexia. 9th European Congress of Clinical
Neurophysiology, Ljubjana 1998.
Csépe V.: Towards the
application of a useful negative component: What does Mismatch
Negativity match? Nordic Congress on Clilnical Neurophysiology, Turku
1998.
Csépe V., Osman-Sági J.,
Molnár M.: Automatic and controlled processing of phonetic contrast:
comparison of MMN and CNV in young schoolchildren. 12th
International Conference on Event-Related Potentials, Boston 1998.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: Auditory temporal and phoneme contrast processing in
diszlexia. 9th Word Congress of Psychophysiology, Taaaormina
1998
Csépe V., Szűcs D., Gyurkócza
E.: Coding and decoding deficits in diszlexia. COST A8 Workshop, Bécs
1998.
Gyurkócza E., Csépe V.:
Maturational changes of MMN to speech sounds in young school-children. 6th
International Evoked Potentials Symposium, Okazaki 1998.
Csépe V.: Phonological
assesment and reading acquisition: A twin study. Early Cognition and
Learning Disorders/ COST A8 International Summer School, Jyväskylä 1998.
Szűcs D., Csépe V., Süle J.:
Reproducibility of the MMN. Early Cognition and Learning Disorders, COST
A8 International Summer School, Jyväskylä 1998
.
Csépe V., Gyurkócza E.: Normal
and distributed phoneme perception: Mismatch negativity in diszlexia. 1st
International Workshop on Mismatch Negativity and its Clinical
Applications, Helsinki 1998.
Csépe V.: Diszlexia a
kutatásban és gyakorlatban. Palotás Gábor Emlékülés, Budapest 1998.
Gyurkócza E., Csépe V.:
Fonématudatosság és az eltérési negativitás fejlődése. Magyar
Idegtudományi Társaság V. Konferenciája, Debrecen 1998.
Csépe V., Gyurkócza E.,
Osman-Sági J.: A beszédészlelés és a nyelvi tudatosság összefüggéseinek
vizsgálata fejlődési diszlexiás gyerekeknél. Magyar Pszichológiai
Társaság XIII. Nagygyűlése, Pécs 1998.
Gyurkócza E., Csépe V.,
Osman-Sági J.: A fonémakontraszttal kiváltott eltérési negativitás (EN)
változásai kisiskolásoknál. Magyar Pszichológiai Társaság XIII.
Nagygyűlése, Pécs 1998.
Süle J., Szűcs D., Csépe V.:
Az eltérési negativitás reprodukálhatóságának vizsgálata eltérő
akusztikus paraméterek alkalmazásánál. Magyar Pszichológiai Társaság
XIII. Nagygyűlése, Pécs 1998.
Csépe, V. and Licht, R. Brain
electrical activity and diszlexia,
EU Diszlexia Conference, Cambridge, 1999
Csépe V.: Nyelvi képességek és az agy fejlődése: A diszlexia-kutatás
tyúk/tojás problémája, Debreceni Pszichológus Napok, Debrecen, 1999
Csépe V. Az
olvasástanulás és a diszlexia pszichológiai kérdései, Diszlexiás
Gyermekekért Egyesület Konferenciája, Budapest, 1999
Csépe V.
Milyen is a diszlexiás gyerek? - Új kutatási eredmények a
pszichológiában és a kognitív
idegtudományokban, Magyar Foniátriai Társaság Kongresszusa, Budapest,
1999
Csépe, V. Olvasás-, írás- és helyesírás-zavarokról interdiszciplináris
megközelítésben, Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének XXVII. Országos
Szakmai Konferenciája , Szolnok, 1999

|