|
Az olvasási képesség egy sajátos
zavara, a diszlexia
A
szakemberek szerint az utóbbi néhány évben jelentősen megnőtt a tanulási
nehézségekkel küzdő gyermekek száma, ami nem feltétlenül az értelmi
képességek gyengeségére vezethető vissza. Egyre több a diszlexiás gyerek
és felnőtt. Tudják Önök azt, hogy a diszlexiások zsenik is lehetnek?
Mi is az a
diszlexia?
Híres
emberek, akik valamiben hasonlítanak egymásra, valami közös bennük:
Andersen, a híres mese író, Roden, a csodálatos munkáiról híres
szobrász, Edison, a villanykörte és a fonográf feltalálója, Churchill a
kiemelkedő angol politikus, Chusing, a világhírű orvoskutató, agysebész
és író, Einstein, a XX. sz. legnagyobb tudósa, Elvström, világbajnok
vitorlásversenyző, Tom Cruise a híres amerikai színész, mind, mind
írási-olvasási gondokkal küzdöttek az iskolában, azaz diszlexiások
voltak. Michael Faraday beszédzavarokkal és helyesírási nehézségekkel
küzdött, problémája volt a matematikával és megbízhatatlan volt a
memóriája. Yeats a költő is egyértelműen diszlexiás volt. Még felnőtten
is mindig bocsánatot kellett kérnie írása miatt, és a helyesírása is
igen gyenge volt. Pablo Picasso-t értelmi fogyatékosnak tartották, pedig
nála is a tanulási zavarok okozták az iskolai kudarcokat.
A
diszlexia (diszlexia) gyűjtőfogalom, mely olyan rendellenességeket takar,
melyek következtében egyes gyerekek, akik egyébként átlagos vagy átlag
feletti intellektussal rendelkeznek, feltehetően valamiféle organikus
probléma folytán, rendkívül nehezen tanulnak meg olvasni, írni. A
diszlexia elnevezés használatos az olvasás elsajátításának zavarára, de
már maga a szó is sokkal szélesebb fogalomra utal. A kifejezés ugyanis
két tagból áll, az egyik a görög eredetű "disz", amely nehézséget jelöl,
a másik a "lexia" a szintén görög eredetű "lexis" szóból, amely
"szavakat, beszédet" jelent. Tehát szó szerint is a szavakkal
kapcsolatos zavarról van szó, de ma már tudjuk, hogy a diszlexia ennél
még összetettebb jelenség.
Angol
nyelvterületen a reading disability kifejezés használatos, német
nyelvterületen pedig a legasthenia, melyet dr. Ranschburg Pál alkotott.
Ranschburg doktor definíciója: a legasthenia a szellemi szervezetnek az
a csökkentértékűsége, melynek következtében a gyermekek normális
érzékszervek ellenére sem tudják az első években elsajátítani az
olvasást. Majdnem mindig a gyermekek szellemi fejlődésének tartós
elmaradását is jelenti (1916).
Az
ausztrál Mark Selikowitz könyve 1997-ben jelent meg Magyarországon,
melyben ismerteti a tanulási nehézségeket, többek között a diszlexiát
is. Mi a speciális tanulási nehézség?- teszi fel a kérdést Selikowitz.
Állapot, mely olyan gyermekekben fordul elő, akik átlagos, vagy átlagon
felüli intelligenciával rendelkeznek, és mindenekelőtt az jellemző
rájuk, hogy a tanulás egy vagy több részterületén jelentős elmaradást
mutatnak.
