|
Az osztály vezetéséről általános iskolás tanárok számára
Az alábbiakban adunk néhány tanácsot általános iskolai
tanároknak, hogyan rendezzék be az osztályt, és hogyan biztosítsanak
megfelelőbb környezetet a tanuláshoz a diszlexiás gyerekek számára.
1. A diszlexiás gyerekeket mindig úgy ültessük, hogy előrefele nézzenek,
olyan helyre, ahol el tudunk sétálni, könnyen láthatjuk, így
megfigyelhetjük fejlődésüket és nehézségeiket, a stresszt is beleértve.
A diszlexiás gyerekeknek nehéz a tábláról írni, ezért ezt, amennyire
lehet, kerüljük, vagy segítsük ebben őket.
2.
Jó, ha átismételjük a heti, illetve az előző heti tananyagot, úgy, hogy
a kézfejükre, vagy egy kis puska-papírra, amit a padukra ragasztunk,
emlékeztető segítségeket írunk. (Mindig, mikor továbbmegyünk, ismételjük
ezt.)
3. Használjunk hordozható magnót ("walkmant"),
hogy felvegyünk rövid üzeneteket, utasításokat, amiket lejátszhatnak, ha
szükségük van rá.
4. Gyűjtsünk annyi felnőtt
embert, aki sgít nekünk, amennyit tudunk; kis csoportokban tanítsuk meg
őket, hogyan tanítsák a diszlexiás gyerekeket (használjanak
szembekötést, homoktálcákat, folyóírást, gyakorló puskákat, stb.)
5. Biztosítsunk egy kis időt, hogy egyedül a diszlexiás
gyerekkel beszélgessünk (öt perc iskola, vagy ebéd előtt, vagy után; az
anyukák általában együttműködnek majd, és gyakran bátorítónak is
találják majd ezt a napi kis időt, ha néha ők is bekapcsolódnak).
6. Rendszeresen találkozzunk a szülőkkel (legalább minden
félévben). Vonjuk be őket amennyire lehet, mert hasznos segítséget
nyújthatnak. Ne felejtsük el, hogy a szülők is lehetnek diszlexiások.
7. A gyerekeknek legyen leckefüzetük, amit minden nap
hazavisznek, és a szülők aláírják.
8. Adjunk a
gyerekeknek táblázatokat, puskapapírokat olyan dolgok emlékeztetésére,
amiket el szoktak felejteni a házi feladattól kezdve a tornazsákon át a
szótárig. Használjunk színeket, hogy javítsuk az emlékezetüket.
9. Ösztönözzük a gyereket azzal, hogy megfelelő
elvárásokat állítunk, hogy a megadott időben végezzenek a feladattal.
10. Bármilyen lassan fejlődik, a gyereknek minden nap
látnia kell, hogy tud valamit, amit előzőleg nem tudott.
Elizabeth Henderson
A szerző általános iskolai igazgató, aki széles körben
tart előadásokat a diszlexia témában

|