Két fő
csoportja van:
a.
olvasás, írás, számolás, nyelv ismerete(mind megértés, mind kifejezés
területén)
-
diszlexia: - izolált olvasási nehézség
-
diszortográfia: - a helyesírási zavarok nehézsége
-
diszgráfia: - az írás nehézsége
-
diszkalkulia: -a számolás nehézsége, számolási zavar
b.
kitartás, szervezőkészség, az impulzivitás ellenőrzése, társadalmi
alkalmazkodóképesség, mozgáskoordináció megtanulása
A szerző
szerint: 1887-ben használták először a diszlexia kifejezést az izolált
olvasási nehézség leírására. A fejlődési diszlexia a születéstől a
halálig tartó „szerkezeti” és „működési” másság, mely minden fejlesztés
ellenére makacs maradványtünetekben jelzi létét felnőtt korban is, s nem
"múlik el" a kisiskolás kor végével. Általában olyan gyermekről derülhet
ki, hogy valamilyen tanulási nehézséggel küzd, akiről elmondható, hogy
értelmi képességeihez mérten alul teljesít mind az iskolában, vagy akár
már az óvodában is. Általában elfogadott a 8%-15%, vannak, akik szerint
csak, mint egy 5%-a az arányuk, bár számuk ma is ismeretlen.
Leggyakoribb a diszlexia, a nyelvi fejlődés, a figyelem-és motoros
koordináció zavara. Esetenként azonban halmozódik. Szerencsére a
tanulási nehézség enyhe formái sokkal gyakoribbak, mint a súlyosak. Az
érintetteknek, mint egy 2%-ánál kell utóbbival számolni. Arányaiban, a
fiúknál háromszor gyakoribb előfordulása, mint a lányoknál. A tanulási
nehézség, minden szociális rétegben egyaránt előfordul.
Az olvasás
során a gyermekek nagy része nehézségekkel küzd. Betűt tévesztenek,
akadoznak, nehezen olvasnak össze. Ezek a hibák azonban átmenetiek, első
osztályban meg is szűnnek. Vannak azonban gyermekek, akik nem tudnak
túljutni a problémás időszakon, a szokásos korrepetálással sem. Értelmi
képességük, az olvasástanulásba fektetett munka nem indokolná, mégis
lényegesen elmaradnak az olvasás és helyesírás követelményszintjétől.
Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden olvasási, írási nehézséget
tekintünk diszlexiának. Sokszor találkozunk olyan számadatokkal, amik a
diszlexiások 20—30% előfordulási arányáról szólnak. A valóságban ez a
százalékos arány jóval kevesebb. Minden iskolában vannak olyan tanulók,
akik nehezebben tanulnak meg olvasni az átlagosnál, ez azonban nem
egyértelműen diszlexiára utaló tény. Társaikhoz képest való
elmaradásuknak több oka is lehet, pl. sok hiányzás az olvasástanulás
időszakában, a gyermek képességeinek nem megfelelő olvasástanítási
módszer. Csakis teljes körű vizsgálattal, differenciáldiagnózissal
bizonyosodhatunk meg arról, valóban diszlexiás-e a gyermek.
Összegezve
tehát a diszlexia a tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó –
intelligenciaszinttől független – olvasási és helyesírási gyengeséget
jelent. Hátterében a központi idegrendszer sérülései, organikus
eltérései, érési késése, működési zavara, örökletesség, lelki és
környezeti okok állhatnak.
Megkérdeztünk egy tanárnőt, Botos Rékát, aki mindennapi munkája során
tanulási nehézségekkel küzdő fiatalokkal foglalkozik.
„Az Öveges
József Gyakorló Középiskola (www.oveges.hu) tanulóinak közel fele
sajátos nevelési igényű, diszlexiás, diszgráfiás vagy diszkalkuliás.
Véleményem szerint a magyar közoktatásban -legalábbis az elvek szintjén
- megjelenik egyfajta szemléletváltás: már nem mindenkit "hülyéznek" le
rögtön, ha olvasási problémái vannak. Iskolánk megpróbálja tolerálni és
kezelni a részképességek zavarából adódó nehézségeket, ám azt
mindenképpen meg kell jegyezni, hogy igazán akkor tudunk ezekkel a
gyerekekkel együtt dolgozni, az érettségit célként kitűzni, ha ők is
motiváltak (természetesen sok függ a szociokulturális környezettől) és
intellektuális képességeik predesztinálják őket az eredményességre. A
gyengébb intellektusú gyerekeknek is számos lehetősége nyílik, segítünk
megtalálni az érdeklődési területüknek megfelelő szakmákat. Nehézséget
jelent, hogy a vizsgálati módszerek, terápiák elsősorban az általános
iskolások részére kerültek kidolgozásra.”
„A
tanulási zavarokkal küzdők azért vannak hátrányban az iskolában, mert az
oktatás nem illik képességeikhez, sajátos információfeldolgozási
módjukhoz. Képesek megtanulni írni, olvasni, számolni, csak nem úgy mint
a többiek. Ezért kell inkább „másképp tanulóknak”, mint tanulási
zavarokkal küzdőknek nevezni ezeket az egyéneket. Azokon a területeken,
ahol a rendezettség, írás, olvasás, stb. fontos szerepet játszik, bizony
sok nehézséggel találják magukat szemben a tanulási zavarokkal küzdők.
Másrészről viszont vizuális képességeik olyan ajándékot jelentenek
számukra, amely természetes adottsággá teszi a kreatív gondolkodást,
újszerű látásmódot. Gyakran igen hirtelen találnak kiváló megoldásokra,
miközben mások még a problémát se tudták megfogalmazni, képzeletük
rendkívül gazdag, sokan közülük művészek vagy műszaki zsenik.
Az oktatás
felelőssége, hogy milyen módon tud alkalmazkodni ezeknek a szokásostól
eltérő, de nem ritka másképp tanulóknak a jellegzetes tanulási módjához,
stílusához. Minden gyermek joga, hogy képességeinek megfelelő képzésben
részesüljön, ezért az oktatást úgy kell alakítani, hogy a többségtől
eltérőket is figyelembevevő tantervek, tanmenetek és módszerek álljanak
a pedagógusok rendelkezésére.” – írja Gyarmathy Éva
Milyen
korán ismerhető fel a tanulási nehézség?
Általában
csak akkor lehet felismerni, amikor a gyermek már iskolába jár, és főleg
akkor, amikor a követelmények a teljesítésre fokozódnak, általában 8
éves kor körül. Léteznek tesztek, amelyeket pszichológusok dolgoztak ki,
és arra szolgálnak, hogy már óvodás korban szűrhetőek legyenek ezek a
gyerekek. Sokan azonban óvatosságra intenek ezek használatakor, mondván,
az óvodás korban a gyermekek képességeiben óriási eltérések
mutatkozhatnak. Így esetleg felesleges aggodalmat kelthetnek a
szülőkben, bár gyakran viszont beigazolódik a tesztekkel kiszűrt
gyerekeknél a tanulási nehézség megléte.
Ha a
gyermek
-
gyenge
írás, olvasás, helyesírás terén,
-
bizonyos nyelvi feladatokbeli problémákat mutat,
-
tér-irány zavar (jobb-bal tévesztés) mutatkozik,
-
gyenge
az emlékezete,
-
szekvencialitással problémái vannak,
-
diszlexia előfordul a családjában,
-
mindemellett átlagos vagy átlag feletti intelligenciával
rendelkezik,
akkor
valószínűleg diszlexiás.
A
középsúlyos és enyhe esetekre sokszor nem is figyelnek fel. Komoly
tanulási, magatartás-, sőt idegrendszeri, egészségügyi panaszok gondos
elemzése során derül ki, hogy a gyermek diszlexiával küzd, s ez vált az
aktuális panaszok előidézőjévé. Amennyiben nem ismerjük a pontos
tüneteket, nem ítélhetünk reálisan, sőt gyakran igazságtalan megítélés
születik a gyermekekkel szemben. Nemegyszer halljuk szülőktől,
pedagógusoktól: "Na akarná, tudná" vagy "Ha odafigyelne, tudná". Ezek a
téves következtetések elsősorban tájékozatlanságból adódnak. Miután
nincs kellő információ a diszlexiát illetően, esetleg a probléma nincs
is diagnosztizálva, természetes, hogy a laikus arra következtet, a
gyermek csupán aktuálisan figyelmetlen, így a többi nehézség mellett még
bűntudatot is ébreszt benne.
A gyermek
bizonyos minimális idegrendszeri eltérések összegződésének következtében
válik diszlexiássá. (A legfrissebb kutatási eredmények egy bizonyos gént
tesznek felelőssé a probléma kialakulásáért.) Igen fontos, hogy ezeket
az eltéréseket a tüneteken keresztül idejében (még óvodáskorban, hiszen
a leghatékonyabb prevenció kizárólag ekkor valósulhat meg), de legkésőbb
az első osztály végéig felismerjük, és az olvasási készség
kialakításával a gyermeket helyes irányba tereljük.
A
diagnózis sokszor pontatlan, hiszen az enyhe esetektől a súlyosakig igen
széles a skála, előfordul, hogy egy gyenge olvasóra vagy egy megértési,
illetve észlelési zavarral küszködőre is ráfogják, hogy diszlexiás. Ezen
túl a vizsgáló személyén, a gyermek tanárának véleményén, az iskola
elvárásain, toleranciáján is rendkívül sok múlik, hol húzzák meg a
határt a még elfogadható olvasás és a diszlexia között. A megfelelő
szakember (neurológus, logopédus, konduktor, szomatopedagógus,
pszichológus) által történő komplex vizsgálat adja a legbiztosabb és
legprecízebb eredményt. Hatékony terápia kizárólag erre épülhet.
A
gyermekek általában iskolai panaszokkal kerülnek logopédus elé:
figyelmük szétszórt, magatartásuk infantilis, hosszabb utasításokat
nehezen értenek, nehezen tanulnak összefüggő szöveget. Ilyen esetekben
felmerül a diszlexia gyanúja. Elsőként arról kell meggyőződnünk, hogy
kialakultak-e a gyermekben az olvasás-írás helyes elsajátításához
szükséges adottságok. A vizsgálat és a diagnózis felállítása után
mielőbb kezdődjön meg a gyermekek logopédus és mozgásszakember által
történő komplex fejlesztése. A komplexitás hiánya esetén az
eredményesség megkérdőjeleződik.
A
képességzavar okai sem mindig a gyermekben keresendők, nagyon gyakran a
helytelenül megválasztott olvasástanítási módszer, vagy a túlzottan
gyors ütemű betűtanulás a felelős mindezekért.
Az óvodás
gyermek gyakran nem is fogja fel, hogy jelentősége van annak, hogy
balról jobbra fordul-e az a lemásolt ábra, szám, vagy jobbról balra.
Hiszen a kisvonatnál és a babakocsinál is mindegy, merről merre tolja.
Szoktatni kell őt (játékosan!) ahhoz, hogy a kockából, kártyából,
képekből kirakott sorok is mindig egy irányba (balról jobbra)
haladjanak. Gyakran fordul elő, hogy a gyermek nem érzi, hogy az általa
produkált kép és az eredeti nem azonos, hanem fordított, ezt a
tükörjátékkal lehet előkészíteni, otthon is gyakorolni.
Miután
ezek a tünetek már az óvoda idején szembetűnők lehetnek, érdemes
odafigyelni, hiszen minél előbb észrevesszük a problémát, és megfelelő
terápiában részesítjük a gyermeket, annál inkább jobb eredményeket
érhetünk el.
A
diszlexia-veszélyeztetettség kiszűrésére a logopédusok minden
nagycsoportost egy szűrőteszttel vizsgálnak meg. A
diszlexia-veszélyeztetettségi teszttel az artikuláció vizsgálata mellett
azokat a képességeket nézzük, amik gyengesége az előbbi tünetek között
szerepeltek. Tehát vizsgálják többek között a téri tájékozódást,
dominanciát, emlékezetet, mozgást, ritmust, formamásolást…
Itt
lényegesnek tarom megjegyezni az óvónőkkel való szoros kapcsolattartás,
hiszen ők minden nap találkoznak a gyermekekkel, felhívhatják a
logopédusok figyelmét olyan tünetekre, amik a mindennapos óvodai élet
során nyilvánulnak meg. Gyakran mesélik el a diszlexia prevenciós
teszttel kiszűrt gyermekekről, hogy ők azok, akik nem tudják elkapni
sosem a labdát, testnevelési foglalkozásokon nem tudnak végigmenni a
padon, nem tanulják meg a verseket, sose hallgatják meg a meséket…
Amennyiben
felmerül a diszlexia-veszélyeztetettség esélye, diszlexia prevenciós
terápiában részesítjük a gyermeket. Így már az óvodában megkezdődhet a
terápia, és ez által sok időt nyerhetünk, hiszen még az iskolai
olvasás-, és írástanítás előtt járunk.
Az igazi
segítséget azonban a gyermekek képességeinek differenciált
feltérképezése, képességprofil felállítása jelenti, mert így célzott
fejlesztéssel nagyobb eredményeket érhetünk el, mint hogyha a diszlexiát
okozó valamely, vagy összes részképességgel foglalkozunk.
Iskolaválasztás diszlexia-veszélyeztetett gyermekeknél
Amennyiben
az óvoda során felmerült a diszlexia-veszélyeztetettség esélye, illetve
a gyermek diszlexia prevenciós terápiára járt, beiskolázás előtt komplex
vizsgálat és szakértői vélemény alapján dönthetünk a gyermeknek
leginkább megfelelő iskola kiválasztásában.
Egyes
esetekben, amikor a gyermek az óvoda során intenzív és rendszeres
diszlexia prevenciós terápiában részesült, részképességei jól javultak,
és ezáltal eleget tud már tenni az általános iskolai követelményeknek,
általános iskolába kerülhet, természetesen további logopédiai megsegítés
mellett. Ilyenkor célszerű olyan osztályt választani, ahol az
olvasástanítás hagyományos, szótagoló elven történik.
Más
esetekben logopédiai 1. osztályba történő beiskolázás a javasolt. Itt a
gyermekek Meixner Ildikó diszlexia prevenciós módszerével tanulnak
olvasni és emellett intenzív logopédiai ellátásban részesülnek.
A
legsúlyosabb esetekben beszédjavító általános iskolai elhelyezés is
szóba kerülhet.
Végül,
léteznek alapítványi iskolák is, ahol kimondottan diszlexiás gyermekeket
fogadnak (pl. Csillagszem Fejlesztő Általános Iskola).
A Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán 1963 óta tanítják a
diszlexia elméletét és gyakorlatát a logopédus-hallgatóknak. Tehát a
tevékenység elsődlegesen logopédusi kompetencia. Lényeges azonban
hangsúlyozni a terápia során a team-munka fontosságát, ahol fontos
szerepet kap a szülő, az óvónő, az iskolai pedagógus, pszichológus, az
orvos (audiológus, szemész, neurológus) és bizonyos esetekben a szomatopedagógus, illetve a konduktor is.
Ajánló
A
diszlexia iránt érdeklődőknek ingyenes e-learning tanfolyamot indítanak.
A tanulási zavarok, diszlexia témakörében jártasságot adó, EU által
támogatott internetes nyári tanfolyamokat indítunk. Egy tanfolyam indul
pedagógusok, egy szülők számára. Jelentkezni a gyarme@mtapi.hu e-mail
címen lehet.
Hová lehet
fordulni?
Gyermekház
Általános Iskola, Gimnázium és Szakiskola
Címe: 1062 Budapest, Bajza utca 26.
Vezetője: Kunné Szörényi Katalin
Mobil: 06-30-200-5321
Kincsesház
Magániskola
MÓDSZERTANI KÖZPONT
Címe: Budapest, III. kerület, Laborc u. 2.
Vezetője: Rab András
Tel/fax:: 368-4216
Mobil: 06-30-9628-655
GéS
Alapítványi Gimnázium
Címe: 1020 Budapest, Bem tér 3.
Gömör Boglárka: 06/20 478-6593
Somodi Zoltán: 06/20 490-6353
Fax: 06/23 420-444
E-mail:gesgimnazium@vipmail.hu
Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar
Címe: 1097 Budapest, Ecseri út 3.
Postacím: H-1476 Budapest 100, Pf. 127.
Telefon: 06/1-348-1300 (központ)
E-mail: gytf@bghs.hu
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság
Címe: 1115 Budapest, Halmi utca 26. Tel.: (06-1) 203-8497
PATÓ ERIKA

|